Trötthet iFokus

Trötthet

Etikettanhörig
Läst 5355 ggr
dragonstar
1

Är du anhörig?

Att vara anhörig till en som är ständigt trött är inte lätt.

Min sambo är en stöttepelare för mig, han följer med på läkarebesök, tar hand om de vardagliga när jag inte orkar och försöker alltid finnas där.

Är du en anhörig, jag vill gärna höra din sida av allt, hur är det att leva med en som är trött?

Förstår du? Är du arg? Känner du dig oälskad, utnyttjad?

Även stödet behöver ibland stöd.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
0

Min sambo tycker jag tar det väldigt bra, han stöttar och hjälper. Ringer ofta samtal åt mig när jag inte orkar, följer med mig på möten och skjutsar överallt då jag inte har bil.

[CajsaBajsa]
2

Jag är anhörig till en kroniskt trött (ME/CFS), min make. Han var sjuk redan när vi träffades och gifte oss, men jag fattade inte hur illa det var, för eftersom han var nyförälskad fick han massa naturliga substanser i kroppen som gör en piggare och han verkade ganska "normal". Så snacka om falsk marknadsföring Tungan ute hihi. Men jag älskar honom mer än jag kan säga och jag förstår att se skillnad på hans sjukdom och hans person. Det är inte hans fel att han inte orkar äta ute på vår bröllopsdag fastän vi planerat osv. Man får anpassa sig väldigt mycket efter en sjuk person, men i vårt fall jämnar det ut sig kan man säga, för jag har andra besvär som även drabbar honom och han får lika mycket anpassa sig efter mig.

Jag måste få skriva att ibland bryter jag ihop och bara orkar inte mer, men vad ska man göra? Det är bara att resa sig upp och fortsätta.

Som tips till alla andra anhöriga kan jag bara säga: kom ihåg att skilja på personen och sjukdomen/tröttheten. Det är sjukdomen/tröttheten som begränsar och besvärar, inte personen. Glad

dragonstar
0

Älskar din text  " Som tips till alla andra anhöriga kan jag bara säga: kom ihåg att skilja på personen och sjukdomen/tröttheten. Det är sjukdomen/tröttheten som begränsar och besvärar, inte personen."

Kul att även du som anhörig skriver här inne, det är skönt att få höra även er sida av allt detta =)

[CajsaBajsa]
0

Tack! Glad

Ja men det blir ju en stor börda för oss också. Jag gick med i anhöriga i fokus, men det handlade ingenstans om anhörig till trötta.

dragonstar
0

Idag ser nog inte samhället på trötthet som en sjukdom. det är för det flesta lathet eller ett symtom på anna sjukdom som kan behandlas.

Det är lite hur jag blivit bemött iallafall.

Och då kan jag tänka mig att de som anhöriga inte får någon hjälp alls.

[sakring]
0

Min amn har varit mit stora stöd här i livet. Han får göra allt det som jag inte orkar göra. Dessvärre så är han ute till sjöss 3 månadei taget.

Hela min tillvaro rasade samman när han fick Kronisk lymfatisk leukemi 2009. Men tack vare stamcellstransplantation så är han nu frisk igen och arbetar.

dragonstar
0

# 6 känner igen hur beroende man blir av sin man. Min sambos vardag rasade i våras när hans far gick bort hastigt. Det påverkar verklingen både mig och honom.