Annons:
Etikettallmänt
Läst 7133 ggr
Frosstis
9/7/15, 9:35 PM

alltid trött

känns som att jag alltid är trött. jag kan sova i 12 timmar men ändå ha grus i ögonen när jag vaknar och vara jättetrött hela dagen. Jag tar naps på 2 timmar ungefär dagligen men är ändå så trött så jag knappt kan öppna ögonen. Om jag somnar 7 och vaknar 7 på morgonen för skola dagen efter är jag ändå trött.

jag var till o med trött på sommarlovet och ville ta naps på dagen.

brukar ofta ta "sömnpiller" melatonin 3 mg innan jag lägger mig för att kunna somna, oavsett om jag tagit nap eller inte. känner mig utmattad :/ varför? det har vart såhär i flera år.

Annons:
Fridaaaa
9/7/15, 9:44 PM
#1

Sover för mycket? Man kan bli trött av att sova för mycket också. 
Kanske demsom gör att du är trött?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

redsteinedrose
9/7/15, 9:47 PM
#2

Har du diabetes i släkten? dricker du mycket ? har du en sov sjukdom kanske? Narkolepsi? hypersomni? har du nyligen undersökt dina blodvärden? annars skulle jag rekommendera det  :)

Honestyisdead
9/7/15, 9:48 PM
#3

Varför tar du melatonin om du alltid är trött?

Hur gammal är du? Hur mår du i övrigt? Nedstämd? Stressad? Äter ordentligt? 

 Jag var själv extremt trött i tonåren och sov väldigt mycket. Men inga fel hittades.

Frosstis
9/7/15, 9:58 PM
#4

Är trött oavsett hur mycket jag sover. 

#2 ingen diabetes, dricker normalt skulle jag tro. Har inte undersökt nåt :S

#3 Därför jag ofta inte kan somna utan dom på natten. är 17. Vet inte hur jag mår.. är en väldigt stressad person men kan ändå ta det väldigt lugnt. Äter ordentligt.

redsteinedrose
9/8/15, 9:25 AM
#5

Stressen är nog nyckeln till att du är trött, du kanske också saknar djupsömn.

Frosstis
9/8/15, 5:40 PM
#6

Det känns som jag har djupsömn för jag vaknar inte jättelätt.. eller hur definerar man djupsömn?

Annons:
redsteinedrose
9/8/15, 6:24 PM
#7

djupsömn är när du sover tungt och inte drömmer

:)

Frosstis
9/8/15, 6:25 PM
#8

Ah, har drömt mycket på sistone 😇

Adelheid
9/21/15, 10:51 AM
#9

Jag var också alltid trøtt førr men efter att jag dragit ned på kolhydrater behøver jag inte længre ta en nap efter middagen varje dag som jag alltid gjorde førr. Klarar till och med att vara vaken længre på kvællarna nu. :) Kanske det kan vara något liknande før dig?

Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com

Frosstis
9/21/15, 6:25 PM
#10

Jag älskar pasta o bröd så mycket så kan nog inte ta bort det! men jag äter inte godis och chips o läsk osv så mkt längre! Inget alls denna månaden faktiskt men känner ingen skillnad :/ De tider jag är mest tröttast och vill ta naps är mellan 5-8.

Adelheid
9/22/15, 10:37 PM
#11

#10 det är inte säkert att det är detsamma för sig som för mig. Kam vara något annat du äter som din kropp blir trött av. Exempelvis, en väninna till mig visste inte att hon var allergisk mot fisk och skaldjur och åt det i stort sett varje dag i någon form. Sen när hon gick till läkaren för sin vuxen acne så fant dom ut att det berodde på allergi. Ett test senare, bort med fisk och skaldjur och efter det är acnen borta men också har hon blivit piggare då kroppen inte slåss mot något längre. Det är bara ett tips. Men som sagt. Trötthet kan bero på så många olika saker precis som alla andra skriver om också. Gäller att finna vad. 😊

Följ min viktresa med LCHF på min blogg http://from88kilo.wordpress.com

Frosstis
9/22/15, 11:00 PM
#12

okej tack för tipsen 😊 jag tål inte mjölkprodukter och äter inte det själv men mina föräldrar använder vanlig mjölk istället för havremjölk i middagarna ändå, vet dock inte hur ofta man har mjölk i mat? men det är iaf den ända vägen jag får i mig mjölk förutom i smör.. jag tycker det är skitjobbigt att vakna på morgonen för skola speciellt nu på hösten när det är mörkt, då är min enda önskning i livet att vara fri från tidiga morgnar och att jag aldrig ska behöva gå upp innan 12.. hehe

redsteinedrose
9/26/15, 2:43 PM
#13

skulle verkligen föreslå att ha en 100% mjölkfri diet om du ej tål mjölk. är du allergisk mot mjölk proteinet så skulle jag inte äta det. ( äter själv inte mjölk) det sög liksom kraften ur mig. magen kom i obalans och jag var alltid trött. magen står ju för en hel del av endorfin utsläppen i kroppen så det kan också påverkas.

Annons:
Frosstis
9/26/15, 6:38 PM
#14

Jag tror jag är allergisk mot mjölk proteinet för jag blev gasig även om jag åt laktosfria produkter, men havremjölk funkar för mig. Vet inte hur jag ska få en 100% mjölkfri diet. finns det havresmör?

Fridaaaa
9/26/15, 6:46 PM
#15

#14 Finns mjölkfritt margarin, smör är jag osäker på.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frosstis
9/26/15, 7:44 PM
#16

#15 tror det är mjölkproteinet jag är allergisk mot så då funkar inte laktosfritt om de va de du tänkte på.

jag funderar på om jag ska ringa vårdcentralen o boka tid hos läkare så jag får se vad jag är allergisk mot. det är samtalet som tar emot men kanske kan be en kompis ringa åt mig.

Fridaaaa
9/26/15, 8:18 PM
#17

#16 Nej jag skrev mjölkfritt inte laktosfritt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frosstis
9/27/15, 12:40 PM
#18

okej. men jag vill ha smör på mackan inte margarin

Fridaaaa
9/27/15, 12:49 PM
#19

#18 Mjo vet skrev det "smör är jag osäker på", men går ju att kolla upp men har för mig att det ska finnas :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Frosstis
9/27/15, 6:21 PM
#20

#19 yup, får väl kolla upp det :)

Annons:
redsteinedrose
9/29/15, 9:19 PM
#21

flora finns utan mjölk ^^

[Ruffsetuss]
10/7/15, 11:12 AM
#22

Äter själv mjölkfritt / Glutenfritt och för att må bra så kan jag inte äta allt jag tycker om . Man får lära om , har pålägget direkt på det glutenfria brödet utan smör tex. Det är bara att gilla läget om du vill må bra 😉

Annielle
10/7/15, 2:09 PM
#23

Helt klart dags att kolla upp med blodprover hos en läkare sköldkörteln, järnvärde, hb m.m. du ska inte behöva må så.

Hittar de inget, be om en sömnutredning!

Hoppas att dina föräldrar reagerar på detta och bryr sig också, konstigt annars!

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Frosstis
10/7/15, 3:17 PM
#24

tack för hjälpen! tänkte kanske gå till skolsyster o be om råd?

Fridaaaa
10/7/15, 4:08 PM
#25

#24 Hade hellre valt VC, jag personligen tycker att skolsyster inte brukar ha så höga kunskaper, men jag som haft otur kanske

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annielle
10/7/15, 6:39 PM
#26

Skolsystern kan ju ändå inte ta några prover och har ju tyvärr inte alls samma kompetens som en läkare, är hon en vettig skolsyster säger hon bara åt dig att gå till en läkare än då.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Frosstis
10/29/15, 2:12 PM
#27

Om jag ringer till VC vad ska jag säga till dom ? Att jag vill kolla upp mina 'värden' för att jag är så trött hela tiden? Eller vad :S

Annons:
Annielle
10/29/15, 2:54 PM
#28

Berätta helt enkelt att du är jättetrött på dagarna trots att du sover 12 timmar och att du ändå behöver sova två timmar på dagen och att du vill ha hjälp med detta och undrar vad det är för fel…

Sen får läkaren utgå i från detta och ta de prover han anser vara viktiga.

Lycka till! 🙂

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Frosstis
10/30/15, 2:48 PM
#29

Kunde inte boka tider förrän slutet av november för att få tid efter jul.. skit också.

Frosstis
10/30/15, 2:48 PM
#30

sov 17 timmar här om dan och 14 timmar igår, haha

[Ruffsetuss]
10/31/15, 7:36 PM
#31

Pröva med Magnesium , finns på Apoteket

Moamoaa
12/28/15, 10:51 AM
#32

Ett tips är att försöka att inte sova så länge då det kan göra en ännu tröttare. Testa att bara sova i åtta timmar ett tag. I början så kan man vara jätte trött men tror det borde gå över sen. Jag själv är trött hur mycket eller lite jag än sover. Jag kan inte göra något åt det men det kanske är för att jag är i tonåren vad vet jag. Men tycker du borde testa att sova lite mindre :/

Frosstis
12/28/15, 6:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

testade att ladda ner en app som analyserar ens sömn med hjälp av ljud och såhär blir det jämt, alltså att jag i princip e vaken halva tiden jag sover .. så kanske därför jag e så trött, iaf en anledning

Frosstis
12/28/15, 6:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

testade att ladda ner en app som analyserar ens sömn med hjälp av ljud och såhär blir det jämt, alltså att jag i princip e vaken halva tiden jag sover .. så kanske därför jag e så trött, iaf en anledning

Annons:
[peter54]
12/28/15, 9:52 PM
#35

#4 Om det är typ 2-diabetes du fått så märks den inte speciellt på törsten, men den orsakar trötthet om den får vara obehandlad. Du kanske har högt blodtryck pga stress?

Teatraliskasångfågeln
2/16/16, 8:53 PM
#36

Jag känner igen mig så väl i detta. Jag tror inte att jag sover för mycket då jag sover relativt normala mängder men känner mig ändå aldrig utvilad. Det känns aldrig som att jag är pigg. Jag känner mig helt slut i en majoritet av tiden. Jag tycker det är jätte jobbigt att vara så trött jämt.

Vilsen M.S
2/18/16, 10:14 AM
#37

Det är riktigt jobbigt att vara trött jämt. Har också varit mycket trött förut, men  har haft problem med lågt blodvärde till o från och har nu fått upp blodvärdet till det normala igen.  Har även gått ned i vikt som också kan vara en bidragande orsak till trötthet. Nu känner jag mig piggare och orkar mera.

ixtab
4/14/16, 8:21 PM
#38

Du ska inte i din ålder äta melanin. Får du det utskrivet eller köper du på nätet?
Jag rekommenderar att du dicker kamomillte innan du ska sova och tar ett par Neurol istället ( naturmedel Valerian rot) Du kan förstöra din egen tillverkning av melanin. Jag tror att du skulle få nytta av lite ljus terapi istället för att sova så länge på dagen, det är snarare därför du inte somnar. Att du Nappar alltså. När du känner att du blir så jätte trött, har du provat att ta ett par druvsocker? Har du pratat med någon om att du kanske har kronisk trötthets syndrom? 
Jag förstår att det är skit jobbigt för dig, men det är viktigt att du får ordning på din sömn så att du får ut maximalt och kan njuta av din dag . 

🌺

Live long and prosper

Upp till toppen
Annons: