Trötthet iFokus

Trötthet

Etiketttips-och-råd
Läst 4816 ggr
emme123
0

Snälla, hjälp

Hej! jag har ofta svårt att somna och vad jag än gör så kan jag bara inte sen efter någon/några timme(ar) då somnar jag. som t ex just nu, klockan är 05:00 jag somnade vid 09:30 till 02:00 och sen dess har jag vart vaken och försökt att sova och gjort allt. alla sover i familjen så att man vill ju inte gör något högljutt för då vaknar dem, jag har på tv:n och datorn i mitt rum men jag kan bara inte somna, jag kan inte släcka ner allt heller för då blir det för mörkt(mörkrädd) det är ofta så här, så snälla behöver hjälp, och det beror inte på att jag måste trötta ut mig på dagen eftersom att jag var och simmade och tränade länge igår och blev ganska trött- Någon som kan hjälpa till? det bubblar i min mage också, vet inte varför men det är inte problemet just nu, jag ebhöver sömn!!!!

Snälla, snälla. om någon vill komma med tips/förslag eller något så ta eran tid att svara på detta, jag tycker att det är sjukt jobbigt att vara 12 år gammal och få sånt här.

JÄTTE tacksam för alla svar!!!!

skotty
0

Jag har haft sömnproblem sen jag var ungefär lika gammal som dig, lite yngre till och med.. Ingenting funkade. Jag blev inte trött, kunde ligga vaken i flera dygn. Skolan blev drabbad och mitt humör var allt annat än på topp. Jag fick sömntabletter utskrivna tillslut..

Men iallafall, testa att värma ett glas mjölk och äta en banan. Läs en bok, lyssna på avslappnande musik. Lyssna på ljudböcker (det enda som faktiskt fungerat för mig).. Ibland brukar jag ta en promenad men det är inte aktuellt för dig.

Lycka till

emme123
0

tack så JÄTTE mycket! jag ska fixa så att jag har banan hemma, en bok vid sängen och min bandspelare vid sängen med en ljudbok i, värma ett glas varm mjölk är kanske lite svårt men vissa dagar kan jag göra det. mitt humör blir drabbat och skolan eftersom att jag är trött men jag ska testa dem sakerna som du skrev ned, iallafall ibland.

Smålänning
0

Hej

Skulle besvären fortsätta och ditt skolarbete och sociala liv bli drabbat så tycker jag du och t ex nån av dina föräldrar uppsöka Läkare.

Sömntabletter vi din ålder låter ju inte bra alls, men det kan ju bli nödvändigt tillslut om det inte går över. Sömnen är ju extremt viktig.

Hoppas tipset ifrån skotty hjälper till, det finns också tips i trådarna här på sidan.

Hoppas det löser sig!:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

[sakring]
1

Be en läkare att skriva ut melatonin. Det finns på dispens från Socialstyrelsen. Det är ett förstadium till serotonin som står för avslappnandet i hjärnan. Det är vad bananer och mjölk innehåller.

Ta en en eller två en timme innan du ska sova och se till att du få sova i 12 timmar för den sitter i så länge.

Min ma nsom arbterar till sjöss i Asien där det är 8 timmars tidskillnad härifrån har alltid med sig dessa tabletter för att komma in i rätt sömnrytm.

dragonstar
0

Medecinering kan funka som de ovna skriver.

Sen är det ju de gammla vanliga inte sitta vid datonr inna man ska sova. Ta det lugnt och vara ner på kvällen. Försöka läsa en bok när man inte kan sova.

JAg har inte detta proble mså vet itne riktigt, me nde ovna har gett bra svar. Lycka till =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Henrik70
1

Ta bort så mycket trådlös teknik som möjligt, tex trådlöst internet, trådlös telefon, mobiltelefon osv. Stäng av både teven och datorn, de förvärrar din situation även om de är lockande när man inte kan sova. Det är väl känt att strålning ger sömnsvårigheter.

MissInAction
2

Usch det låter jobbigt Rynkar på näsan

Du har fått bra tips redan, ser jag. En annan sak som du kan prova, eftersom du är mörkrädd, är att ha någon svagt lysande lampa på under natten. Det går ju emot det som rekommenderas om att ha helt mörkt i rummet. Kanske är det för varmt eller dålig luft där du sover? Kan du vädra innan du ska sova eller kanske hela natten? 

Det finns avslappningsövningar att göra. Exempelvis genom att gå igenom hela kroppen och varva spända muskler med avslappning, när du kör igenom hela kroppen kan det ta ungefär 15 minuter, detta kan du med fördel göra till någon slags lugn musik eller inspelade ljud från naturen.

Du kan också lägga dig på golvet en stund när du gör detta.

Du kan testa att föreställa dig att du ligger på en vacker, fridfull strand, solen skiner och det är varmt. Du "känner" hur sanden formar sig efter din kropp och du blir tyngre i kroppen och slappnar av. Lägg noga märka till alla kroppsdelar, från tårna upp till pannan och de olika delarna i ansiktet. 

Det är så lätt att stressa upp sig när man ligger vaken och försöker och försöker och inte lyckas somna om. Det blir en ond cirkel. Det är förstås lättare sagt än gjort men man kan försöka tänka på att händer det då och då så är det ingen större fara, kroppen klarar av det. Men det är synd att skolarbetet blir lidande. 

Men att varva ner ordentligt innan sängdags, som de redan sagt, tror jag är väldigt viktigt. Så att hjärnan hinner förbereda sig och sända ut sömnhormoner. Gör allt du vill göra vid datorn/TV tidigare och så ägnar du dig åt lugnare hobbies innan du ska sova. Det kan vara svårt om man har gjort det till en vana att sitta vid datorn tills man ska sova, men man får ändra lite och ge det en chans - prioritera.

Hoppas du hittar en lösning snart Glad

Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

pellepojken
1

Hej ! Du har fått bra råd här som är bra o pröva innan man prövar andra medel som melatonin. Prata med dina föräldrar som kan köpa något på Apoteket som heter Valeriana som är en receptfri tablett. Den är en ren naturprodukt från en blomrot. värt att pröva o kanske då ihop med någon avslappnande bandinspelning av tex en rinnande bäck eller vågskvalp. Mycket rogivande o lugnande.  Lycka till   Glad

Lööv
0

Ställ inte för höga krav på dig själv. Lyssa till ditt inre. Var inte rädd för mörkret. Det är din vän till att kunna sova lungt.  Hemma finns det inte så mycket farligt i mörkret.  Masera  mellan ögonen vid näsroten cirka en minit.  Cirkulationen mellan hjärnan  och utsöndrandet av sömn hormonet  finns där och då ökas flödet. Valeriana hjälper.  Konsentera dig på att sova  varannan natt. Sover du inte så bra en natt gå upp som vanligt simma håll i gång och nästa dygns ryttm blir ofast bättre.

Skriv upp det som oroar dig på ett papper vid sängen. Släpp det tills på morgonen. När du stängt av Tv och dator  med monster våld mm. Så är de borta från ditt hem. Prata med någon om dina innersta tankar oro fruktan krav mm. Det lättar.Mamma pappa syskon kompisar  Hunden katten eller Gud. De bryr sig och lyssnar. Det bär bort våra bördor. vaknar lättad och oftast glad.

Blossas Matte.

dragonstar
0

Tycker det är jättesvårt att ge tipps på vad du ska göra. De som skrivits ovan är helt rätt.  Var ärlig mot dig själv. Prata med dina föräldrar eller någon annan i din närhet du känner att du ka nlita på.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.