Annons:
Etikettmin-berättelse
Läst 4249 ggr
[LoveUnite]1
2015-10-23 20:42

Trötthet som blir värre

Min trötthet har sakta och stadigt blivit värre de senaste 2 åren.

Nu börjar det bli skrämmande för mig, har aldrig upplevt sådan här trötthet.

Jag lider av järnbrist men den såg fin ut (hb & depåer), jag har haft/har kronisk ryggvärk i 10 månader vilket säkert påverkar tröttheten och ja jag svajar in i depressioner när jag får extremt ont.

Men denna trötthet. Den är liksom tung, en tung trötthet.
Nu sover jag snart bort hela dagarna.

Ibland känns det som att jag kommer somna och inte vakna, är nästan rädd för det för jag har aldrig känt en sådan här trötthet, inte ens när jag knappt hade något järn i min kropp, har varit deprimerad men aldrig med trötthet som symtom.

Jag VILL ha energi, tar ut min hund och jag somnar nästan ute, hem, käka, hoppas på att piggna, blir kanske lite pigg i 20 min sedan pang trött.

Jag kan inte förklara denna trötthet känsla, jag har aldrig haft en sådan tung skrämmande trötthet innan.

Jag försöker umgås med vänner, även när jag umgås med vänner tar tröttheten över och jag sitter där som en zombi, ögonen håller på att falla ihop och har inte ens energi elr ork för att prata.

Ja, folk kan prata med mig och jag orkar inte få ut orden. Det är läskigt!!

Någon som haft/har liknande?

Annons:
fridelfina
2015-10-23 21:55
#1

Har du jobb, sysselsättning? Hur och vad äter du? Hur sover du? När jag inte har nåt att göra, som jobba, städa, skjutsa ungar mm, då har jag väldigt svårt att hålla ögonen öppna nån längre stund. Eller om jag ska lyssna på en monoton föreläsning eller nåt som inte är så intressant, då börjar ögonen klippa och helt plötsligt vet jag inte riktigt vad som hänt sista minutrarna. Jag behöver hålla igång och jag behöver vara intresserad av vad som sker. Lättare för mig att fokusera då. Jag slarvar ofta med maten, kompenserar med skräpmat, godis ….. Då blir tröttheten värre för mig. Jag är egentligen kvällstrött redan vid 17-18 (eftersom jag är på jobbet 07), men går inte och lägger mig i tid, äter (skräpmat mm) för att hålla mig vaken. Blir då morgontrött av för lite sömn och sömn på fel tid. Egentligen är jag en morgonpigg person, som nu är både kvällstrött och morgontrött och skulle behöva sova middag var och varannan dag … Jag mår egentligen bäst av att gå upp med tuppen, jobba, gå och lägga mig tidigt och äta näringstät mat typ lchf och yoga regelbundet. Undrar varför jag inte gör det jag vet att jag mår bra av utan gör det jag inte mår bra av? Gör du likadant? Jo, kom på en till sak, b-vitaminer hjälper lite mot min trötthet, en del iallafall. Men så ska man komma ihåg att ta dem! Tack för att du ställde frågan så att jag fick skriva ut i klartext, det jag egentligen vet men struntar i och går därmed och funderar på varför jag är så trött jämt! Hoppas du får ut nåt vettigt av mitt svammel, är jättetrött och ska väl lägga mig och sova nu! God natt!

 
 

[LoveUnite]1
2015-10-23 22:10
#2

Just nu inget jobb.
Hade jobb i somras och gick upp 5.45 o hemma 16.15

Ändå trött, trött på jobbet, första veckan var jag väl pigg men gick söder sedan. Orkade knappt le, prata eller investera energi i något.

Eller jag skriver såhär:

Jobb 2007-2012 - pigg o glad
Arbetslös 2012-2013.06 - pigg o glad

Jobb 2013.06 pigg o glad - 2014.09 - sedan sjuk 2014.09-2014.11.
Jobb 2014.12-2015.01
Sjuk 2015.02-2015.05
Jobb 2015.06-2015.09

Sjuk.

Och jag kan säga det spelar ingen roll med eller utan jobb, dock har jag mer rutiner med jobb, men det är direkt sängen när jag kommer hem och 0 socialt med vänner o knappt familj i samband med jobb, speciellt det senaste året.

Jag har börjat ta multivitamin för kvinnor + c-vitamin brus varje dag.

När jag är såhär trött som nu äter jag knappt, endast frukost idag.
Jag vet att det bidrar men orken är inte där, inte hungern heller egentligen.

Har b12 vitaminer också, kanske ska ta dem också när jag ändå håller på.

fridelfina
2015-10-24 21:21
#3

B12 låter som en bra vitamin för dig! 

När det gäller minskade matlusten så kanske du kan höra om du får näringsdrycker utskrivna? Du låter mycket tröttare än mig, men när jag slarvar med maten är ett sätt att få i mig hyfsad näring att dricka nutrilett i pulver som man blandar själv, det tar lite plats i magen och har ju alla (typ) ämnen man behöver. Den färdigblandade är inte lika mättande inbillar jag mig.

 
 

LCTW
2015-11-19 17:12
#4

Förstår precis hur du känner! varit helt förtvivlad de senaste dagarna. Ingen förstår, alla säger att man är lat och att man får bita ihop. Vissa dagar orkar jag inte göra någonting. De är lite olika från dag till dag. Vissa dagar är det helt kört då orkar jag ingenting, kan ligga på soffan en hel dag, får inget gjort och tycker ibland att det är jobbigt att gå på toa. Känner mig alltid trött, utmattad, energilös. När jag utför sysslor i hemmet som att städa, hänga tvätt, diska m.m så måste jag ta pauser, allting tar så mycket längre tid. Det är som att all energi bara går ur en. Kan inte säga att jag är slut, snarare helt förstörd, helt slut. När jag väl ibland har en bättre dag så vill jag försöka hinna göra så mycket som möjligt och det resulterar sen i att jag kan bli helt förstörd en hel vecka efteråt. Det sociala förhållandena påverkas väldigt mycket. Jag har svårt att planera eftersom att jag inte vet hur jag kommer må imorgon. Bestämmer ofta saker för att jag så gärna vill, men får oftast avboka och hitta på någon anledning, för det funkar ju inte alltid att säga att man är trött? Alla säger att jag ska börja jobba för att bli pigg igen, men va ska man göra när man inte orkar? Har bara haft ett riktigt jobb en gång på grund av att det aldrig har funkat. Har aldrig mått så dåligt som då, gick i princip in i väggen för jag va så slut. Jobbet va de enda jag gjorde. Orkade inte med det sociala eller sköta hemmet. Brukade även sitta på jobbet och tänka, vad gör jag här? det borde vara någon annan här som gör mer nytta jag orkar ju inte. Kram till dig

LCTW
2015-11-19 17:15
#5

kan tillägga att jag varit såhär trött sen ja va 20-21 och är idag 26

[LoveUnite]1
2015-11-19 18:17
#6

Nej, sådan trötthet är inte roligt.

Jag är lite bättre nu, fortfarande trött dock, men jag har min värk också.

Köpte en massa c vitamin och multivitamin och b12 som jag hade hemma, tog det och ca 1,5 vecka senare började jag känna mig piggare, tog det varje dag. Nu tar jag det ibland.

Kan varit det som piggnade upp mig ELLER att jag fick bättre smärtstillande från läkaren som gjorde att jag kunde sova lite bättre för det tog bort den värsta smärtan. Jag vet ej.

Men trött är jag ändå. Hade jag inte haft en hund som behövde ut på morronen hade jag garanterat sovit bort hela dagen. Jag har j'tte svårt att öppna ögonen på morgonen, tar emot, och jag skriker inombords nej. Men måste ju.

Det värsta är när man är för trött, så trött att det går inte ens att sova. hemska grejer.

Annons:
lchfmama
2015-12-12 08:00
#7

L-tyrosine, b-complex och Vitamin D3 på morgonen. Magnesium och c-vitamin till natten har hjälpt mig mot tröttheten.

Sundaychild
2016-02-18 12:43
#8

Jag har samma förlamande trötthet, som gör att jag känner mej sjuk hela tiden. Min blir precis som #4 beskriver,  sjufalt värre när jag nån dag mår bättre och tar i för mycket. Jag börjar vara rädd att jag har kroniskt trötthetssyndrom, vilket ju verkligen inte verkar speciellt kul 😢😓.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Upp till toppen
Annons: