Annons:
Etikettstöd-för-självhjälp
Läst 3711 ggr
Pompeji
1/14/15, 10:41 PM

Långvarig trötthet

Jag är en tjej på snart 20 år som är extremt trött. Kan lätt sova 16-18 timmar per dygn, men jag försöker att hålla ner det till runt 12. Häromdagen var jag vaken mindre än sex timmar, varpå jag sov sexton timmar.

Har varit hos läkarna, som gav antidepp (vilket inte har hjälpt), tog en massa tester (som inte visade något) och skickade mig till psyk. Nu har psyk skicka tillbaka mig till läkarna, då det inte är psykiskt. Ska dit på onsdag, men känner att läraren inte tar mig på allvar.

Tröttheten tar över helt, jag orkar inte göra något alls och jag är väldigt orolig för hur det ska bli med mina kurser till våren. Känner mig knäckt och vet inte vad jag ska göra, tacksam för tips!

Jag äter 40 mg citalopram, chisan (naturläkemdel mot trötthet) och har nyligen börjat med zink igen eftersom jag fick veta för några månader sedan att jag hade brist. (det hjälpte dock inte med zinktillskott då)

Annons:
Lia
1/14/15, 10:43 PM
#1

Usch, när jag har blodbrist sover jag i princip dygnet runt. Hoppas de kan hitta felet.

Sjöstjärna
1/14/15, 10:53 PM
#2

Har du zinkbrist så är du med största sannolikhet östrogendominant och har du obalans i könshormonerna så hänger det ofta ihop med utmattade binjurar och/eller dåligt upptag av sköldkörtelhormon. Ofta är grundorsaken långvarig stress/rädslor/oro eller liknande. Tyvärr är detta ett område som sjukvården har extremt dålig koll på och som inte går att upptäcka med deras trubbiga tester, men om du har möjlighet så sök dig till en skicklig alternativare så kan du få hjälp, för det går att bli bra igen även om det kan ta tid. Du kan leta efter en naturläkare eller näringsterapeut eller funktionsmedicinare, gärna någon som använder sig av ES Teck-skanner eller jobbar med frekvensmedicin.

Till att börja med kan du ladda på med terapeutiska doser av vitamin C och B-komplex samt magnesium och zink eftersom allt det stöttar kroppen i den typen av situation. Även ett binjurestöd som heter Adrekomp kan vara till hjälp för dig, och försök att äta ordentligt, nyttig och ren mat med mycket färska grönsaker även om du sover mycket. Lycka till!

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

taylor__lambert
1/14/15, 10:55 PM
#3

Fy, vet hur det är, är också trött HELA tiden, och är snart 20 och har haft det så här enda sedan jag kom in i puberteten. Men när jag åt järn tabletter så vart jag piggare (trött som satan de första 3 månaderna sov lätt 20h per dygn!) Men jag slutade med dom då det visade sig på tester att jag har för mycket järn i kroppen. Jag sover helt klart MINST 10 timmar på natten och ca 5 timmar på dagen. Läkarna hittar inget fel på mig heller. Blir sjukt sur över det hela, men läkarna försöker iaf hitta felet, nu ska jag ju snart till UM och kolla om de kanske hittar något och dom kanske skickar mig vidare för ultraljud så får man väl se hur det går därifrån.

Hoppas att dina läkare hittar något :/ suger verkligen att man är så trött!

Sajtvärd på Hundparkour.ifokus & CockerSpaniel.iFokus

Underskatta aldrig värmen från en kall nos Hjärta

Pompeji
1/14/15, 11:04 PM
#4

Oj, tack för alla snabba svar!

Faktum är att jag nog har för lite östrogen i mig själv, då jag har PCOS. Äter dock p-piller för det här så vet inte hur det ligger till nu.

Adrekomp, är det någon man ska ta om man inte har någon diagnos? Det stod att de är mot bland annat högt blodtryck och jag har så lågt att jag medicinerar, så det känns kanske inte bra att ta dem då?

Sjöstjärna
1/15/15, 11:11 AM
#5

Man kan vara östrogendominant även om han har lågt östrogen, östrogendominans handlar om hur mycket östrogen man har i förhållande till progesteron och har du PCOS så är du nästan garanterat östrogendominant för det brukar höra ihop, precis som med endometrios. Läkare brukar skriva ut p-piller mot både PCOS och endometrios men tyvärr så förvärrar det ofta östrogendominansen eftersom det syntetiska gestagenet lurar kroppen och täpper till progesteronreceptorerna.

Adrekomp är ett binjurestöd som du kan köpa på egen hand mot just trötthet och stress. Jag har ätit det i många år trots att jag har mycket lågt blodtryck och jag har bara haft positiva effekter. Men man ska börja med liten dos och öka långsamt, för man kan känna av lite yrsel precis när man börjar. Är du osäker så  ta hjälp av en näringsterapeut eller liknande. Att fråga läkaren hjälper nog inte eftersom de inte brukar veta vad Adrekomp är.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Sjöstjärna
1/15/15, 11:24 AM
#6

Jag ramlade just över den här artikeln om PCOS och kopplingen till insulinnivåer och kosten.

http://ettsotareblod.se/pcos-far-unga-kvinnor-effektivaste-behandlingen/

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

Annons:
OlgaMaria
4/15/15, 11:12 AM
#7

Om problemet inte är psykiskt borde du väl kanske sluta med citalopramen? Dumt att äta den om den inte hjälper och du inte är rätt person för medicinen. Den kan ju ge oönskade biverkningar också.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: