Trötthet iFokus

Trötthet

Etikettanhörig
Läst 3475 ggr
Paimon
2012-02-29 15:46
4

Anhörig

Hur ser du som anhörig på din partners/familjs/väns trötthet och situation?

Och till er som lider av trötthet hur reagerar era nära och kära?

Jag försöker själv hjälpa så mycket jag kan på dom sättet jag kan men man känner sig ganska maktlös många gånger. Vet att det finns många gånger som man har varit med hos läkare eller lyssnat på telefontider och velat ställa sig upp och skrika för att man får känslan av att det inte tas seriöst eller att dom rycker på axlarna och säger "jag har ingen aning om vad detta är"…….nähe, så vad nu?

Jag ser hur mycket min flickvän lider av sin trötthet och hur det påverkar hela hennes vardag, val och liv.  Och jag vet hur mycket hon gått igenom innan och hur djupa och mörka vissa perioder har varit och det känns förjävligt att själv behöva surfa runt på nätet och leta efter sjukdomar eller undersökningar och ringa och tjata att kan ni inte testa det här, eller det här, eller det här?

Jag förstår att läkare har mycket att göra och att vårdsystemet funkar på ett visst sätt men nånstans ska man väl ändå dra en gräns?

dragonstar
2012-02-29 16:38
0

Är evigt tacksam att du finns som söt älsklingKyss

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
2012-03-17 16:05
0

Puttar

FruJag
2012-08-20 00:52
0

Skrev ett helt inlägg om just detta.

Men jag ser makens trötthet som ett stort handikap för hela familjen. Särskilt när man som småbarnsföräldrar är trötta ändå, utan den kroniska tröttheten.

Jag är nog stundtals ganska orättvis i mina tankar gällande tröttheten. Jag VET att han inte kan hjälpa det. Men ibland tar frustrationen över att han aldrig är pigg överhanden.

Det är väldigt jobbigt att leva med en ständigt trött människa. Och jag förstår att det är grymt jobbigt att vara den som är trött. Fick känna på lite utav det under graviditeterna. Det är förlamande att vara så trött. Och jag är grymt ledsen o makens vägnar att han behövt vara det så himla länge.

Förhoppningsvis så blir det väl lättare om vi nån gång får hjälp och lösning på det hela. Men än så länge finns inte mycket hjälp att få. Som du säger tas det inte riktigt på allvar. Och lite så känner jag ibland om jag säger nåt om att *** är så trött att svaret blir "det är nog inte så farligt" och "man är trött som småbarnsförälder". Det finns liksom inte så mycket förståelse för just detta.

Så jag längtar (ibland kanske mer än maken) efter att utredningen ska bli klar och han kanske kan få hjälp o stöd o medicin som faktiskt hjälper. Det vore nog bättre än en säck med guld (även om det också skulle vara grymt välkommet som tillskott till föräldrapenningen).

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

dragonstar
2012-08-20 16:13
0

Tycker det år så underbart att få höre fler som pratar om hur det är att leva med en som är trött. Det påvärkar både oss som trötta och vi påvärkar er. Det är viktigt att belysa detta =)

Det med graviditieten var ju intresant, måste varit givande för er båda att du endå fick gå ingenom en perjod då di fick veta hurdet är.

Min sambo har haft perjoder som liaknar mina då ha ngick igneom sorg efter sin fars bortgong och stress över jobbet och livet.Det är ju en lika stor anlednign det som något annat att var trött!

FruJag
2012-08-20 16:53
0

Nja, givande vet jag inte. På sätt o vis kanske att jag kan förstå ännu mer. Men vet inte om maken riktigt såg det som att jag mådde som honom. Är ju lätt att vara van vid att den andre alltid är pigg tror jag.

Lätt att hamna i tankesättet att det alltid är värre för honom oavsett vad gällande just tröttheten. Och så är det väl kanske iofs. Samtidigt så är jag nog orättvis ibland o tycker att man inte kan "skylla" på det. Jag måste ju kämpa på oavsett hur trött jag än är. Men ja, klart att jag försörker ta hänsyn så mkt jag bara kan till all problematik han lider utav.

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se