Trötthet iFokus

Trötthet

Etikettmin-berättelse
Läst 3190 ggr
[mathilda...0]
2012-02-18 16:41
1

13 sovamiddag

Jag är 13 år och brukar vara uppe till 11-12 på kvällen varje dag, jag gåt upp helt normalt på morgonen till skolan. Efter skolan lägger jag mig i soffan och somnar i ca 1 timme. Kan jag fortsätta med dom här sovritinerna eller är det onyttigt för min hälsa?

dragonstar
2012-02-18 17:05
0

Det beror nog lite på. Själv skulle inte det funka för mig i längden.

Dels är det inte så bra att sova länge på dagen då man ofta riskerar att bli tröttare.

Men det är från person till person, är du pigg annars? Orkar du äta och röra på dig bra? Och får du läxorna gjorda?

I så fall skulle jag inte var så orolig.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

mongu
2012-02-19 21:01
0

Risken är att du vänder på dygnet om det vill sig illa. Om du sover mer än denna timme på eftermiddagen så kan du få svårare att somna på kvällen.

Så det kan bli en ond cirkel.

Men kan du hålla dig till dom här tiderna är det väl inte nåt som hindrar dig att sova middag.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[mathilda...0]
2012-02-20 10:55
0

För jag tränar varje dag i veckan utom tisdag och torsdag och jag får läxorna gjorda.

dragonstar
2012-02-20 14:12
0

Ja jag skulle föröka att inte sova så mycket på eftermiddagen utan gå och lägga mig en timma tidigare på kvällen. Men så långe det känns bra i kroppen skulle jag inte oroa mig allt för mycket.

Var uppmärksam på kroppen signaler, orkar du med allt, sover du bra, äter du bra och inte har några sjuksymtom eller något annat som kan beror på sömnvanan.

Många ungdomar sover konstiga tider, det är mycket som händer i kroppen och vi handskas med det olika.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Geru
2012-02-20 14:38
0

Vissa människor mår mycket bättre av att vila en stund på eftermiddagen, så länge det känns bra och du är pigg efteråt så är det ju inga problem med det:)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[mathilda...0]
2012-02-21 14:02
0

För så som det är just nu klarar jag detta dom senaste veckorna utan att gå in i väggen.

Mån. Fotbolls, Handboll träning

Tis. hästen

Ons. Handbollsträning

Tors. hästen

Fre. fotboll/spinning

Lör. Handbollsmatcher

Sön. Fotbollsträning

Handbollen har varit mycket intensiv dom senaste veckorna, match varje lördag.

Smålänning
2012-02-21 15:11
0

#6 Plus skolan då antar jag? Det låter väldigt häktiskt..mkt. Jag skulle nog försöka gå och lägga mig tidigare andå..eller iaf varva ner, 2 timmar innan. Finns bra tips ifrån vården hur man ska varva ner dessa 2 tim innan.

Men om du tycker det fungerar är der bra att hålla igång. Men känner du dig trött varje dag och tappar energi kanske det är dags att tänka om?

Håller med de andra oxå att åldern spelar in här, det går ju upp och ner.. Min kroniska trötthet började i högstadiet.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se