Trötthet iFokus

Trötthet

Etiketttips-och-råd
Läst 4739 ggr
Stephanie
0

Seg på dagen

Kan ju passa på att be om lite tips för mitt problem. Glad

Det jag kan börja med är väl att jag har väldigt lätt för att somna när jag går och lägger mig (somnar på ett par minuter), sover som en stock och vaknar inte av mycket, men vaknar ändå omedelbart av väckarklockan (telefonen) som vibrerar utan ljud.

Så långt perfekt alltså. Men jag har ändå ingen energi! Jag sover mina 8-9 timmar per natt, sover bra i en skön säng, ligger väldigt sällan vaken etc. Trots det är jag så hemskt seg på dagarna. Efter jobbet på 4h kommer jag hem och orkar inte göra nåt annat än att slösurfa, titta på film eller vad det nu kan vara. Plugget går ju som förväntat skitdåligt, så fort jag sätter mig med boken så blir jag så trött och seg i huvudet att jag inte har nån fokus alls på vad jag läser.

Det här funkar inte riktigt känner jag. Jag måste få upp energinivån och orka lite mer! Jag mår som om jag haft hela dagarna uppbokade med saker, men sammanslaget är det nästan ingenting! 4h jobb från lunchen och framåt, distansplugg (fysik) och enstaka dagar 4h mer jobb på kvällen. Har nu sökt till högskolan till hösten och kommer jag in där funkar det här inte längre, jag måste orka med att hålla uppe fokus på plugget.

Rimligtvis beror inte det här på sömnen, däremot undrar jag hur stor del till exempel mat kan ha i det hela? Jag äter inte jättebra dessvärre, blir en hel del godis och onyttigheter. Dock kräver det en del vilja att bättra mig, vilja som jag bara inte orkar ha för tillfället. Jag har nyligen börjat träna, vilket är ett steg till en hälsosammare jag. Det har varit lite för oregelbundet och litet för att jag ska kunna känna någon skillnad än.

Värt att tillägga är att jag nu varit dunderförkyld i en månad, med två förkylningar som avlöste varandra. Detta tar självklart en hel massa energi, men det här problemet har jag haft i ett par år i alla fall. Jag misstänker också att tröttheten kan hänga ihop med dåligt immunförsvar också.

Men vad tror ni, har ni några råd/tips/förslag/idéer? Glad

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[Highonbluetomorrows]
0

Bokmärker här för att jag är nyfiken på tips. Jag är ofta fullkomligt slut om dagarna och måste alltid "sova middag" - trots att jag bara jobbar enstaka timmar och mest sitter och slöar framför datorn (ja egentligen ska jag ju plugga framför datorn men, tja.. Oskyldig)

Om du är fysiskt och psykiskt frisk så kan det räcka med att:

1) Få upp en bra kondition, träna regelbundet. Gärna utomhus så att du får mycket frisk luft.

2) Ät korrekt. Jobba på att äta några stora måltider och några små, men inte småäta.

3) Sov korrekt. Det gör du ju i alla fall!

Lider man av psykisk eller fysisk ohälsa kan det krävas att man löser de problemen först, vilket knappast är det lättaste. Är du mycket stressad/pressad? Är det något som ofta tynger dig? Har du syntestat dig de senaste åren, så att det inte är att du överansträngen ögonen och huvudet för att helt enkelt se?

dragonstar
1

Vill börja med att välkomna dig in hit och säga att jag är ltie trött sjävl men gör ett förök att svara.

Förkylning är ju självkalrt något som drar ner ens energi nivå, och det är dessväre inget vi kan göra något åt, mern en att kyrera sig.

När det gäler matvanor ka det påvärka mycket, äter ma nitne tillräkligt med näringsrik mat orkar inte kroppen med, sen är det oliak från person till person vad och ur ofta man behöver äta för att kroppen ska må bra, så se över dian matvanor och jag antar att det är som nrä ajg pluggade att du har godis och likande i väskan och äter det på resande fot eller skolan för att du inte orkar/ hinenr med annat. Mitt tipps är att föröka få in mer frukt morötter och annat. Gå lös och tästa gilalr du paprika? gurka skär det i stavar och mumsa på det. gör små sallader, colslaw. smörgåsar kan bli både goda och nyttiga kan ju tästa göra olika röror och ha på.

Sen kommer vi till sömnen, det finsn flera olika tillstånd som påvärkar våran sömn, både kroppsligt som miljömässigt. Har du mycket elektronik runt dig kan det vara bra att ta bort, undvik att sitta vid dator elerl tv timman inan du ska sova.
Har du varit till läkarn och gjort vanlig koll. berätta om din trötthet och be dom ta blodprov så att du ka nutesluta de olika brister som kan leda till trötthet.

Ska fundera lite och så får vi se om någon anan har bra förslag =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Stephanie
0

Plugget har nog stressat mig mer än vad jag insett, ser jag nu i efterhand. Det ska bli lite intressant att se vad som händer när den är klar.

Tidigare har livet varit rätt påfrestande och stressigt psykiskt för hela familjen, men nu har det äntligen lättat upp och allt är bättre än vad det varit på många år. Men vem vet, jag kanske inte har kunnat släppa det riktigt än?

Syntest har jag faktiskt gjort, inga stora fel Glad

Träningen har tyvärr blivit lidande just på grund av de här förkylningarna. Skaffade mig ett gymkort för två månader sedan, och har varit sjuk nästan halva tiden Skrikandes

Stephanie
0

Kan lägga till en lite rolig sak; har för nån vecka sedan bestämt mig för att försöka reflektera över dagen just för att försöka känna efter hur jag mår, vad jag är nöjd med, vad jag vill förbättra/sträva efter, och så vidare. Det här försöker jag göra när jag har gått och lagt mig, det är lugnt och tyst och jag kan tänka i lugn och ro. Men vad händer? Jo, jag somnar direkt utan att ha hunnit tänka nåt… Tungan ute

Kan förresten tillägga att jag inte brukar vara vaken så här länge. Oftast går jag och lägger mig mellan 22-23 och går upp vid 8.

tarotlasse
0

Eftersom detta inte är ett engångstillfälle utan är ett tillstånd som varat i ett par år.

Så rekomenderar jag ju dig att söka hjälp för detta kan ju finnas flera olika orsaker till trötthet.

Men många som upplever att dom sover normalt men hur är kvaliten på din sömn ?

Du kan mycket väl sova 8 - 10 timmar men ändå inte vara utsövd om du inte går ner i remn sömn.

Jag var och kollade min sömn på Sömnkliniken och ett sömn labb som ska finnas i alla landsting men när jag var i Lund så var det även patienter från andra landsting där.

Dessa tester visade att jag aldrig gick ner i remn sömn för jag hade ständiga andnings uppehåll  vilket jag aldrig märkte.

Men man vaknar till vid varje andings stopp och jag hade flera korta andnings stopp i minuten men jag var inte själv medveten om detta.

Så  teoretiskt sov jag inte utan jag befann mig i en djup avslappning men inte i riktig sömn.

Så hade inte spelat ngn roll om jag sovit 20 timmar om dygnet för hade ändå inte gått ner i remn sömn o sovit.

Så visade sig att jag hade sömn apné och även svåra insomnings problem.

Sömn apné kan fungera väldigt olika vissa är lätta att hitta dom snarkar och man hör hur dom slutar andas.  andra snarkar inte men har sömn apné för det.

Man säger att sömn apné orsakas av att tungan faller bakåt  ner i svaljet när man ligger  på rygg och snarkar, andra kan vara födda med lite för kort hals vilket läkaren upptäckte hos mig andra beror på att man väger för mycket men alla med sömn apné går upp i vikt   så hönan o ägget vad kom först.

Eftersom jag även hade insomnings problem och stoppade i mig en massa sömntabletter  så så förklarade  experterna att det påverkade min sömnapné värre så det som hjälpte det ena stjälpte det anndra suck.

´Men jag fick utskrivet en  CPAP maskin där jag får sova med en ansikts mask som ger ett vacum och o då hindrar att få dessa aapneér.

Men min psykläkare gav mig den enklaste och smartaste receptet han beodrade mig att köpa en stor  t-shirt  3 tennis bollar nål och tråd  och sy fast dessa tennis bollar på ryggen  2 st på sidorna och en på mitten.

Vilket gör att det blir obehagligt att ligga på rygg och man får inte några apneér när man ligger på sida eller mage  så enkelt att kolla upp själv.

Men det finns även andra sömnsjukdommar som fungerar på andra sätt som gör att man sover men ändå inte sover  så har man flera års besvär så finns det skäl att kräva att få en remiss till en sömn klinik.

Men när jag tog upp det med min läkare tittade hon på mig och frågade finns det ngn  sådan i vårat landsting så många läkare vet faktiskt inte att det existerar en sömnklinik med experter på just sömnen.

Lasse

Stephanie
1

Det ironiska med den här tråden var att jag igår natt låg vaken och inte somnade förrän kl 4 på morgonen. Det berodde dock på att jag fick hostattacker om jag inte låg på helspänn och andades försiktigt. Obestämd

Nu däremot verkar jag börja bli frisk! Skrattande Äntligen, efter så lång tid!

Smålänning
0

Intressant, tassar här.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

MaMaMade
0

Himla smart idé det där med tennisbollarna!

Stephanie
0

#5 Sömnapné låter inte så troligt om man inte får det om man ligger på magen eller sidan, för det gör alltid jag. Jag tycker att det är hemskt obekvämt att ligga på rygg faktiskt.

[Kvandi]
1

Om det här är nåtgot som varat i flera år och du sover gott på nätterna så kan det mycket väl vara mer än trötthet av stress, omgivning o annat man kan styra över. Sök hjälp redan nu, vänta INTE! Läkarna kommer garranterat be dig äta "bättre", testa druvsocker, kaffe etc. Om deras rekomendationer inte gör det bättre be att få en remiss till en neurolog som kan undersöka dig ordentligt och skicka dig till ett sömnlabb. Man kan sova jättegott o ändå ha ett ökat behov av sömn, eller tro att man sover bra när man i själva verket vaknar hela tiden(ditt medvetande vet inte att du är vaken förrän hjärnan varit vaken ca 10min).

Jag väntade alldeles för många år! Jag passar in ganska bra på din beskrivning. Konstant trött, orkade inget, sov mycket. Men jag somnar oxå ofrivilligt i tråkiga monotona situationer, vilket bl.a. gjorde pluggandet till en pina! Somnade på lektioner, medan jag gjorde läxor, jag kan vara vaken o läsa men läsa samma mening 50ggr innan jag fattat den. m.m. Jag minns jag började somna på lektionerna när jag gick i nian. Sökte inte hjälp förrän jag var 21-22nånting, då insåg jag att jag inte bara var en "trött tonåring"(gissa om man hade många teorier till varför just jag var så jvla lat, orkeslös och "dum i huvet"?) Jag fick först diagnosen Narkolepsi, men den är nu degraderad till samlingsnamnet för flera sömnsjukdomar "Idiopatisk Hypersomni" eftersom dom egentligen inte kan säga vad som är fel o jag vill inte vara stämplad med en så tung diagnos.

Jag har lärt mig hantera tröttheten nu. Antingen så sover jag middag flera gånger om dagen, det räcker att ställa klockan på 13min så somnar jag, drömmer och vaknar innan klockan ringer -pigg som en mört! Andra alternativet när jag inte kan sova middag är medicin. Jag äter Ritalin som är centralstimulerande och därmed håller mig vaken. Dock inte utan biverkningar så jag föredrar att få sova middag. Jag ångrar något så fruktansvärt attjag inte fick hjälp redan i skolan. Tänk vilka betyg man kunde haft om man orkade vara vaken på lektionerna och orkade förstå vad som sades/lästes! Nuförtiden är jag igång nästan hela dagarna. Är jag hemma ledig så är det kanske hälften av dagarna jag sover middag, hälften tvingar jag mig själv ut igen o blir pigg när jag väl kommer igång. Jag hr gård, stall och fem hästar så det blir ingen rast o ingen ro! Jag tycker det underlättar att hålla igång fysiskt. Jag mockar hellre skit o lagar staket än läser en bok(för då somnar jag)…