Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 9814 ggr
Eda
2018-01-07 18:30

Hjälp mot trötthet

Att många är så trötta beror helt enkelt på att de sover för lite och för oroligt!

Många med sömnproblem, beroende på de mest skilda orsaker, blir hjälpta av tyngdtäcken.

Var tredje svensk sover illa. Föreskrivning av receptbelagd sömnmedicin har ökat med 40 procent sedan år 2000 i Sverige och de vore väl bra om fler blir hjälpta utan sömnmedel! 

Tyngdtäcken finns i varierande material och kallas bl.a. för tyngd-, tung-, kedje-, boll-, sömn-, kastanje- och fibertäcken. De är rogivande samt minskar ångest för många och används för att få bättre sömn! ALLA blir dock inte hjälpta!

I min blogg har jag skrivit om dessa täcken och också om andra tyngdprodukter, vad de innehåller, vilken hjälp de kan ge, var de går att köpa, tvättråd och ev. föreskrivning.

Eftersom tyngdtäcken är dyra och inte alla med sömnproblem som skulle behöva dessa täcken får sådana föreskrivna finns också länk till hur man själv kan sy ett kedjetäcke.

Läs vidare: https://handikapptips.wordpress.com/2018/01/03/vad-som-ar-bra-med-tyngdtacken/

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Annons:
Choklad
2018-02-13 11:15
#1

Kanske det hjälper en del, men jag hade bara fått en obehaglig känsla av tyngden. Och det är inte riktigt så enkelt att "bota" sömnlöshet  tror jag.

U R us

Eda
2018-02-13 12:52
#2

Jag har också sömnproblem och gillar inte heller tyngdtäcken, men min man gillar det så till honom har jag sytt ett. Det är helt enkelt individuellt om man har någon nytta av dem eller inte och jag kan också tänka mig att det beror på vilken typ av sömnproblem man har.

Men eftersom tyngdtäcken räknas som hjälpmedel för neurologiskt sjuka och för personer med sömnstörningar så tror jag att de kan vara till hjälp för många.

Eftersom tyngdtäcken är mycket dyra och inte alla som skulle behöva tyngdtäcken får sådana utskrivna har jag nu i min textilblogg skrivit hur man kan sy ett tyngdtäcke för ett par hundra kronor med fyllning av torkade ärtor, se : 
Sy ett billigt tyngdtäcke fyllt med ärtor

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Choklad
2018-02-13 15:55
#3

är detta som du gör reklam? för jag undrar om det är tillåtet här? tror du var inne på min sajt också om jag minns rätt och gjorde "reklam"-

U R us

Eda
2018-02-13 17:22
#4

Det här om vad som räknas som reklam är väldigt olika på olika sajter iFokus. Jag säljer ingenting och har ingen ersättning från butiker.

Jag skulle själv tänka att om jag läste om någon produkt som beskrivs i Fokus som jag ville köpa eller om det fanns någon bild på ett plagg jag ville sy eller sticka iFokus så tycker jag att det vore praktiskt om jag visste var man kunde köpa produkten eller hitta mönstret till plagget.

Om det som i det här fallet vore någon som ville sy ett tyngdtäcke tror jag inte personen skulle bli så glad om jag skrev att det kan man sy billigt själv utan att tala om hur.

♿ Blogg om hjälpmedel & aktiviteter vid funktionsnedsättning. www.handikapptips.wordpress.com

👗 Blogg om tips på kläder & handarbeten vid funktionsnedsättning. www.textilochtips.wordpress.com

🌺Bloggarna är ideella, jag säljer inget och har ingen ersättning från butiker.

Upp till toppen
Annons: