Trötthet iFokus

Trötthet

Etikettstöd-för-självhjälp
Läst 5599 ggr
dragonstar
0

Funkar självhjälp för dig?

Har du gjort något mot din trötthet som funkat periodvis eller under en längre tid?

Vad var det i så fall?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
0

Jag har förökt en del med att promenera regelbundet, äta och sova regelbundet men det har inte hjälpt.

Jag har funderat på att gå och få masage och healing men har inte gjort det ennu.

Smålänning
0

Vill oxå veta om någon hittat ett bra sätt.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

dragonstar
0

Jag vill testa masage och akupunktur, om inte annat är det säkert väldigt skönt och avslappnande.

Smålänning
0

Massage är ju skönt. Min frus mamma gör zonterapi, det borde du testa oxå. Hon finns i Jönköping så har du vägaran förbi där kan du säga till;) Akupunktur skulle gärna vilja testa. Finns inom sjukvården vad jag vet, kasnke kan be läkaren om en remiss?

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

AnneN
0

Till viss del kan en del saker fungera för mig ibland, men har inte hittat något som fungerar 100%.

Eftersom jag ofta har svårt att somna trots att jag är trött så brukar jag testa en övning som kallas "andningsankaret" och används ofta inom mindfullness, den fungerar ganska bra då den gör att jag slappnar av i kroppen och släpper tankarna som snurrar i skallen.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Smålänning
0

#5 Jag kan säkert hitta en länk om just "andningsankaret" men om du vill skulle du inte kunna hitta kanske en film ifrån youtube el liknande om detta, vore intressant att veta mer om detta:)

Mindfullnes har jag ju hört talas om innan, men mer info skadar inte för här inne.

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

dragonstar
0

Ja lägg gärna upp information om det.

Själv har jag knaprat koffeintabletter och annat med mycket sockerinnehåll för att funka. Te och varm choklad var standard under gymnasietiden.

Senaste tiden har jag inte gjort så mycket.

gulzebra
0

Självhjälp funkar delvis för mig men hjälper inte helt. Jag har dels tagit någorlunda fasta på sömnhygien som en psykolog tipsade mig om innan jag fick diagnos - sängen står avskilt, helst ska man ju ha separat sovrum men iom att jag bor i en etta har jag ställt den i en egen hörna bakom min soffa, så soffryggen fungerar som avskiljning. Utöver det ska man bara sova i sängen och ingen annanstans och det är jag däremot lite halvdålig på… Är jag trött så ligger jag gärna och slösurfar i soffan och poff, snark snark.

Försöker hålla mig vaken på dagarna för att kunna sova på natten, funkar skitdåligt vissa perioder och utmärkt andra, beroende på var min dygnsrytm är för tillfället. Ställer aldrig väckarklockan senare än 13.00 just för att jag inte ska sova bort hela dagarna och sitta uppe hela nätterna - har som tur är 1-2 lediga dagar mitt i veckan där jag kan sova till typ 13. Helgerna skiter jag helt i väckarklocka om jag inte ska någonstans och sover ut ordentligt så jag får igen den sömn jag förlorat under veckan, och iom att jag kliver upp relativt sent mina lediga veckodagar behöver det inte bli extremt sent på helgerna heller.

Tyvärr hjälper det inte helt, mitt sista hopp står till att läkemedelsverket beviljar melatonin åt mig, men det hjälper insomningen litegrann iaf.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

pellepojken
0

# 8  Hej, jag förstår inte riktigt att Läkemedelsverket ska bevilja Melantonin åt  dig ? Det finns ju åtminstånde  2 preparat som läkaren kan skriva ut direkt.   Glad

gulzebra
0

#9: Vilka menar du då? Det jag vet som finns är Circadin, som ersatte melatonin trots att de har helt olika egenskaper. Circadin är provat utan resultat (jag har problem med insomning, Circadin hjälper inte för det utan mot att vakna under natten vilket jag däremot inte har problem med).

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

AnneN
0

#10 Har du testat zopiklon? Det får jag utskrivet då jag i långa perioder har svårt dels att somna och dels med att jag vaknar flera gånger under natten. För mig har dessa tabletter hjälpt en hel del med både att kunna somna och fortsätta sova hela nätter. (bara ett tips om det inte redan är beprövat)

_**/Mvh Anne

pellepojken
0

# 10  Får jag återkomma med det svaret i morgon. Har inte namnet i skallen. Och nu gör Melantoninet sig gällande bakom mina ögon. (skulle vara lustigt)   Glad

gulzebra
0

#11: Zopiklon har jag inte testat nej, har bara provat Circadin, Propavan och Stilnoct. Enligt läkaren är melatonin det enda som kan tänkas hjälpa för mig, funkar inte det är det anpassning efter sömnen som gäller istället. Melatonin är ju iaf ett kroppseget hormon och inte beroendeframkallande, så det känns som att det är ett bättre alternativ att testa först. DSPS (delayed sleep phase syndrome) som jag har behandlas framgångsrikast med just melatonin, och melatoninbrist är dessutom vanligt hos folk med Asperger som jag också har, så det blir liksom mer logiskt att testa det först eller hur man ska säga. Men det kan ju kanske bli aktuellt om melatonin inte funkar eller om jag inte blir beviljad det, vi får se :)

#12: Ja gör gärna det, vore ju görbra om det finns melatonin som kan tänkas hjälpa utan krångel från läkemedelsverket :) De enda alternativen jag hittat vid googling är att beställa från utlandet men det känns inte så lite osäkert Obestämd

AnneN
0

#13 Aha jag visste inte att du hade dessa diagnoser då jag skrev #11, då kanske zopiklon inte heller fungerar, men om inget annat fungerar kan det vara värt att testa.

_**/Mvh Anne

[sakring]
0

Melatonin fungera utmärkt, det är ett förstadium till serotinin som står för avslappnandet i hjärnan. Jag har fått det av läkare innan det blev licensbelagt. Min man använder det då han pendlar mellan olika tidszoner och det fungerar utmäkrt för att komma in i rätt sömnrytm och är inte vanenblildande.

gulzebra
0

#14: Ah nä jag skrev ju inte det nej :) Ja precis, var det jag menade - melatonin först, sen testa annat om det inte funkar. Läkaren må säga att det är melatonin eller anpassning efter dygnsrytmen som gäller men han säger även att forskningen inte kommit så långt, det är tydligen ganska nytt att öht forska på sömnstörningar, så vem vet? :)

Dasy
0

Jag går på öppenvården ljusterapi.

Smålänning
0

Använt stilnoct å liknande men så fick jag adhd-diagnos och såå ska jag inte använda stilnoct till concerta å ritalin. Så då fick jag circadin, funkade bra ibörjan, men nu är det svårare att somna "snabbt" på.

Ska ju ta det ca: 2tim innan läggdags, men den kan oxå ibland slå över så man blir vaken igen. Har tyckt att den är väldigt bra till min läkare därav fick jag inte melatonin utskrivet. Men nu när den strular så borde jag berätta det så kanske jag skulle kunna få testa melatonin…

Jaja…

Detta med sömnhygien tror jag är viktigt.

Sängen ska ju bara vara till för sova och sex sa min förra psykolog. Men hur ofta ligger man inte och pillar på mobilen, läser eller skriver… Om inte så ligger frun å surfar och stör hehe…

Har svårt för hålla rent i sovrummet…smutstvätt mm:( Men vet att man sover bättre med ett rent sovrum:)

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se