Annons:
Etikettberoende-och-sjukdomar
Läst 4693 ggr
emma_skane
2017-06-13 10:22

Utmattningssyndrom

Hej!

Jag har varit sjukskriven stort sätt hela våren och är forts sjukskriven för utmattningssyndrom.

Jag vill så gärna komma i kontakt med andra som också har haft eller är utmattade.

Jag grubblar mycket på mina olika symtom och blir ofta mycket orolig. Jag skulle gärna vilja veta vad ni har för besvär i samband med utmattningen?  Jag kan få för mig att jag har alla möjliga sjukdomar. 

Jag har haft två virus under tiden jag har var sjukskriven och märker att kroppen tar mycket längre tid på sig att läka ut.  Är det något ni kan känna igen? 

Mvh 

En trött och förtvivlad själ..

Annons:
nypisnina
2017-06-13 11:13
#1

Jag har haft utmattningssyndrom 2 ggr och jag har haft många symptom, ett av dem är en trötthet som aldrig riktigt går över, sen när jag mår bättre så kommer jag snabbt upp i varv och sen måste jag vila igen i flera dagar för att jag har tagit ut mig. Sjukdomarna har avlöst varandra, jag har varit förkyld i längre perioder än vad som är normalt för mig och mycket oftare, bara i år har jag varit förkyld 3 gånger och innan var jag i princip aldrig sjuk, en lätt förkylning på vintern kanske, men nu håller de i sig i över en vecka. Kroppen är väldigt nedsatt när man är utmattad så det är normalt. Det viktigaste är att vila och göra sånt som man mår bra av, träning och att vara ute i naturen är läkande och hjälper en att sova.

Utöver trötthet så har jag fått väldiga problem med minnet, det är mycket bättre nu än vad det var i vintras, jag var också ljud och ljuskänslig (är det fortfarande men jag känner mig tåligare) och klarade inte att ha något på schemat, så fort en tid vad inbokad så blev jag stressad och av det följde dålig sömn, trötthet, panikattacker, magkatarr och oro. Det kändes som att jag skulle gå sönder, samtidigt som man känner sig otroligt dålig som inte klarar av någonting. Att komma upp ur sängen var svårt vissa dagar. Allt det här är normalt vid utmattning, det dåliga samvetet, känslan av hopplöshet, att man inte räcker till eller till och med inte duger är vanliga tankar. Svårt att ta beslut upplevde jag också. Symptomen är många men det går över så småningom, men man måste ta det lugnt och hålla sig ifrån det som stressar och be om hjälp när man inte får ihop det. Jag har också känt mig förtvivlad under de åren jag varit utmattad och kan fortfarande känna mig sån, det är då  jag vet att det  har blivit för mycket och då måste jag backa. Kroppen har en bra förmåga att tala om när det inte är bra så man behöver bara lära sig att lyssna på den. Hoppas att du tillfrisknar! ❤️

Choklad
2017-06-13 11:31
#2

#1

Märkligt

Jag har ungefär samma symptom som du  beskriver, och jag har gått hos  terapeut, men enligt henne har jag inte utmattningssyndrom, utan jag har social fobi, vilket jag vet att jag har haft nästan hela livet ungefär-  jag klarar inte heller av då jag t ex måste bestämma något i förväg, kan inte ens gå ner i tvättstugan t ex för då blir det skitjobbigt och jag blir superstressad bara av tanken.  Mitt kommer i perioder, ibland klarar jag av saker och ting, ibland misslyckas jag totalt och skäms över mig själv. Jag kan inte gå och få hjälp hos terapeut igen, för jag har ju inte utmattningssyndrom, eftersom jag har social fobi. 🤔

U R us

Bill&Bull
2017-06-13 11:33
#3

Har också varit utmattad och är inte helt tillbaka än även om det blivit bättre. Om jag tänker tillbaka på när det var som värst så var jag självklart trött, blev det väldigt fort. Om jag hade ansträngt mig mentalt så var jag tvungen att sova för att fungera igen. Var en utmaning att bara sitta och prata med folk, lyssna och fokusera på samtalet och hänga med. Minnet var riktigt dåligt och hade svårt att beskriva saker eller hitta orden ibland. Min läkare förklara för mig att vid utmattning så är det som att hjärnan springer ett maraton varje dag, så inte konstigt att man blir trött när hjärnan går på högvarv och hela tiden utsöndrar stress. Det tar längre tid för kroppen att läka just pga det. Det viktiga när man är utmattad är att inte ställa för höga krav på sig själv, att om man en dag kanske inte kommer upp ur sängen så får det vara så, börjar man hacka på sig själv för att man inte klarar det man tidigare gjorde så blir det bara en ond cirkel och man mår sämre. Man ska bara ta hand om sig, vila, vila, vila. Det behöver för den delen inte betyda att man ska sova jämt men att inte ställa onödiga krav utan bara göra det man känner för.

||My Love For Animals Is Immortal||

nypisnina
2017-06-13 11:49
#4

#2 Vad har tvättstugan med social fobi att göra tänker jag? Det var konstigt. Jag tycker att du ska söka dig till en annan terapeut och leta reda på orsaken. Jag är olika känslig olika dagar och vissa dagar kan det vara svårt att umgås för att jag inte orkar bjuda till, det har inget med social fobi att göra. Mitt pigga jag gillar att umgås men när man är dränerad så orkar jag inte följa med.

#3 Samma här, svårt att hitta ord och det där, känner verkligen igen mig i det. Kunde glömma av mig och tappa bort ord mitt under en mening och var det störande ljus i bakgrunden så gick det inte alls. Oerhört frustrerande. Men precis som du säger så får man acceptera att det är så just nu och sluta hacka på sig själv. Bra sagt! Jag tar till mig det jag också eftersom jag fortfarande kämpar. 🙂

Upp till toppen
Annons: