Annons:
Etikettallmänt
Läst 7040 ggr
[Flausiv]
3/6/15, 9:46 PM

Hjälp. Alla prover bra, men vaknar inte själv på morgonen.

Hej alla,

tänkte be om lite tips om hur jag ska gå vidare för att hitta en lösning på mitt problem: 

Jag är otroligt svårväckt, sen ungefär fyra år tillbaka. Min man måste nypa mej hårt i skinnet, flera gånger, för att jag ska vakna till på morgonen. Väckarklockor funkar inte. Har testat alla varianter: de som låter extremt högt, en som lyser en i ansiktet och en som skakar under kudden som värsta jordbävningen. När mannen är bortrest sover jag hos mina föräldrar för att inte försova mej till jobbet. Det tär lite på självförtroendet - jag är ju ingen normaltrött tonåring, utan har nyss passerat 30.

Jag har ett bra jobb jag trivs med och en tolerant arbetsgivare, men jag skulle nog inte kunna byta jobb om jag ville då jag inte klarar av att passa tider på förmiddagen på grund av detta problem. Ingen stress på jobbet men ungefär var tionde vecka är väldigt intensivt då vi jobbar i projektform. Den veckan är det inte ovanligt att det blir 80 arbetstimmar. Veckan efter blir det mycket extra ledighet, såklart. 🙂

Jag har normala värden på allt (järn, sköldkörtel, socker, gluten mm) enligt senaste testerna på vårdcentralen. Depression och andra psykiska åkommor också uteslutna. D-vitaminvärdet var på gränsen för brist för ett år sedan men nu återställt med vitamintabletter. Har haft svårt att hålla uppe vikten under "trötta perioder" trots att jag äter mer än de flesta med min kroppsstorlek. Är varken rädd för fett eller socker. Enda som skulle gå att anmärka på, på mina kostvanor, är att jag inte är världsbäst på att få i mej frukt och grönt. Inte dagtrött, men blir lite matt efter ungefär tolv timmars vakenhet. Blir inte dålig av ansträngning som de som har ME. Har en pytteliten hörselskada sen ljudtrauma i tonåren men det ska inte påverka förmågan att höra väckarklockan - får ju snudd på hjärtinfarkt när den går igång på fullt ös när jag är vaken. Rör på mej "som vanligt" folk och klämmer in två-tre träningspass i veckan och någon långpromenad utomhus. Undviker alkohol om jag ska upp tidigt dagen efter och dricker inte kaffe eller te efter kl 18, för säkerhets skull, även om jag inte har märkt någon skillnad på sömnen de gånger jag undantagsvis har gjort det. 

Jag upplever att jag sover väldigt bra och somnar alltid direkt vid sänggående. Kvällar före arbetsdagar är jag noga med att lägga mej i tid och på helgerna är jag kanske vaken 2-3 timmar längre om kvällen än på veckorna. Trots att jag tycker att jag gör "alla rätt" är jag dödens trött och väldigt okoncentrerad och seg ett par timmar efter väckning/uppvaknande (Läs: som en zombie.). När ingen väcker mej brukar jag sova ungefär 12 timmar innan jag vaknar av mej själv. 

Så, vad tror ni? Är det något prov/någon undersökning jag ska be vården göra eller kan det bara vara så att jag har oerhört stort sömnbehov och får planera min vardag kring det?

Är det någon här som har liknande problem och hur har du i så fall tacklat det? 

Annons:
NiklasTyreso
5/13/15, 8:58 PM
#1

Trötthet är ett symptom på sömnbrist, på massor av olika sjukdomar, på många olika osunda livsstilsfaktorer, på mental stress, mm, mm.

Du arbetar alltså oregelbundet vissa veckor och sover oregelbundet utslaget på en vecka med helg och arbetsvecka. Oregelbundenheten kan röra till kroppens klockor.

Pröva att lägga dig samma tid varje kväll, oavsett om det är vardag eller helg/semester. Lägger man sig samma tid varje kväll fungerar kroppens klockor bättre.

Friska människor sover ca 8 timmar per natt om de får välja själva. Personer som sover mer gör det ofta på grund av någon anledning/sjukdom. Friska som sover för lite riskerar skaffa sig sjukdomar, genom att kroppen inte hinner återhämta sig.

Har du add/adhd? Vissa med sådana åkommor kan ha svårt att reglera vakenhetsgraden i nervsystemet och har då extremt svårt att komma upp på morgonen.

Paxxie
5/17/15, 12:01 AM
#2

Jag har lite samma problem. Det är kanske inte lika allvarligt för mig då jag är ganska lättväckt, så det är bara själva tröttheten som är jobbig. Är helt frisk och har bra värden men ändå så skulle jag nog sova 15-16 timmar om jag inte tvingade mig själv att gå upp. Spelar ingen roll hur tidigt jag lägger mig eller hur mycket/lite jag sover, är alltid lika trött när jag vaknar ändå. När jag var yngre trodde min läkare att jag eventuellt hade ME, men eftersom jag inte upplevde några smärtor eller blev tröttare efter ansträngning så avfärdades det.
Något som eventuellt påverkar mig dock är att jag rör mig väldigt mycket i sömnen och ofta drömmer mardrömmar. Å andra sidan har jag haft vissa perioder då jag knappt drömt alls och ändå varit lika trött, så vet inte hur stor inverkan det faktiskt har.

Jag brukar försöka sova på regelbundna tider och det har faktiskt hjälpt litegrann, men om man lever ett aktivt liv är det svårt att inte vara vaken för länge ibland och då sabbar man ju hela rytmen. :/

Caeli
5/26/15, 1:30 PM
#3

Kan det vara din hörselskada som gör dig trött? Är själv döv på ena örat och har perfekt hörsel på det andra. Denna obalans påverkar orken mer än man tror, somnar bums och sover 10 timmar per natt.

En hörselskada kan också orsaka ljudkänslighet, då olika ljud påverkar och tröttar. Tycker att du ska kolla upp din hörsel, även en liten skada kan ge problem i vardagen.

Annielle
8/12/15, 10:25 AM
#4

Har du gjort någon sömnutredning? Låter ju som om det skulle vara på sin plats för att se om det eventuellt finns något onormalt med din sömn…

Kan du gå och lägga dig tidigare och på så sätt vakna i tid till jobbet?

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: