Hur påvärkar tröttheten din vardag?
Själv är jag ständigt trött och min trötthet påverkar hela mitt liv.
Jag kan inte jobba och inte studera. Är just nu heltidssjukskriven på grund av det och andra problem och vet inte riktigt vad framtiden kommer vara.
Jag drömmer om att utbilda mig inom djurvård och kunna jobba med djur, hoppas på att kunna bli hundägare men det funkar tyvärr inte idag pågrund av min trötthet.
jag är dessutom rädd för framtiden, vad händer om min trötthet aldrig försvinner? kommer jag någonsin kunna jobba? Kommer jag kunna skaffa barn?
Jag blir konstant trött av matsmältningen och det kan vara ett problem att gå och gäspa och önska man fick sova mitt på dagen. Tidigare när jag var helt sysslolös kunde jag gå runt och vara trött hela dagarna.
Sedan 2007 har jag sjukpension. Innan dess så var jag något så när OK men efter det så har jag varit konstant trött. Tack och lov så har jag inte arbetat sedan 1984 då jag insjuknade i MS. Men det hade jag valt själv och följde med min man ut till sjöss.
Numera så sover jag 3-4 timmar åt gången och behöver sedan gå upp och kissa och ta smärstillande och sedan sova 3-4 timmar igen. Därfter så kan jag vara uppe ett par tre timmar men behöver sova middag ett par timmar.
Ska jag göra någonting särskilt och inte har möjlighet att sova middag så kräver det planering.
Vilken jobbig vardag. Du får gänrna skriva om dina upplevelser i en tråd. Att behöva sova i omgångar är jättejobbigt, jag hadde det när jag låg på sjukhuset med tarmvred.
Annars är mitt problem ständig trötthet och jag sover många timmar i sträck.
Jag sover mycket.
Jag har börjat jobba halvtid sedan december nu och jag somnar på bussen hem. Tur att man bor vid ändhållplatsen
Jag brukar somna i soffan en stund och har inga problem med att somna på kvällen igen och kvällen är redan vid 22 cirka
Däremot vaknar jag runt 5 på grund av huvudvärk och måste då gå upp.
/Maria
Jag är ständigt trött. Har haft sömn problem sedan jag var liten. Dvs jag kan inte sova. Kan hänga ihop med min adhd. Jag måste göra tusen saker när jag ska gå och lägga mig. Fastnar lätt med att bara stirra på dator skärmen.
Resultatet är att jag ofta är trött på dagtid. Somnar direkt om jag sätter mig i en bil eller på en buss. Kan missa stationer där man ska gå av.
Jag orkar sällan umgås med folk, för att jag är för trött. Hoppar av mycket skoj bara för att hålla mig hemma och halvsova.
Har även somnat på jobbet ett par gånger. Tappar saker enklare, klumpig, snubblar. Jag läser sämre, skriver sämre och kan tom tala sämre när jag är trött. Faller tillbaka på gotlands dialekten, pratar fort och sluddrar.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Min vardag påverkas väldigt mycket av min trötthet. Sover ofta dåligt av min värk, jag har fibromyalgi. Men kan fort bli trött, även en till en början riktgt pigg dag.
mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus
"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"
"Ingen är felfri"
Jag är arbetslös för tillfälligt och känner mig alltid trött.Jag kan aldrig sova mer än små korta stunder( en kvart eller en halvtimme bara) Spelar ingen roll om jag går och lägger mig tidigare än klockan 23.00 eller mycket senare.Jag sover inte bättre för det.Men känner mig lika trött för det.
Man blir lätt irriterad och arg och sur på småsaker då och då.Man blir yr i huvudet också och känner sig som man bara skulle vilja gå och lägga sig.
#10 Ja gå arbetslös blir man trött av. Dessutom kan tröttheten leda till depression.
Ja, den påverkar så att jag nästan alltid måste sova middag.
#8 låter väldigt hämst att ha sådan problematik, tror säkert att den spär på tröttheten ennu mer. Det blir ju en ond cirkel.
#9 Hemst med tröttheten är dock avensjuk att du vet var den kommer ifrån, är nog något lättare att få den tagen på allvar då?
#10 presis som #11 säger arbetslöshet kan leda till trötthet och deprisjon. Men det låter som att du har problem med sömnen som inte du kan påvärka helt sjäv. Har du sökt hjälp för just sömproblemen?
#12 sova middag känner jag inge, jag sover middag om jag gör något utöver det vanliga, som för mig är ut och går en stund, åker till stan åker till läkaren går upp tidigare en 11 eller av annan anlednign blir exstra trött. Kan du jobba eller är du hemma heltid?
#8 ADHD borde ju påverka. Jag ska utredas om jag har det själv, fast hyperaktiv har jag inte tycker jag. Fast fått lära mig att hyperaktiviteten kan vändas inåt, det tror jag att jag har själv. Då blir man trött istället… Har oxå svårt med att talet ibland blir fel och allt annat. Mkt av det du skriver kan jag känna igen mig i.. Som dragonstar skriver så är vore det intressant att veta om läkare mfl tar dig på mer allvar när du väl har en fastställt diagnos? Får du inte medeciner som är centralstimulerande som få dig att vara piggare? Välkommen till sidan föresten hoppas du skall trivas.
#10 Trötthet borde ju oxå kunna leda till arbetslöshet om det skulle vara riktigt illa. Jag blir också väldigt lätt irriterad och har lite problem med ilska, som jag oxå forsöker få hjälp med. Men man blir irriterad lätt när man ständigt är trött och aldrig få känna sig riktigt utvilad:(
Jag är åxå nästan alltid trött men pga min adhd som tar all min energi..är så hyper i tankarna så jag blir kraftlös..absolut inte jämt..har mina perioder..blir ofta depp av detta åxå..då jag vill så jäkla mycket å d bara stannar i tanken..
Kan säga att detta är periodvis..medicin funkar inte på mig för jag blir stel som en pinne av dom jag fått testa iaf..conserta å ritalin..metamina fungerade bättre..fick av en väninna..men jag får dom ej utskrivna..hårda regler med licens och bla bla bla….blir så sur så jag orkar ej ens gå till nån psykolog längre…Är ju sjukpensionär eller vad d nu heter..och har man inget direkt att göra om dagarna så påverkas d ju åxå såklart..så allt blir en ond cirkel..då man ej klarar av typ krav,och måsten..bara som att veta att jag ska göra en sak dagen därpå gör mig trött…men bara man väl kommer utanför dörren så kan man oftast dra en lättnadens suck….ooooooooj d var tom skönt att skriva..fy sjutton så medveten man är *S* Ja d var iaf min trötthet:-)))
#13 Det tråkiga är att de tycker "att man ser så pigg ut" trots att man har konstant ont och sover dåligt, det onda syns inte så mycket utanpå, därför tror många att man mår bra och överdriver, då jag är som tröttast och har som ondast håller jag mig hemma.
Skulle jag gå med käpp, eller har bandage eller liknade som syns tydligare blir jag mera tagen på allvar ute i samhället, personer med fibromyalgi har kallats elaka saker som "gnällkäringar", det är en sjukdom som mest drabbar kvinnor i olika åldrar, men drar med sig andra problem som till exempel sömnsvårigheter. Vissa dagar måste jag ta en liten tupplur för att orka att göra endel saker hemma i vardagen.
"Ingen är felfri"
#16 Ushh ska läsa på lite mer om fibromyalgi. Känner helt igne mig, de tycker att man ska såva mer och äta bättre träna regelbundet. Att man är så tröt att man knaprt komemr upp vissa dagar de ser dom ju inte och många tror inte på det.
Jag har av flera rutn m mig setts som gnällig, när jag gick i gymnasiet var det ofta jag fick be om ursäkt till lärare för att jag missat vissa dagar i skola nelelr kommit sent. Och jag fick ofta blickar från de runt om mig som tyckte att det ag gjorde var fel.
Har du fått någon medecin? elelr hjälp på någotn sätt? Finns det hjälp mot fibromyalgi?
Det finns inget botemedel, man kan få starka värktabletter eller sömntabletter, men jag tycker inga hjälper speciellt mycket. Jag tar allvedon vid behov, men har också liniment som man kan smörja på ryggen, det lindrar lite, eller ligga på värmedyna, men alla med fibro har olika problem av sin sjukdom, så det är väldigt olika.
Förstår såväl att det måste vara hemskt då folk inte förstår att ens trötthet inte är normal, att de tror att man kan skärpa till sig, men så lätt är det ju inte tyvärr.
"Ingen är felfri"
Okej, tänkte på om du får nogon medcin som hjälper mot tröttheten.
JAg har läst lite om det och det finns såå många av de symtomen att jag blir snurrig. Jag har alltid haft lite ont i kroppen och så men vet inte om det är i den grad att det kan vara fibromyalgi.
Man har speciella ömma punkter på kroppen som gör extra ont om man trycker där, det kallas triggerpunkter. Man kan få fibro i alla åldrar, och det kan vara ärftligt.
Jag har testat massor med olika mediciner mot värken, avslappnande till natten och sömnmediciner, men inte fått något mot tröttheten.
"Ingen är felfri"
#15 Känner igen mig där att man blir hyper i tankarna. Man Vill så mkt..sen orkar man inte. Så hyperaktiven ligger inåt på mig, trött jämt, mer eller mindre. Men som många här får jag ingen diagnos, hoppas på det snart. För mig vore det bättre.
Ang medecin så har jag frågat om få utskrivet amfetamin, ritalin mm. Men Läkaren säger bara att det är svårt och i yttersta fall. Måste åxo ha en diagnos som ADHD eller "sömnsjuka". Men du får Inte utskrivet ritalin, concerta?? Även om du har ADHD?? Tycker att det sjukt att vi som har trötthetsjukdomar/besvär inte kan få utskrivet. Tydligen väldigt svårt i Svergie pga de tror väl alla ska bli missbrukare eller sälja vidare. I USA är det mkt vanligt att få utskrivet. (enligt en artikel jag läste här på sidan) Skulle så gärna vilja testa, det borde ju inte vara farligt att skriva ut för en månad.. Men men Sverige är ju som det är.
Måsten och krav är jättesvårt. Men jag har tvingat mig hela livet. Hållit masken uppe… Hatade skolan.. men var tvungen.. Jobba har gått men mest pga mitt arbete har varit ensamntjobb.. kunnat lägga upp min tid själv, körtur mm. Har inte skött jobbet som jag skolle och det känns heller inte bra..
Finns mkt att skriva…
#21 ja jag vet d finns massor att skriva *L* Du kan få en burk ritalin av mig *fniss* Nu skojjade jag bara…jag har aldrig kunnat sköta ett vanligt jobb..pga av order osv..Nu har jag familj 3 barn och är gift..å d funkar..
Men långt ifrån allt..dessa måsten som att handla,tvätta städa laga mat kan vara outhärdliga vissa dagar..speciellt då det är födelsedagar jul midsommar valborg..*gaaaah* då vill jag bara gömma mig 
Det dåliga samvetet som följer är ingen kul lek den heller..men jag kan hantera detta i dag..är ju vuxen nu *S*
Adhd har så många positiva sidor åxå som man aldrig får glömma..
Humor..sprallighet barnslighet..spontanitet som kan få vissa att tappa hakan…haha tycker jag e såå kul..*ibland*
Det värsta med denna diagnos är folk som säger att..ja men så känner jag åxå ofta..om vissa saker..vardagliga sysslor tex..men för mig är d inget vanligt problem utan en handikapp..som tär på hela ens inre..
Jag hoppas att du kan få den hjälp du behöver snarast..jag fick en rätt så snabb utredning via ett personligt ombud i min kommun,då min läkare ej ville skriva en remiss..han sa att jag var för vacker för att ha adhd..Jag vart grovt kränkt kan jag erkänna..och i dag har vi pratat ut..och har även fått en ursäkt….Mitt personliga ombud skrev ner mina tankar och funderingar i livet ang svårigheter som jag mött dagligen..skickade detta till liljeholmen i stockholm där jag snabbt fick tid för utredning..ja inte i liljeholmen utan i årsta..7 månader tog utredningen..blod svett och tårar..grov ilska..men till slut..weeee jag har haft rätt..en befrielse..men en stor förlust kan jag erkänna..bara för att ingen jävel har orkat brytt sig i alla år vad jag själv har tyckt och tänkt..men nu e jag hel..med en jävla diagnos..och slipper jobba och ha d tvånget skärandes i själen:-)))
Hoppas detta går att läsa..känns luddrigt,men jag orkar inte öga igenom d innan jag skickar ut d i cyyber späjjs*S*
#22 Ja jag tar gärna burken så slipper jag köpa på gatan;)
Tycker inte det var luddigt skrivet. "För vacker för att ha ADHD"?? Ja, vad ska man säga om den kommentaren..
Skönt att man kan få en snabb utredning. Jag Kan ju jobba mm så jag kanske inte ska klaga. Men att nästan köra av vägen glera dagar i veckan (då jag jobbade, pluggar nu) är ju inte normalt.. Körde in firmabilen i skogen och sov när jag kunde. Så hoppad jag över saker ibland pga min trötthet. Så egentligen så kunde jag inte hantera jobbet.. pga IBS och kronisk trötthet. MEN man tvingar och tvingar tills man sitter där med överdos:(
Det där med vardagssyslor så klart det är tråkigt, men när det blir ett handikapp som du säger så är det helt annat. T ex Får jag nog av att det är såå stökigt hemma (har en gravid fru och son som familj) då tar jag extrra tramadol, koffientabletter mm å städar hela natten… ibland kan jag inte sova å då passar jag på att städa.. Nu blir det sluddrigt här:( Disken kan stå tills ja..:/
Jag började söka hjälp för min trötthet och depression på allvar när min flickvän blev gravid. Tänkte att jag ska INTE vara en trött pappa! Jaja… finns mkt att skriva om den historien:(
#23 haha ja d finns inget att säga /Skriva..utan man får glömma sjuka saker som kastas i ens ansikte..annars bryter man i hop..å d vill vi ju inte *L* Jag är en levnadsglad själ och d har jag förstått att du åxå är..Men din trötthet är mera än min känner jag..så jättejobbigt..med småbarn och gravid fru..ja då förväntas man ju även åxå att vara *farsan på topp* *fniss* Många förväntar sig d samma av mig..då jag är den glada typen….och d stämmer..men i min ensamhet e jag deprimerad..fast jag kan hantera det som sagt..men jag lider med alla som inte kan få ordning på sina depp tankar..d gör ont i mig ärligt…Ja men du!!! Hoppas allt löser sig och för er andra som känner igen sig med denna lustiga åkomma adhd…tycker den är lite lustig *S* Svår att förklara på nåt vänster….haha nä nu ska jag vara tyst:-)))
Ja har reumatism, adhd, fibro, o epelepsi o de kan jag leva med o aksepterat, men dena j . . . tröttheten är hemsk jag hatat den de är en kamp vare dag. Men som tur har jag en mamma som hjälper mig mycket.
De finns så mcket jag skulle vilja göra som jag inte orkar.
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.

Jag har fibromyalgi, tinnitus, är hörselskadad och har depression som leder till att jag är trött för det mesta. Jag behöver sova mitt på dagen för att orka. Det innebär att jag bara kan jobba 50% så jag har förlorat 50% av mitt jobb.
Min fritid består mest av ta det lugnt för att orka jobba. Tröttheten är begränsande och mitt största problem. 
#25 #26 Visst är tröttheten en så avgörande. Man VILL så mkt men orkar helt enkelt inte. Jag har uppfattats som flummig sen högstadiet..kallade mig för flummet mm… I gymnasitet där jag gick hotell o restaurang så kallade en av lärarna mig för zombie..inte lika roligt. Dock var hon ju snäll, men ändå.
Att uppfattas som lat är inte roligt. Min fru börjar förstå min kroniska trötthet, förstå att det är en sjukdom. Dock ej fått diagnos på den:((( DET blir jg oxå såå trött på.
Min vardag hade varit så mkt bättre om jag hade vaknat pigg o glad, orkat mer utan att jämra mig. Säger ofta " jag är så trött" men det ÄR jag ju… Men uppfattas nog som tjatigt mm.
Ja så är de o jag försöker att inte gnälla men ibland måste man ju säga att man inte orkar för man är trött o inte för att man inte vill följa med på saker. Men då får man höra att du som är hemma hela dagarna kan väl inte vara trött.
Eller du är trött för att du inget gör osv. Men ja förstår ju att de inte är lätt för en frisk människa att förstå så ibland önskar jag att de kunde byta med mig en vecka så de fick känna hur de är. Inte av elakhet utan för att de skulle förstå.
Att jag har de inte alls så bra som får gå hemma o slippa jobba. Jag vill inget hällre ju.
Skulle vilja utbilda min hund till sök/räddnings hund o kunna rädda människor vid kattastrofer, åka till uland o hjälpa svältande barn eller jobba på en kvinnojor, eller på ett härberge för hemlösa osv.
Men jag är så glad facktiskt att denna saiten öppnade för ibland känns de som om jag är ensam om att vara "lat".Missförså mig inte jag unnar ingen att vara kroniskt trött men här kan man nog få lite förståelse o få gnälla lite ;)
#27 Skönt att din fru förstår iallafall. Hoppas du snart får en diagnos för de måste vara frustrerande att inte föstå vad de beror på. O för dig kaske de går att bota bara man vet orsaken (hållrt tummarna)
Jag äter inte mina vänner. Djur har rättigheter. Djur vill oxå leva.
#28 tack, hoppas det går "bota" på något sätt, hade ju varit skönt:)
Det verkar som om du är allt annat än ensam om detta. Trodde inte heller att det var så många som led av trötthet, men det är det. På olika sätt har vi vår trötthet hängande över oss. Jag tar till de flesta metoder för att orka..
Hoppas att du får utbilda din Hund, det låter ju jätteintressant:) Du har hjärta för männsikor, det är bra.
Här får man "gnälla", det får man ju inte annars utan massa kommentarer..
Bra med en "gnällsida" där folk förstår hur det kan kännas att vara trött ofta. Det kan kännas bra att skriva av sig lite och få råd också.
"Ingen är felfri"
#30 Javisst! Det är ju det som är meningen:) Å få lite positiv feedback.
Ja helt perfekt
"Ingen är felfri"

#27 Jag uppfattas nog också som tjatig när jag säger att jag är trött. Det är svårt det där. Man måste ju kunna få säga hur man mår.
Just att man vill så mycket men inte orkar tycker jag är svårt och att jag förlorat 50% av mitt jobb. Det är bittert.
Att kalla dig zombie tycker jag är oproffesionellt. Hoppas du snart få veta varför du är så trött. Det måste ju bero på något särskilt om det varit så långvarigt. Har du varit på några utredningar?
#28 Jag håller med det du skriver i din inledning. Jag skulle också vilja träna mer med min/a hundar och engagera mig mer fr.a. vad gäller djuren. Någon gång kanske krafterna kommer tillbaks.
Har skummat igenom de sista inläggen, känner så inge mig, Tröttheten tar kål på en. Ska arbetsträna och pratade med min handläggar på försäkrnignskassan i dag.
Hon frågade om jag arbetstränade ennu "Ja 2 timmar 2 dagar i veckan" DÅ frågade hon vad jag kände var mitt största hinder för att utvecklas. Jag svarade självklart tröttheten, försökte förklara men kändes som att allt slutade med att jag om några månader ska ha möte och förhoppningsvis kunna gå ut i arbetslivet och arbetsträna mer seriöst alltså flera timmar alla dagar i veckan.
Kan ju säga att mina känslor är väldigt blandade just nu, Jag längtar så efter att kunna jobba, är ingen oaktiv människa i själen utan en riktigt driven en. Men tröttheten och att inte bli förstådd, att veta att det kommer krascha och jag får skämmas för at jag ses som lat igen. Jag orkar verkligen inte med det.
Sitter och väntar samtal från läkarna nästa vecko och ska då säga till dem att vi borde skriva vad vi gör i en rapport till försäkringskassan så att dom är med på noterna.
#33 Nu i feb har jag haft 4 olika utredningar två handlar om magen och resten om trötthet och ÁDHD utredning… Men detta är väl bara början på allt.. ska till pskykolog den 8e fick jag brev om.
#34Kan ju förstå att du vill jobba, det är ju socialt oxå, få vänner mm. Sen är det ju det att man riskerar att bli missförståd, bli kallad lat el liknande.. Därför är det nog bra som du skriver att ha ett samlat "verk" ifrån läkarna att du faktiskt har en sjukdom, kronisk trötthet el vad man kan skriva.
Försäkringskassan kan ju oxå behöva veta vad du går igenom, hoppas på att det kommer gå bra.
#36 du kan begära få kopior på journalen hem till dig, där måste det ändå stå en del. OM de nu inte skulle gå med på det.. men de hoppas jag verkligen! Or else

#35 Ok. Tråkigt att utredningarna inte gett något, eller har dem det?
Är trött pågrund av långa diarer av gluten och mjölk allergi. Fick veta att jag är benskör. Och det som fattas i kroppen är D-vitamin. Det gör mig enormt trött. Jag rusade till hälsokosten och köpte kalk tabletter med D vitamin. Solen hjälper inte före April. Då får man energi av den.
Det hjälper bra mot trötthet.
Det som hjälpt mig är att få vara sjuk att bara vila då jag behöver sova middag till ex. Gå långa promneader och att mötas av förstående familj och vänner. Äta rätt ris och kokt potatis kött fisk och morötter.
Gamla trötta mamma som inget orkar. Jag gick ett tag till kurator för att få hjälp med mina trötta tankar. Har varit hemma fru i 25 år för att jag ej orkar jobba. Ingen eckonomi. Nu fick sköna kuratorn för sig att jag skulle få en bra eckonomi av att gå till arbetsförmedlinegn. Jag gjorde det. Med 5 olika sjukdommar. Den unga tjej som satt på kontoret där var arg som ett bi. Vem har skickat hit dig. Det finns inget bidrag för dig lerr arbete till en så sjuk människa som du Vad gör du här. Jag vågade inte säga att kuratorn skickat dit mig. Jag savarde att jag trodde att jag skulle få sjukbidrag.
G isa om jag ville sparak kuratorn i ändan. Min husläkare sade att jag skulle låta bli. det finns iget eget rum med säng och egen toa på arbetsplatserna. Tills dess får vi leva på en lön. Gluten fritt kostar mulltum. Bar lite mjöl runt 30 kr pastan lika så. Inget bidrag för gluten inet bidreg för medcin. Nu har jag frikort en månad. Då ska jag inte ha någon medcin. Tror jag håller på att bli knäpp.
Blossas matte