Trötthet iFokus

Trötthet

Etikettallmänt
Läst 4915 ggr
RagnarDivis
2012-10-06 09:36
0

Trött och ofta förkyld

Jag är 10år och jag är jätte ofta förkyld och är alltid trött det har hållt på så sen när jag var kanske 5 år fast tröttheten sedan jag var 8 alltså 2 hela år!! Är det ovanligt? är det så för er? Nu är jag förkyld igen och är JÄTTE trött på det!!BARA för att jag ska bli frisk igen åt jag en JÄTTE stor vitlöks klyfta!!

Fridaaaa
2012-10-06 09:37
0

Säker på att det är förkylning och inte allergi? :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

dragonstar
2012-10-06 21:28
0

HAr du varit till läkaren? Kan ju vara allerig tex, pållen, djur, dam, kvalster. Se till att få ordentlgit med blodprov gjorda så att du vet om det är allergi eller om det är en förkylning Kan vara något du behöver medecin för att få ur systemet.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Lusthan
2012-10-07 02:41
0

Kan ju vara att du är i en sån ålder att det händer mycket just nu som gör att du blir trött. Barn brukar kunna bli förkylda lätt, speciellt nu när skolan börjar och det kan bli fler förkylningar på rad. Vissa blir sjukare oftare än andra. Närmande är förkyld eller sjuk blir man också trött. Kanske ska du fråga mamma eller pappa om vad det är som händer. Mycket viktigt är att när man är liten att somna tidigt. Jag har en son som är tio år, han går och lägger sig en vanlig vecka klockan åtta och blir väckt halv sju för skolan. Kanske behöver du sova mer på nätterna? Det är jätteviktigt att barn sover ordentligt. Kom ihåg det och fundera på vad du kan göra för att det kan bli bättre.

Lööv
2012-10-10 16:06
0

Det är viktigt att var utomhus ta promenader och sova 10 timmar per natt. Är du förkyld så köp typ c vitamin i extra dos på en matvaru affär. Ett äpple päron apelsin eller någon frukt per dag.

Ett tipps är att ta årets influrnsa spruta så att du får hjälp att hålla dig frisk ett år ungefär.

Har du feber så vila  dig några dagar lindra hosta och snuva och låt kroppen vila.

Man bygger upp emunförsvaret i de åren och då är man sjuk förkyld kanske  7-10 gånger om året. Man smittas oftast i inomhus luften i skolan. Bussen affären.

Te med honung och vitlöks mjölk kan lindra. Prata med mamma eller pappa de vet en hel del.    Lycka till Blossas matte

Fridaaaa
2012-10-10 16:12
0

#4 6-8 timmar är normal sovtid, 8-10 timmar tror jag det är till en viss ålder.

Lusthan
2012-10-11 15:00
0

Trådskaparen var ju tio år gammal, lika gammal som min son och han sover mellan tio till tolv timmar per natt annars orkar han inte med. Det varierar på helgen dock.

Så det kan vara vettigt att försöka gå och lägga sig tidigare i den åldern, för jag tror att det mesta går över då. Sover man inte tillräckligt så blir kroppens immunförsvar sämre och så blir man trött. Förkyld blir man ju oftast flera gånger om året vilket är normalt men att alltid vara trött kan bero på för lite sömn. Många barn är uppe för länge idag på kvällarna och det leder till att de inte orkar.

Fridaaaa
2012-10-11 15:48
0

#6 Som jag skrev, upp till en viss ålder. :)

Lusthan
2012-10-11 16:18
0

Ja, självklart i vissa fall. Jag behöver inte sova tolv timmar en natt som vuxen men jag sover troligtvis mer än genomsnittet. Mer än åtta och helst tio så är jag utvilad så det är ju väldigt individuellt också. :-)

Fridaaaa
2012-10-11 16:20
0

#8 skriv gärna siffran vem du talar med, underlättar :)

Lusthan
2012-10-11 17:21
0

:-)

Smålänning
2012-10-13 19:09
0

#9 #10 Håll er till ämnet som vår tio-åriga trådskapare skapat. En uppmaning:) Inga onödiga tillrättavisningar av tanke på trådskaparen.

Fler som har tips och råd?

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

FruJag
2012-10-13 22:16
1

Jag säger som många andra skrivit. Kan ju vara allergi mot något. Be mamma och pappa hjälpa dig att kontakta en läkare så du får göra ett test för vanliga saker man kan vara allergisk mot. Tillexempel pollen, kvalster, damm och djur. 

Om ni har husdjur kanske det är så att du inte tål pälsdjur?

Glutenintollerans (att inte tåla mjöl) kan man också bli trött utav. Men då är man också dålig i magen. Finns självdiagnostest på apoteket som man kan köpa. Vet inte hur bra de är dock.

Och sen som någon annan skrev, försök sova mer på nätterna. Det är mycket som händer i kroppen när man är 10 år. Puberteten kommer snart och kan i vissa fall redan börja. Då behöver kroppen extra mycket sömn för att orka med. 

Lycka till!

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Fridaaaa
2012-10-13 22:54
0

#12 Jag hade dock inte litat på dom självtesten :/

FruJag
2012-10-13 23:05
0

#13, nä men det kan ge en fingervisning om det kan tänkas vara det som spökar.

FruJag
2012-10-13 23:08
0

Tillägg till mig själv, du som är så ung har ju gratis sjukvård, så det är ju fritt fram att kolla upp allting. :)

RagnarDivis
2012-10-17 19:14
0

Jag har kollat med läkare,Varit på sjukhuset och tagit blodprov och allergi test. Allergi testet visade bara häst,katt och pollen som jag har vetat ända sedan jag var 1år. Pollen kan det ju inte vara som gör mig trött och hängig NU? det är ju nästan vinter!!Jag vet att det skulle kunna vara skolan för så fort jag kommer till skolan är det bara att räkna matte på en gång och sedan är det matte typ hela dagen + idrott vissa dagar

Lööv
2012-10-18 10:38
0

Då har du det säkert i skolkompisars kläder katt och häst.  Vi har katt här och jag kan inte krama  min kompis på höst vinter för  hon blir sjuk av att  komma i kontakt med  mina kläder.

Säkert går  någon till skolan med samma kläder de haft i stallet.Eller kelat med katten.

Jag har doft allergi och tål inte sigarett rök i någons kläder eller minsta parfym.

Tala med fröken klassföreståndare om saken så kanske det kan bli bättre.

Är man känslig så blir man lätt överkänslig.

Det brukar bli bättre i puberteten tonåren.  Så kämpa på.

Mörkret gör oss ochså väldigt deppiga. Och med allergi som ger syre brist så blir man trött.

Lycka till.   Blossas matte

OlgaMaria
2012-10-19 12:03
0

Säg åt dina föräldrar att köpa D-vitamintillskott till dig från hälsokost. Du behöver minst 1000 IE per dag D-vitamin. D-vitamin är helt nödvändigt för vårt immunförsvar. Jag var också alltid förkyld när jag var yngre men är det nu nästan aldrig när jag äter tillskott. Jag är också allergisk mot pollen m.m.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
2012-10-19 12:10
0

#18 Dock ska man vara försiktig med tillskott, speciellt i ung ålder.
Då bör man kontakta läkare först, för att utesluta saker osv.

OlgaMaria
2012-10-19 12:14
0

Just D-vitamin är ofarligt att ta i ganska så stora mängder. Man skrev nyligen om att så gott som alla barn i Norrbotten lider av d-vitaminbrist, och i Finland rekommenderas alla flickor upp till 18 att ta tillskott. D-vitaminbrist är enormt vanligt på våra breddgrader eftersom vi inte alls får i oss det vi behöver genom kosten utan behöver mycket sol, vilket vi inte får, och speciellt barn behöver D-vitamin för sin utveckling.

Man säger att en vuxen kan ta 10000 IE D-vitamin per dag i tillskott utan att det är någon risk. Det är väldigt mycket mer än 1000 som jag rekommenderade. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Fridaaaa
2012-10-19 12:24
0

#20 Skriv vilken du talar med, underlättar:)

Jag tycker det är bättre att kolla hos läkare först så man verkligen vet vad det är, kan likaväl vara allergi eller annat.

RagnarDivis
2012-10-20 10:09
0

#17 Jag kom på att det är ganska många i min klass som har katt och kanin som jag är alllergisk mot!! Om det inte skulle kunna vara det så skulle det inte vara parfym för man får inte ha parfym på min skola!!!

FruJag
2012-10-20 11:12
0

#22, då kan det säkert vara det som är problemet. Har du nån medicin du kan ta mot pälsallergin?