sjukdom

Insomni

2012-02-29 16:18 #0 av: dragonstar

Insomnia är en av de vanligaste sömnproblemen i världen. Det är i själva verket inte en enskild sjukdom utan ett symtom.

Insomnia innebär att personen har svårt att sova tillräkligt mycket eller tillräkligt bra för att bli ordentligt utvilad, svårigheter att somna, täta uppvaknanden. Det är en kronisk sjukdom som kan vara mycket handikappande och påverka alla delar av vardagen.  Vad som är rätt sömn varierar ju från person till person så det är svårt att definiera om personen sover tillräkligt utifrån tiden man sover.

Insomnia är ett symtom

Människor har svårt att sova av olika anledningar det kan vara stress, depression och ångest. Till detta är det att insomnia ofta är ett resultat av åldersrelaterade förändringar i kroppen. Det kan även vara livsstilsrelaterat, t ex alkohol kan var en orsak till sömnproblem. I många fall kan du därför lindra och bota insomnia genom att lindra och bota anledningen till det.

30% av alla vuxna lider av någon form av insomnia. Nära 10-40% av befolkningen (baserat på olika länder) lider periodvis av insomnia vilket gör det till den vanligaste sömnstörningen. Dessutom är det många som tror sig lida av insomnia men som vid undersökning visar sig sova normalt.

Insomnia är i allmänhet klassificeras utifrån längden av problemet. Inte alla är överens om en definition, men i allmänhet:

symtom som varar mindre än en vecka klassificeras som övergående sömnlöshet,
symtom mellan en till tre veckor klassificeras som kortfristiga sömnlöshet och
de längre än tre veckor klassificeras som kronisk sömnlöshet.

Symtom

Många med insomnia upplever olika problem under dagen och söker hjälp för dem ibland istället för problem med själva sömnen.

  • Dålig koncentration och fokusering
  • Svårighet med minne
  • Nedsatt motorik (som okordinerad)
  • Irritabilitet och nedsatt social interaktion
  • Trafikolyckor och arbetsolyckor


Människor kan förvärra dessa symtom dagtid av sina egna försök att behandla symptomen.

  • Alkohol och antihistaminer kan förvärra problem med sömnbrist.
  • Andra har försökt med receptfira läkemedel för bättre sömn.


Många som har insomnia klagar inte över trötthet på dagen och har faktiskt svårt att somna då dom försöker ta en middagslur. Tröttheten kan göra sig ständigt påmind men sömnen uteblir.

 

Är insomnia farligt?

Ja insomnia är farligt då det innebär trötthet vilket på olika sätt påverkar vardagen, situationer som bilkörning kan bli mycket farliga. Dessutom finns det flera andra följdsjukdomar och symtom som kan uppkomma.

  • Fetma
  • Förtidigt åldrande
  • Stress
  • Hunger
  • Magproblem
  • Hjärtsjukdomar
  • Diabetes
  • Ökad risk för infektioner
  • Kronisk minnesförlust
  • Försämrat immunförsvar

 

Orsaker

Många av orsakerna till övergående och sömnbesvär är lika och de omfattar:

  • Jetlag
  • Förändringar i skiftarbete
  • Överdriven eller obehaglig ljudnivå
  • Obekväma rumstemperatur (för varmt eller för kallt)
  • Stressituationer i livet (studier, förlust av en älskad, arbetslöshet, skilsmässa eller separation)
  • Förekomst av en akut medicinsk eller kirurgisk sjukdom eller sjukhusvistelse
  • Utträde ur drog, alkohol, lugnande medel eller stimulerande läkemedel
  • Sömnlöshet relaterade till hög höjd (berg)
  • Okontrollerade fysiska symptom (smärta, feber, andningssvårigheter, nästäppa, hosta, diarré, etc.)

 

Orsaker till kronisk eller långvarig sömnlöshet



  • ångest
  • depression
  • stress
  • schizofreni
  • mani (bipolär sjukdom)Kroniska smärtsyndrom
  • Kroniskt trötthetssyndrom
  • hjärtsvikt
  • Natt angina (bröstsmärta) från hjärtsjukdom
  • Acid refluxsjukdom (GERD)
  • Kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL)
  • Nocturnal astma (astma med andningssvårigheter nattetid symtom)
  • Obstruktiv sömnapné
  • Degenerativa sjukdomar, såsom Parkinsons sjukdom och Alzheimers sjukdom
  • Hjärntumörer, stroke eller trauma i hjärnan

 

 

Behandling

Man kan behandla insomnia med olika beteendeterapeutiska tekniker samt med läkemedel. Det första man kan testa är receptfria sömntabletter eller naturläkemedel.
Ta kontakt med din vårdcentral och be om hjälp. Fundera om det finns något i din vardag du vet påverkar din söm, stressar dig eller på annat sätt påverkar.

 

 

Primär insomni

”Primär insomni hör till gruppen dyssomnier i DSM-IV-TR, den vanligast använda diagnosmanualen för psykiska störningar. I denna grupp finns även diagnoserna primär hypersomni, som innebär att man är överdrivet sömnig, narkolepsi, som karaktäriseras av hastigt, okontrollerbart insomnande, andningsrelaterad sömnstörning, störd dygnsrytm och ”dyssomni utan närmare specifikation”. Utöver dessa finns de så kallade parasomnierna, som innefattar mardrömmar, nattskräck och sömngång.” http://www.besvaroteket.se/somn/insomnia/symptom-pa-insomnia/

 

 


 

 

 

Artikeln är skriven av Emma och faktan är hämtad från länkarna nedan.

 

http://www.besvaroteket.se/somn/insomnia/symptom-pa-insomnia/

http://www.somnupplysningen.se/

http://www.somnbrist.se/insomnia.html

http://www.emedicinehealth.com/insomnia/article_em.htm

http://www.socialstyrelsen.se/riktlinjer/forsakringsmedicinsktbeslutsstod/insomni

 

 

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.


Anmäl
2013-02-21 20:50 #1 av: mimimoa

Hej och tack för en bra text!! Jag har själv haft svårt att somna och ibland sova hela nätterna.. och här är en sida jag hittade med några tips som hjälpt mig!! 

http://mind-set.se/artiklar/10-goda-raad-mot-somnloshet-saa-slipper-du-dina-so

http://mind-set.se/artiklar/10-goda-raad-mot-soemnloeshet

Hoppas d hjälper!! =)

//Maria


Anmäl
2013-02-21 22:59 #2 av: FruJag


#1, vad bra att du fick ut något av den :)
Ska kika på dina tips! :)

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Anmäl
2013-03-22 14:25 #3 av: [Hadla]

Vilken bra och informativ artikel. Visst känner man igen sig i mycket som står här.

Oftast somnar jag som en stock bara jag lägger huvudet på kudden. Lägger mig mellan 21-22 på kvällarna. Men den senaste tiden har jag börjat vakna vid 3-4 tiden på morgonen och kan inte alltid somna om. Och gör jag det, så vaknar jag vid kl fem igen, och då är det kört! Känns precis som att man är utsövd då.

Vet många som är så här.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.