Trötthet iFokus

Trötthet

Etikettallmänt
Läst 7479 ggr
dragonstar
0

Vad ger och tar energi?

Ja det finns ju massor här i värden so mger och tar energi.

Jag undrar lite vad ni finner i era liv som bostar er, och vad som tröttar ut er exstra mycket?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Smålänning
0

Naturen, att få vara stilla och lugn. Kunna vara för mig själv. Göra något jag gillar utan att bli störd lr avbruten. resa, känslan att vra på andra sidan jorden och inte kunna påverkas av d som händer hemma…semester helt enkelt utan krav. Detta är en del av det som jag tycke om

Sen hatar jag stress, alla måsten, räkningar, vara vuxen (på ett politiskt korrekt sätt) inte kunna få avsluta det jag gör. Bli avbruten. Om någon blir arg på mig. kritik. känslan att vara tvungen att göra saker jag inte tycker om. Att vara sjuk. Några saker jag inte tycker om.

Finns nog mkt mer på de olika listorna…

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

dragonstar
0

#2 håller helt med.

Jag brukar få mer energi av en kopp te eller liaknde bara få sitta en stund och slappa med koppen i handen.

Allamej
2

Tar energi:

Mycket folk

Snabba förändringar

Ingen ensamtid

En massa måsten

Idioter

Ger energi:

En bra serie

Gosa med sina djur

God rökelse och en kopp te

Tystnad.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

dragonstar
0

Har faktisk börjat med storstädnign här hemma och det både tar och ger energi. Så härligt att få bort lite av skräpet kommer nog göra om det om några månader igen men justn u ratar jag altl som jag inte använder.

Har samlat ihopp gamla tidnigaro ch papepr som ajg slängt och två Ikeakassar med kläder som ska över till min syster de hon inte vill ha ska till UFF.

Så skönt det ger värkligen energi att röja. =)

Smålänning
0

Känner igen mig! Det tar energi att se allt "skit" allt stök och det tar energi att börja städa, sen ger det mkt när man ser resultat:) fint och snyggt.. Vaknar upp och det finns ingen disk som står.. Bordet står städat och fint.. Då minskar min stress:) sen har jag inte svårt för att det är stökigt heller på nåt sett.. Paradox kanske;) Men bra jobbat dragonstar:)

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

dragonstar
0

Håller på för fullt här hemma idag var vi till stan och jag lyckaders köpa en 55kilos säck med toa-lätt strö så nu saka det bli och städa hoss hamstern.

Smålänning
0

#55 kilo, oj. Det klarar den sig gott på ett tag;)

"Allt har sin tid"

www.trotthet.ifokus.se

dragonstar
0

ömm 55 L ska det ju vara Skämsmen aj det komemr räcka iallafall två omgångar i buren och jag fyller på massor och sen plockar bort det som blivit smutsigt efter ett tag.

[Highonbluetomorrows]
2

Tar energi:

• Otrevliga bemötanden, både IRL och på nätet
  • Press/stress - en massa måsten
  • Ostädat hem
  • Oro över sin egen/andras välmående och hälsa

Ger energi

• Att läsa en bok i vårsolen
  • Att se katterna leka i trädgården
  • Att vila på sambons axel
  • Att ha ett nystädat hem, rena lakan
  • Att gå en rask promenad
  • Att gå ut med en hund i vackert väder
  • Att känna samvaro med ett djur (jag är en djurälskare, det kanske framgick för några punkter sedan hehe.)

Glad

MaMaMade
2

Uppfyller till 3/4 de kriterier som uppfyller att man är en HSP - High Sensitive Personality. Vilket innebär att jag ogillar mkt rörelse o ljud, folk, bilar, hög musik, dofter mm - för många el skarpa sinnesintryck helt enkelt. Detta tar naturligtvis mkt energi, särskilt på jobbet men även hemma med 3 barn varav en tonåring o så två töser varav en är snart tio år med allt vad det innebär i gränslandet mellan barn o tonåring, samt en 7-åring med en energi som måste vara utomjordisk! Förutom det är det obotliga när det gäller att dra fram o har *väääldigt* svårt för att städa bort…men jag förstår dem, det finns ju så mkt annat, mer intressant o roligt, att göra istället! Oskyldig Skäms

Lite egen o har svårt för att sitta o småprata om vädret, skvallra för länge om folk utan att också fylla samtalet med lite för mig intressantare saker, dvs sådant som *ger* mig energi. Detta är naturligtvis mina intressen: handarbeta, sy, sticka, göra smycken, viss historia, miljönvänlig energi, allt som har med trädgårdsodling att göra, matlagning o bakning.

När sedan "livet" gör att jag inte har tid el råd att ägna mig åt mina intressen blir jag trött, sur o ledsen igen.

Tyvärr känner jag inte så många som delar mina intressen… Obestämd

dragonstar
0

Jag har olika projekt som ger mig enrergi. Min nyaste fix ide är dockskåp. Jag har idag varit och köpt skivor och ska bygga ihopp mitt alldeles eget dockhus i skala 1:12 och är i full gång med att försöka göra egna möbler och andra saker att ha i det.

MaMaMade
0

Åh, det har jag alltid drömt om! Det är ngt speciellt med utmaningen att orda alla grejor i liten skala! Men jag har inte tid med ngn fler mani nu, måste se till att spara ngt till pensioneringen också! Skrattande

dragonstar
0

#12 Ja det kostar ju en slant. Hitills har jag inte köpt något hus ennu utna planerar att göra et själv. Men dörar och fönster har jag beställt hem samt elomvandlare några små 12v lampor och så några möbler gick väll på 2000 ca. Så inte billigt. Men min tanke är att nära jag fått de sak jag göra mycket av de andra själv så jag hoppas att det blir så =)

Tessen
1

Det som tar energi:

• Stress (tyvärr är jag stressad på ett eller annat sätt ca 80% av tiden jag är vaken pga min kroniska posttraumatiska stressyndrom som gör mig deprimerad, får ångest och känner mig allmänt pressad och stressad)
  • Saker som absolut måste göras.
  • När någon skriker eller är allmänt högljudd i min närhet.
  • Människor som jag inte känner allt för väl men som är närgångna och tar på mig.
  • Smärta (har medfödda ryggproblem och även mjukdelsskador i ländrygg, bäcken och vänster höft ljust nu)
  • Att jag inte kan säga ifrån eller säga nej till olika saker som jag eg inte orkar med att göra.
  • Ångest och panikattacker.

Saker som ger energi:

• Att mysa med min tjocka pälsboll till katt.
  • Att vara ute i stallet och greja, bara gå runt och mocka, byta vatten, plocka in nytt hö, göra i ordning fodret, speciellt om jag är ensam i stallet.
  • Att borsta och göra i ordning hästen för då har man tid att mysa och verkligen få kontakt med honom.
  • Att vara ute i skogen. Både med och utan hästen, men mest på hästryggen och bara skritta och trava ute i 1 till 2 timmar.
  • Våren, fågelkvitter, ljummen luft och att se fler och fler blommor.
  • Dricka te eller chailatte och se på en bra film eller serie.
  • Att baka tårtor framförallt, men även cupcakes, kakor och annat att ge bort till andra för att göra dom glada (jag äter inte mycket sött själv)

Ja listorna är egentligen mycket längre (speciellt på saker som tar energi), men jag är helt enkelt för trött för att komma på mycket mer!

/T

[Kvandi]
1

Jag får min energi ifrån mina hästar, ifrån skogen, naturen och hundarna. Jag älskar långa promenader/ridturer ute i skogen, jag lyssnar på fåglarna, stannar vid vackra platser o bara beundrar det. Jag kan sitta på en sten eller stubbe o bara njuta! Eller lägga mig o sova ute i hästhagen tillsammans med hästarna. Att bara vara i stallet o greja, om det så är sopa golvet eller dra nya staket spelar ingen roll det ger energi ändå! Fast såklart, dra staket en hel dag -då är man bra trött på kvällen! Men det är en skön trötthet, det är kroppen som är trött inte hjärnan.

Det som tar energi av mig är mycket folk, stadsmiljlö och kurser/skolmiljö. Det får mig att dra upp axlarna i öronen och sedan får jag ont både i axlar, nacke och huvud. Att göra nya saker är oxå jobbigt. Mitt jobb är oftast neutralt, varken tar eller ger energi utan känns rätt bra för det mesta. Har ofta kul på jobbet o skratt underlättar -det vet ju alla!