Trötthet iFokus

Trötthet

Etikettallmänt
Läst 2070 ggr
skotty
0

Konstiga sömnvanor

Jag är konstig. Iallafall när det kommer till sömnen. Jag är 20 år och sen jag var 11-12 år har jag haft svårt att somna. Jag har legat och vridit på mig, tänkt, funderat, analyserat osv hela nätterna.. Många utav de här åren var jag vaken en hel natt, gick och la mig tidigt nästa kväll och sov hela natten, för att sen vara vaken igen och så har det hållt på tills i somras. När jag dumpade mitt ex i augusti började jag drömma mardrömmar och ett bra tag sov jag jättekonstigt. Mellan 8-10, 17-19, 23-02 nånting sånt.. Och så höll det på. Kunde inte sova längre för drömde så hemska mardrömmar att jag vaknade. Efter ett par månader gick jag tillbaka till mina gamla "varannan-natt"rutiner, men nu är det nått helt knas. Nu kan jag inte vara vaken längre. I början somnade jag runt 22-23 och sov till 5-7 på morgonen. Men jag mådde inge bra av det så jag tvingade mig själv att vara vaken längre. I tre veckor har jag nu sovit mellan 3-10 på ett ungefär.. "Igår" vaknade jag dock halv 12, men ändå sitter jag här nu och kan knappt hålla ögonen öppna..

Någon mer som har varit med om det här? Går det verkligen såhär i perioder? Och hur kan det förändras så drastiskt?

Men det är iallafall skönt att äntligen få sova, efter så många år.. Jobbigt dock nu när jag inte får den "ensam-tiden" jag hade förut. Men det kanske är bra?

Smålänning
0

Jag har haft svårt att sömna pga jag varit så trött. Jo, så har det varit. Men det är som du säger att hjärnan är så mkt uppe i varv att man blir trött men kan inte sova. Värre är om man tar upp mobilen el datorn.. Då fastnar man där och det tar tid för hjärnan att lugna ner sig… Igen. Många många år har jag haft problem med detta. Fick insomningstabletter för att kunna somna i normal tid, använt det ganska många år. Men nu fick jag diagnosen adhd för någon månad sedan. Det sista jag tänkte var att JAG var hyperaktiv… För det syns inte på mig, tro mig;) Men tydligen är min hjärna så hyperaktiv och tar in ALLT och jag blir så trött. Därmed så blir det svårt att somna. Nu har det varit bättre sista året.. Kanske åldern;) Men verkar som din hjärna går på högvarv och att du behöver hjälp att komma in i normala sömnrutiner (livsviktigt). Finns såklart massa annat än sömntabletter, men man kan ju använda det en vecka så hjärnan få vila lite sedan får man göra rutiner så hjärnan fattar att det är läggdags. (Du har säkert testat) men släck lampor, inget tv, dator, mobil, borsta tänderna, men du kan lägga dig och lyssna på avslappningsmusik. Sen om man inte somnar inom 20min så ska man gå upp och gå en runda i "huset" sedan gå o h försöka igen…. Ja man har hört så många olika tips… Hoppas du hittar något som funkar. Besök en läkare. Har en trevlig dag!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Smålänning
0

Jag har haft svårt att sömna pga jag varit så trött. Jo, så har det varit. Men det är som du säger att hjärnan är så mkt uppe i varv att man blir trött men kan inte sova. Värre är om man tar upp mobilen el datorn.. Då fastnar man där och det tar tid för hjärnan att lugna ner sig… Igen. Många många år har jag haft problem med detta. Fick insomningstabletter för att kunna somna i normal tid, använt det ganska många år. Men nu fick jag diagnosen adhd för någon månad sedan. Det sista jag tänkte var att JAG var hyperaktiv… För det syns inte på mig, tro mig;) Men tydligen är min hjärna så hyperaktiv och tar in ALLT och jag blir så trött. Därmed så blir det svårt att somna. Nu har det varit bättre sista året.. Kanske åldern;) Men verkar som din hjärna går på högvarv och att du behöver hjälp att komma in i normala sömnrutiner (livsviktigt). Finns såklart massa annat än sömntabletter, men man kan ju använda det en vecka så hjärnan få vila lite sedan får man göra rutiner så hjärnan fattar att det är läggdags. (Du har säkert testat) men släck lampor, inget tv, dator, mobil, borsta tänderna, men du kan lägga dig och lyssna på avslappningsmusik. Sen om man inte somnar inom 20min så ska man gå upp och gå en runda i "huset" sedan gå o h försöka igen…. Ja man har hört så många olika tips… Hoppas du hittar något som funkar. Besök en läkare. Har en trevlig dag!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

witver
0

Inlägget borttaget av Sajtvärd. Reklam och spam ej tillåtet.