Nattpigg och extremt morgontrött
Hej.
Jag vill kolla vad ni har för teorier och idéer kring mina sömnproblem. Långt inlägg…
Jag har sedan jag var barn (nu 23 år) alltid haft mardrömmar. Aldrig tidigare varit särskilt nattpigg men på senare år har jag blivit det. Dock så har det tidigare varit hanterbart men istället så har mardrömmarna alltid suttit i och ångesten varit ett problem vid insomning. Jag har kunnat kliva upp på morgnarna vid 05-07 och sällan sovit längre än 9 på morgonen även om jag somnat sent.
Men så för ca 5 veckor sedan fick jag sertralin pga depression och ångest. Jag var nära väggen. Jag går på 75 mg. Jag mår toppen av medicinerna och för första gången jag kan minnas så har jag ingen ångest och inga mardrömmar. Det är underbart! Om det inte vore för mina sömnproblem. Jag är klarvaken på nätterna fram till 02-03 cirka och det spelar ingen roll hur påfrestande dagen varit, aktivitet eller liknande. Jag är lika pigg ändå. Försöker lägga mig i tid men somnar inte på flera timmar.
Jag är distans-student och sitter då via zoom. Jag börjar kl 8:45 och vill helst upp vid senast 7:30. Men det är omöjligt! Även om jag lyckats somna i tid så är jag så fruktansvärt trött. Jag är inte människa förrän efter 11. Jag kan vakna och vara klarvaken vid 05-06 men somnar snabbt om och alarmet kan ringa 1000g utan att jag vaknar. Jag har aldrig försovit mig så mycket som jag gjort den här hösten. Flera veckan missade jag första lektionen flera gånger. Jag kan utan problem sova till efter kl 12 och senare.
Jag har försökt med allt känns det som. Jag försöker ha en meningsfull dag och jag har försökt vända på dygnet så jag somnar tidigare och då vaknar tidigare men antingen är jag nattpigg eller så spelar det ingen roll för jag är lika trött på morgonen ändå.
Har ni några tips? Vad ska jag göra? Jag har köpt ny väckarklocka och ställt så jag måste resa mig upp, men jag hör den inte… jag kan sova genom en bomb känns det som och jag kan sova i dygn om jag tilläts.
Är Inge trött i övrigt och mår bättre än någonsin annars. Kan inte minnas när jag mådde så bra sist. Men jag får inte ordning på sömnen!!
#0: Hur har det gått?
Har du fått ordning på sömnen nu?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.