Annons:
Etikettallmänt
Läst 1881 ggr
Acey_
10/13/15, 8:06 AM

Sjukt svårväckt.

Jag sover egentligen nog lagomt länge för min ålder ( Är 15 och ett halvt) Jag går och lägger mig runt 10 och kliver upp runt 7 halv 8. Men jag kan ändå knappt vakna. Min mamma brukar försöka väcka mig runt 06:15 första gången. Då börjar hon att lätt prata med mig men det slutar alltid med att hon sitter och skakar mig. Och då har jag inte vaknat, jag har iaf inget minne av att ha vaknat. Senare runt klockan 06:45 brukar min pappa komma in och försöka väcka mig genom att dra av mitt täcke och kittla mig. Men även det har jag inget minne av. Jag har även larm på min telefon som är på högsta möjliga volym som jag inte vaknar av. Så när jag väl vaknar så brukar klockan vara mellan 07:10 och 07:30 och då måste jag stressa för att hinna med min buss som går 07:40. Ibland blir min mamma orolig när hon väcker mig då jag verkligen inte vaknar och inte visar några tecken på liv heller. Det blir verkligen ett problem då det påverkar skolan och jag är orolig att det kan va pågrund av någon allvarlig anledning. För att hjälpa er att hjälpa mig tänker jag skriva lite information om mig själv. Jag har ledproblem så att jag är väldigt överrörlig jag har även väldigt nyligen haft körtelfeber så att jag var sjukskriven från skola på halvtid. Dock så hade jag mina sömnproblem innan körtelfebern. Vi har även diabetes i släkten men det har jag nyligen testat mig för så jag vet verkligen inte vad problemen kan vara på grund av. Tack på förhand (:

Annons:
Åsa S
10/13/15, 8:16 AM
#1

När man är tonåring händer väldigt mycket i kroppen med hormoner etc. detta tar kraft från kroppen och ofta kan man få ökat sömnbehov då, en tonåring kan behöva mer sömn än en 9åring så jag skulle tro det är helt normalt inget du behöver oroa dig över. Det man kan göra är att lägga sig lite tidigare (+inte hålla på med mobil/dator de närmsta timmarna innan man lägger sig, ljuset från skärmen ger sämre sömn) + röra mycket på sig under dagen gärna försöka vara utomhus så mycket som möjligt , Motion brukar öka mängden energi ikroppen som gör att man orkar mera, det behöver inte vara nån avancerad motion utan  promenader kan räcka, man kan göra den motionen ens kropp klarar av.

Upp till toppen
Annons: