Nu när värmen är här.
Själv sitter jag faktiskt och planerar en friggebod ute hoss min pappa som kommer bli mitt lilla fritidfshus. Har man inte mycket pängar får man lösa det på annat sätt.
Ser fram emot detta för jag vill ut i naturen och bort från denna eländiga lägehnet liet mer =)
Själv så är det en smärtblandad njutning när våren kommer. Iår är det löjligt höga halter björkpollen och det verkar bli samma med gräs. Jag kan inte anstränga mig utomhus och blev så dålig förra veckan att jag nu måste vistas inomhus så mkt som möjligt under björkblomningen och har en intensivkur med 3 kortisontabletter om dagen i 5 dagar.
Samtidigt älskar jag ljuset och värmen, sitta ute på en filt en sommarkväll när det fortfarande är ljust och bara njuta av sommaren. Men just nu blir det bara vila för min del. Ska försöka ta en sväng ut till stallet i början av nästa vecka och se hur luftvägarna och kroppen i allmänhet reagerar eftersom jag har 5km att cykla dit (går inga bussar mer än halvvägs och tar lika lång tid att gå den biten som att cykla hela) Det är när jag cyklat som luftvägarna svullnat igen och efteråt är jag så otroligt trött att jag inte vill lämna sängen på 4 - 5 timmar.
För ca 5 år sedan innan jag innan jag fick astman och allergin så var jag ute så fort det var fint väder. Det är ganska jobbigt attinte kunna göra så nu utan att vara begränsad och inte kunna njuta av sommaren och ljuset på samma sätt.
/T
Ush allergier är inte allls kul, stora delar av min familj lider av det, Jag har turen att tåla pållen hitintills.
Jag var ute i går hos min pappa och röjde lite på tomten ( han har en skogstomt som håller på att växa igen) Så härligt att få var ute i solen
Jag har varit ute i stallet idag för första gången på en vecka nu när jag bara har en dag kvar på kortison-kuren mot allergin. Men Halsen var torr och slemhinnorna svullna, ögonen torra och kliar trots att det rinner i ögonvrårna. Sen när jag gick hem så var det motvind och att då gå genom en allé med björkar i full blom på båda sidorna är inget roligt alls. Så nu ligger jag utslagen i sängen, har tagit allergi-ögondroppar och kortison-nässpray och försöker överleva ;)
/T
Idag klipte jag gräset och föräldrarnavar på besök och hjälpte oss att slänga massa bråte… skönt:;)
Skönt med sol och vara ute i trädgården:) Vill göra fint, men har inga pengar, men går ju fixa ändå;) lite…
Jag sover ibland utomhus(på nätterna) när värmen kommit. Knäppt kanske men jag tycker det är skönt!
Jag sover med öppna fönster så fort det går över 10 grader på nätterna. Jag kan inte sova när det är för varmt, vill ha 15 - 16 grader i sovrummet, högst!
På morgonen får det gärna vara ännu svalare i rummet för det är helt underbart att ligga kvar i sängen då och dra upp täcke till hakan och mysa med en massa kuddar omkring sig och gärna någon man tycker om att krypa intill och lägga sig i famnen på och bara känna sig liten och om ryggen gör ont bli klappad och omhändertagen!
Det går bra på vintern också såklart men det är något speciellt med att ligga intill någon i sängen en sval sommarmorgon och känna sig omtyckt!
/T
tycker inte heller det än knäppt att sova ute om sommrarna. Det finns nog en viss frihet och frid i det. Skönt när det är sådana ljumna sommarnätter man kan ligga på ett täcke på gräset och kika upp bland stjärnorna…ligger man där tills det blir ljust.. sen får man sova, hehe
Tycker om värme, skulle gärna slippa vintern. Men ja, klimatet kanske ändras så det blir medelhavklimat här:) Mår bättre av ljus ochj värme helt enkelt, kroppen och själen. Men kan ju hålla med om att snö och kyla kan vra mysigt (genom ett fönster;)
Skönt att inte vara ensam om att tycka om att sova utomhus! Tycker det är skönt även om det inte är så jättevarmt. Då är det bara att ha många varma täcken. Underbart att känna vinden och höra fåglarna i gryningen. Känner mig som närmast naturen just då…
Och känna alla kryp från myror till fästingar som kravlar på en? Nej tacka vet jag min sköna säng med ett mörkt sovrum.
#11 Åååh jag avskyr småkryp! Att plocka fästingar från djur funkar för det är jag så van vid efter att jag haft en utekatt och har hållit på med hästar i ca 22 år och dom har fästingar varenda sommar, speciellt runt ögonen, på mulen, i öronen, i skrovet och på andra ställen där pälsen inte är så tjock. Men kryper det en på mig så får jag nästan panik och ännu värre om den satt sig på mig så är jag helt övertygad att jag kommer få TBE i en vecka efter sen lugnar jag mig och slutar kolla det om det inte är något rött.
Men småkryp öht, plockade in en massa underbara vårblommor här om dagen och skulle leka lite med systemkameran och fota lite. Först kom 2 minispindlar nersvängandes i sina trådar, såna där som inte ens är stora som ett knappnålshuvud. Dom kan jag tolerera och dödar inte i onödan utan släppte ut dom genom fönstret. Sen kröp det plötsligt en myra nedanför glaset blommorna stod i, dom vill jag inte ta i så den hade jag faktiskt ihjäl trots att jag anser att alla djur (förutom fästingar, för mycket myggor och blindbromsar) finns av en anledning och att jag har lika lite rätt att ta deras liv som en människa inte har någon som helst rätt att ta en annan människas liv bara för att dom är läskiga, äckliga eller skrämmande. Sen finns det självklart flera djurarter (och även ett antal människor) som aldrig borde komma i kontakt med människor.
Men medan jag i lugn och ro satt där och fotade och ställde in skärpedjupet så ser jag en stor, långbent, prickig spindel och jag skrek som ett litet barn så alla grannarna hörde mig och förmodligen funderade på om det var en mördare här inne. Jag lyckades hålla mig tillräckligt lugn för att ta en bit papper och göra slut på lidandet fort som attans innan spindeln hann gömma sig. (ja jag har spindelfobi för alla som är större än ungefär en millimeter) Så jag glömde det ganska fort och fortsatte fota i några minuter, tills jag ser en likadan ännu större spindel. Då började jag nästan gråta, virade en handduk om handen och armen och sprang ut på balkongen med blommorna för gud vet vad som fanns där i och hur många fler spindlar som gömde sig bland blommorna. Om det kan finnas så mycket läskigt i en liten blombukett, vad kommer då krypa på en om man sover ute i gräset? Uuuh bara tanken får mig att rysa. Ska man sova utomhus så ska man ha med sig ett tält med myggnät och sen stänga igen det helt också, det blir svalt och skönt och man hör alla mysiga sommarljud och känner sommardofter ändå.
Utan spindlar, myror och fästingar krypande på kroppen och myggor som sticker en så man vaknar rödprickig av bett! Och ormar… även om det bara är en snok. Nää det är inte värt det!
Håller med dig om att en skön säng och ett mörkt sovrum är mycket bättre!
Fick som tur var några få okej bilder innan jag hysteriskt ställde(halvt slängde) ut blommorna, annars hade jag blivit ledsen! ^^
/T