Min trötthet
Jag har varit tröttisen i kompisgänget så länge jag kan minnas.
När jag var liten var det allergier. (Vad doktorn sa i alla fall)
Sommaren när jag var 11 eller 12 ville jag inte åka och bada med min bästa kompis för jag var för trött. Bad mamma hitta på en ursäkt.
12år började med friidrott. Innan dess var jag väldigt stilla sittande. Läste, pysslade, lekte med lego och dockor.
Så läkarna var lyckliga när jag började med friidrotten, nu skulle jag få mer energi. Kanske minns inte, men det var kul.
När jag var tretton började jag oroa mig för min vikt och försökte sluta att äta, utvecklade bulimi. Tränade ganska mkt och sprang en del.
Mensen startade, men slutade igen efter ungefär ett halvår, troligen för att jag krånglade så med maten, även om jag inte gick ner ngt i vikt.
Sommaren jag fyllde fjorton slutade jag äta, för att jag var så trött på att kräkas.
Jag åt minimalt och tränade som en galning, jag orkade allt! Och toppenbetyg i skolan. Men somnade så fort jag satte mig ner, i bussen, svårt att hålla mig vaken under filmvisning i skolan…mm
gick ner i vikt, så klart, men aldrig riktigt underviktig….
in på BUPs ätstörningenhet och tvångsmatad av mamma och pappa på vårdarnas begäran, min puls var på 43. Ingen fysisk aktivitet, fick knappt gå till brevlådan…
Inser att detta mer blir en historia om min ätstörning, men det har varit mitt liv och påverkat mig så mkt.
Minns att jag när jag var mindre kunde skylla på att jag var trött när det var jobbiga saker i görningen, men minns egentligen inte om det var för att jag var trött eller om det var för att det var tåkigt.
Efter några månaders tvångsmatning och viktuppgång, men fortfarande inge mens, mådde jag väl hyfsat och hade accepterat min nya vikt… men inte vårdpersonalen, jag skulle fortsätta upp tills mensen startade igen…
Resultat, bulimin startade igen, men ingen mensturation, inte nu heller 6 år senare.
Sen jag fick träningsstoppet den hösten har jag varit trött.
De har kollat sköldkörteln, vitaminer och mineraler…allt de kan tänka sig… men de hittar inget, så…det är mentalt
jag vet inte vad jag tror, psykhjälpen har ju inte hjälpt heller.
Jag har fortfarande bulimi. Lagt på mig 12 kilo mer än må bra vikt och 24 kilo mer än lägsta vikt. Mår inte bra.
Symptomen för sköldkörteln stämmer in bra på mig…
Kan vara allergier som spökar…
Bor i en familj som har hund, och nyligen skaffade marsvin…
Eller ngt jag äter som jag reagerar på.
Jag vet inte, jag vet inte vart jag ska börja.
Jag fixar inte att sluta hetsa om jag inte får mer energi. Jag klarar känslomässiga anfall för det mesta nu. Kan hinna med att tänka att det bara är onödigt, det hjälper inte.
Men tröttheten triggar ett sug som är svårare att motstå, tröttheten går inte över om jag inte vilar, och när jag är i situationer där jag inte kan gå och vila…det blir så fel!!
Är det ngt fel på mig eller är jag bara knäpp?!
Hej,
Tror inte du är knäpp inte…då är hela sidan full av dem.
Däremot har du en lång sjukdomshistoria bakom dig, mkt fysikskt och pskykiskt. Så inte undra på du är trött. Men trötthetten började innan ätstörningarna, vad jag förståt?
Hmm Jag lägger ut frågan till er andra på sidan, har någon av er haft ätstörningar el liknande de symptom som tilili har?
Någon som har nåt "känn" vad det kan vara?
Du får kolla runt ibland trådarna och se om du hittar någon info som du tycker verkar bra. Sidan är relativt ny, så finns inte så mkt än.(fast en del:)
Och välkommen hit till sidan, hoppas du hitta info och stöd,råd mm :)
Ta hand om dig!
Hej, Jag säger som småläningen, tycker att tröttheten är självklar i ditt fall då du har mycket psykik sjukdom som är påfrästande. MEn tröttheten säger du fanns innan och så kan det ju tyda på att det är något annat så att säga. Ska fundera lite och se om någon anna svarar.
För jag har inget riktigt bra svar på vad som kan hjälpa dig. Har dom gjort några utredningar?
Tack för svaren, det är skönt att läsa, att höra, visserligen inte första gången, men igen och det det behövs…att höra att man inte är knäpp.
Vitaminer och mineraler, järn och de vanligaste sköldkörteltesterna är gjorda vad jag vet…
Går hos en homeopat, som hävdar att jag har virus i cellerna… vet inte vad jag ska tro. Men han har get mig piller och droppar och grejer som gjort mina födoämnes allergier bättre.
Just nu mistänker jag att familjens nya marsvin har en del med i spelet…
Men också…jag har precis ätit mat… och efterrätt.
har nog sin grund i ätstörningen och är mest ett problem i huvudet…men vet inte riktigt. När jag har ätit mat, känner mig nöjd och mätt, så vill jag ändå ha ngt till efterrätt. Jag sitter och säger till mig själv att jag är nöjd…men efter en liten stund tappar jag kontrollen, bara ngt litetet…som blir mer…
För när jag äter sött, blir jag trött, direkt, när blodsockret borde gå upp… då blir jag trött, kan få huvudvärk och riktigt ökat sug…kroppen vill ha ngt mer, för att få bort tröttheten igen…och ju mer jag äter desto värre mår jag.
Lättast vore ju förtås att låta bli att äta ngt alls, men fixar det inte :(
inte, nu, men jag ska klara det i framtiden!
Men det jag egentligen funderar över, varför blir jag trött av socker?
Inte efter en stund när blodsockret går ner, utan direkt, samma stund som jag stoppar det i munnen.
Ojämt intag av mat och socker salt ger jojo efekt på blodsockret. Har man haft längre tids ojämhet i matsmältningen så blir man trött. Ibland får tarmarna massor och ibland inget.
Jag har gluten och mjölk allergi som ger diarer och trött så in i norden.
Försök ha jämna måltider med 4-5 timmar mellanrum. Ha mandel och till ex vindruvor klementiner till hands efter maten. Nötter jämnar ut blodsockret dämpar sötsuget.
Undvik alltför fett och salt till ex chips och ostbägar.
Jag har doft allergi som gör mig vansinnigt trött fick det i övergångsåldern.Tål inte sigarett rök starka lösnings medel parfym hår gele. Svullnar i näsan och kan inte andas hos frissan till ex. Trött ja så att jag sover ibland 12 timmar men är änndå trött.
Jag fick hjärt rusningar av kaffe och socker. Så jag har fått dra mer på det.Alkohol lika så. Kan ibland ta ett glas vitt vin men det får räcka.
Man blir väldigt trött efter alkhol. Hoppas du kan finna någon hjälp i detta.Lat nej men offer för olika sjukdommar.
Själv vill jag ibland strypa läkare som fattar nada. Till ex kuratorn som tror man går från sängen med diarer och jobbar heltid. Ibland undrar jag vem som är knäppast jag eller hon.
har jobat som djur pshykolog i 46 år. Undrar vilken skola den människan gått. Omtanke Nej sympati Nej. Sätta sig in i andras svårigheter. Nej. Hjälp att hitta mig själv igen efter 5 års diarer Nej.
Jag brukar sparka mig själv i ändan för att komma igång. Det hjälper inte Det tar 3 dagar att putsa fönster i allfall. Ibland somnar jag medan jag är ute och går i skogen. Hjärnan stänger av.
Tror jag har IBS. I allfall är jag bara lat. Blossas Matte i Vårsolen
#4 Socker är ju inte bra. Det vet vi;) Men att du blir trött SAMMA gång du stoppar det i munnen…? Tar man en t ex tesked socker och äter DÅ kan jag Tänka mig att hjärnan slår till direkt. Inte bra…
Undvik socker=kolhydrater är ju mitt råd eller drar ner dramatiskt på det. Jag förespråkar just livstilen lchf, (lite kolhydrater =(socker,blodsocker)Mycket fett) Går läs mer på www.kostdoktorn.se. Man får säga vad man vill om det, men det funkar på många, man kan ju anpassa den lite efter hur kroppen mår.
Nu vet ju inte jag hur du regerar pskykiskt när det gäller man pga dina tidiagre sjukdomar..
"mest ett problem i huvudet" Ja, det är nog det mest, på oss flesta;) Det man behöver göra är att utreda VILKET "problem" man har i huvudet och få hjälp..eller?
Men när det gäller just kosten, titta allvarligt på just lchf. Är själv utbildad kock och fått inprentat denna skräck för fett (vi alla har), att det skulle vara dåligt.
Har en skön kväll!
fick allergi medecin och ångestdämpande av doktorn…
allergimedecinen fick jag tjata mig till, enbart trötthet (utan snuva eller exem eller liknande) är inte allergi i skottland