Är det verkligen så här för alla?
Är ny här, ramlade in av en slump när jag satt och tittade genom den långa raddan av olika ämnen som finns på iFokus.
Jag har i alla fall sedan länge varit mer eller mindre konstant trött, tror att det började när jag började på gymnasiet. Jag började då att sova middag efter skoldagarna för att orka och sedan blev jag gravid och blev fruktansvärt trött i samband med det.
Jag tyckte väl att att det blev bättre senare men för några år sedan så gick jag till och med till vårdcentralen. Någon säger att jag är deprimerad men det tror jag inte för jag mår ändå ganska bra rent mentalt. Jag är verkligen bara trött. Någon annan säger att jag känner efter för mycket och att jag borde sluta med det och istället bara köra på, alla är trötta tydligen.
Någon har gjort en miljon tester på mig, jag fick lämna allt som allt cirka 20 rör blod under loppet av några veckor. Detta visade förhöjt CPR (tror jag att det heter…) men så fort det hamnade på gränsvärdet så släppte de mig utan vidare undersökningar. Innan det fick jag äta antibiotika för en livmodersinflammation. Men det var inte i samband med det som värdet återgick till nästan normalt.
Att jag vaknar flera gånger per natt för att gå på toaletten eller bara vaknade helt enkelt skulle heller inte spela någon roll vilket jag tror då jag känner mig mer utvilad när jag sovit en hel natt genom. Vilket i princip aldrig händer.
Jag är fortfarande trött och är inne på år 13 nu skulle jag tro utan att förstå vad det är. Jobbar jag så måste jag sova efteråt, pluggar jag så somnar jag med boken eller måste sova efteråt, i perioder kan jag inte ens gå ut och röra på mig förrän jag måste sova när jag kommer hem igen. Jag vill helst sova runt 10-12 timmar på en natt och kan utan vidare sova i 14 timmar. Det känns inte normalt och känns inte som att alla faktiskt är så här trötta som jag är. Jag har varit inne i en lite bättre period men känner nu att jag är på väg igen till att inte orka. Mår som sagt jättebra annars, är inte förkyld eller sjuk eller något utan mår prima förutom att jag är trött och det inverkar på mina studier och min förmåga att umgås med vänner och orka med mitt barn som tack och lov är tio år nu och klarar mycket själv och helst slipper ha mamma i närheten hela tiden.
Efter lite snabb läsning här verkar jag inte vara helt ensam ändå och det känns ju lite mindre tröstlöst. Vet inte riktigt vad jag ville med detta men det skulle vara intressant att se vad andra har att säga om min upplevelse.
Nejdå du är inte ensam frågan är vad som är felet. Detta att du behöver gå på toalleten varje natt stör din sömn vilket jag förstår då jag har samma problem. Har du sökt för detta specifikt?
Du kan ha en UVI eller enbart en cystit som behöver behandling dvs orolig urinblåsa. Gå in på hälsa och läs där finns det en som haft problem med sin urinblåsa och gjort en cystoskopi. Be att få en remiss till en urolog och se till att de undersöker vad det är för fel på dig då du har förhöjd CRP.
Tog de b12? Och tog de några prover på ämnesomsättningen?
Jag funderar på att ta en tur till vårdcentralen igen, tycker dock inte att man får riktigt rätt hjälp. Förra gången fick jag ju antidepressiva för att jag var trött utan att egentligen må dålig. Jag berättade då att jag går på toaletten flera gånger om natten men det var inte konstigt tydligen. Jag har dock börjat inse att jag troligtvis inte tömmer blåsan ordentligt och stressar inte toalettbesök längre. Det har blivit bättre så jag kissar inte lika många gånger längre på ett dygn. Urinvägsinfektionen borde ha försvunnit med livmoderinflammationen. Har kollat lite på kriterierna till kroniskt trötthetssyndrom och funderar på om det inte kan vara det. Jag känner igen mig i flera utav kriterierna. Inte alla men flertalet stämmer med mig, har inte kopplat ihop det förr utan tänkt att flera av mina besvär består av att jag är otränad och överviktig, vilket det kanske gör. Kan ju vara ett sammanträffande faktiskt. Inser i alla fall efter att ha läst på lite artiga borde göra ett nytt försök igen för att kolla upp det..
Kolla upp b12. Har du för lite av detta blir du trött. Kolla även din ämnesomsättning och se till att du får svaren inte bara att de säger att de är bra. Be att få en remiss till urolog och om du har en UVI så är det inte säkert att antibiotkan du fick mot livmoderinflammationen tog denna.
Det är mest e-coli som man får UVI av. Köp på apotket nitritstickor för urinen. De ligger på 5 st och kostar runt 35 kr. Visar de rött så har du en infektion. Du bör ha hållit dig i minst 4 timmar och bör helst testa på morgonurinen.
Jag har haft uvi när jag var liten och det gjorde grymt ont och de testade nog det också då. Jag har haft överaktiv blåsa sen jag fick mens i femman. Ämnesomsättningen är det inget fel på, testat cirka fyra fem gånger. Perfekta värden tydligen. B12 tror jag de kollade senast också och det var inget fel då. De tog som sagt närmare 20 rör och provade allt möjligt under några veckor. Men jag ska ringa igen, behöver gå ändå eftersom att jag får ont i muskler och leder lite hipp som happ också. Kanske kan de hitta något den här gången.
Men fråga om vilka värden du har. Nöj dig inte med att de säger att de är bra. Det är vad jag försöker säga till dig. Fråga om referensvärdena och skriv ned dem. Sedan kan du återkomma hit och höra om det är någon som har någon klok åsikt.
Ah, det ska jag göra. Det missade jag…
Hej Lusthan och välkommen hit!
Hoppades på att du skulle få hitta någon som kanske haft liknande problem.
Jag tror eller vet att det finns fler här inne som säkert kan ge dig goda råd och tips. Jag är ju man och känner inte riktigt att jag kan referea till vissa delar du skriver… men såklart vill jag hjälpa till:)
Men puffar upp tråden lite här!!
Vi hoppas alla på det bästa!
Jag har inte så mycket att tillföra, tror jag. Och nu har jag inte läst igenom alla svar, så kanske har någon redan sagt vad jag ändå säger.
För det första, jag vet med bestämdhet att du inte är ensam.
Har en man som kan sova hur många timmar som helst (eller hur få) och ändå vara dötrött på dagen. Han har också varit trött i många år och det har väl inte alltid tagits på så stort allvar från läkarkåren.
Nu genomgår han en utredning för ADHD då det kan göra att man blir väldigt trött det också. Även om man oftast tror att folk med adhd hoppar runt fulla av energi. Hyperaktiviteten kan även finnas inuti kroppen och då blir kroppen istället vansinnigt trött.
Gällande graviditet och trötthet kan jag dock relatera. Jag har aldrig känt mig så trött som när jag varit gravid och i småbarnstiden (har just nu två barn som är under 2 år). Vissa dagar har det varit som sirap att ta sig igenom.
Om du har tagit en massa tester, så begär att få veta precis vilka världen det är. För det kan vara så att du visst kan behöva tillskott av något (tillex B12 som man kan bli jättetrött om man har brist på), även om ditt värde snuddar på gränsvärdet.
På http://www.b-vitaminbrist.se kan du läsa under symtom o se om du känner igen dig i fler symtom.
Ocensurerat, ärligt och precis som det är. FruJag.blogg.se
Jag hoppas du fått lite hjälp. Kan det vara sköldkörteln som spökar. Blodbrist.Panilångest
Jag blir ochså enormt trött höst och vinter. Jag har mjölk allergi gluten och magkatarr IBS. Panikångest.
Och det botade jag till slut med d-vitamin köpte på hälsokost 35% rent D vitamin. Har gett mig livet tillbaka.
Nästan alla har tydligen add adhd toretts asberegers som går innåt. Depp mm. Vi är ju uppfödda på mat som odlats i konstgödsel och det har påverkat vår hjärna. Hörde ett tv program om det. Och vi sitter tydligen mycket inomhus.
Önskar du får hjälp. Sengångaren Blossas matte
Just nu så händer inget då jag inte haft tid att kontakta vårdcentralen ännu. Pluggar och kämpar med skolvägrande barn. Jag har såvitt jag vet ingen diagnos, ångest hade jag en period och gick då hos kurator men det är borta nu. Sköldkörteln är kollad och de säger att allt är normalt, ska dock ringa och kolla vilka värden jag har. Har precis börjat med lchf, tydligen blir många pigga utav denna kost så jag ger det ett försök, gå ner i vikt lär ju också göra mig mer pigg tänker jag. Sov från halv tolv till halv elva idag, har inte klivit ur sängen ännu… Men behöver kissa så snart måste jag. Så här är det inte varje dag men jag jobbade igår. Det sätter sina spår…
Bra att du börjat med lchf. Köp också in D-vitamin som Lööv säger. Det är kanon!
Har de kollat ditt hjärta undrar jag? Till att börja med kan man kolla BNP-värdet (NT-proBNP). Jag tror inte det är så troligt att de testat det men jag tycker de borde göra det. Att kissa ofta och vara trött kan absolut ha med hjärtat att göra. Har du lätt för att svullna i ben, fötter, händer?
/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

#9 och #11
Något specifikt märke (d-vitamin) ni kan rekommendera, som fungerade för er?
Jag tror alla är bra. Du behöver få i dig minst 2000 ie per dag. Du kan gärna ta 5000 i början en period.
12. Var på hälsokosten och sökte D vitamin i veckan. det var enormt utplockat. Fick 2000 ie och det blev nog lite mycket. Jag blir pigg så jag har svårt att sova och det höjer mitt redan höga blodtryck. Jag ska bevaka 35 % i veckan passar mig bäst.
10 Det kan var högt blodtryck depp eller ångest som skolvägrande barn utlöst.Jag fick en betabnlockerare som dämpar det hela. Diabetes kan ochså utlösas av stress.
Sköt om dig så mår ochså de andra väl. Lycka till Blossas matte
#14 när tar du tabletten? Låter som att på morgonen är en bra tid :)
Vet att de säljs genom kostdoktorn.se oxå, där står lite info om fördelar mm. Jag tycker sidan är bra och sund, min åsikt. Måste oxå börja med d vitamin:)
Spam/ Reklam är EJ tillåtet utan Sajtvärdens medgivande!
Det är inte tillåtet att:
- Bryta mot svenska lagar och förordningar.
- Kopiera upphovsrättsskyddat material.
- Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan sajtvärdens medgivande.
- Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.
- Ägna sig åt personangrepp.
- Använda svordomar eller annat ovårdat språk.
- Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.
/ Sajtvärden
Jag har börjat med d-vitamin och c-vitamin, äter numera lchf och har börjat att simma. Det känns lite bättre och inte riktigt lika illa längre vilket är skönt. Jag antar att jag behöver röra på mig och få i mig ner dagsljus. Det är nog där det felar…
Det du skriver låter som mig, minus graviditeten(jag vill inte avla på mmina dåliga gener plus att jag aldrig skulle orka ha barn o inte få sova). Jag har fått diagnosen Idiopatisk Hypersomni. Alltså trötthet som kommer från hjärnan och man vet inte vad det beror på. Alla mina värden har alltid varit bra, likaså läkarna som tagit mig på allvar och jag har gjort flertalet sömnundersökningar. Jag sover enligt skolboken på nätterna utom att jag vaknar mycket vissa tider. Jag ligger aldrig vaken men vaknar o somnar om direkt. På dagtid kan jag somna ofrivilligt närsomhelst, påminner mycket om narkolepsi men utan kataplexi. Jag får medicin som håller mig vaken men jag föredrar att skippa den i största möjligamn och istället sova middag vid behov(kan bli 3-4ggr/dag). Jag tycker du skall be om att få remiss till en neurolog som i sin tur kan starta en sömnutredning. Du kan ha sömnapné, restless legs, narkolepsi eller som jag Hypersomni . Hittar dom inget i dina blodvärden så måste de gå vidare!