Annons:
Etikettberoende-och-sjukdomar
Läst 2389 ggr
matsli
12/18/14, 1:04 PM

Fråga till dig som har konstaterad ME

Hej, jag skulle vilja veta hur fördelningen ser ut i "undergrupperna till ME/CFS". Det går inte att utläsa någonstans. Jag inbillar mig att grupp 1 har en allvarligare fom av ME där immunförsvaret är totalt utslaget med vita blodkroppar som inte (orkar) bry sig om nya infektioner. 

Vad jag har förstått finns generellt två kategorier Av ME-sjuka: 

1. En grupp som inte påverkas av omgivningens vardagliga infektioner

2. En grupp som liksom alla andra får allehanda infektioner 

Om du har diagnos ME/CFS, vilken kategori anser du att du tillhör?

Annons:
Rustibus
12/18/14, 1:33 PM
#1

Jag tillhör definitivt grupp 1,har inte varit sjuk en enda gång sedan jag fick ME för fem år sedan.

Johannawj
12/18/14, 1:36 PM
#2

Jag tillhörde grupp 2 första året eller egentligen åkte jag nog på mer än andra det året. Nu tillhör jag grupp 1

petra djurhav
12/18/14, 1:36 PM
#3

Tillhör grupp 1 när alla i familjen får div förkylningar mm så klarar jag mig alltid.

Mammasassa
12/18/14, 2:05 PM
#4

INNAN jag fick ME var jag så gott som alltid frisk, klarade mig från alla förkylningar och maginfluensor. Sedan jag blev sjuk har jag däremot drabbats av flera infektioner varje år, som dessutom är svåra att bli av med + att jag haft maginfluensa för första gången i mitt liv (40 år gammal)

Josefine R
12/18/14, 2:23 PM
#5

I starten på min ME, då den var väldigt mild (fungerade jag någorlunda normalt men kände mig alltid dålig) fick jag infektion efter infektion. De sista åren då MEn blivit värre har jag haft bägge delar. Förra vintern var jag nästan inte sjuk, denna vinter har jag varit konstant sjuk i 6 veckor. Var bra nu några dagar, men ligger rätt ut igen idag. Det borde inte vara PEM men man vet ju aldrig. Jag var rätt aktiv i helgen och det kan slå ut I efterhand, altså inget klart svar från mig tyvärr. ( måste tillägga att jag började bli sjuk när jag startade på Medox som skall boosta immunförsvaret, så kanskje jag har blivit sjuk pga det???)

sarwen
12/18/14, 2:32 PM
#6

Jag har ju inte gjort ngn blodundersökning, men har inte lindrig ME utan ligger 20-22h/dygn.  Jag åkte på allt innan jag blev sjuk, nu får jag infektioner ovanpå ME-symtomen, så en förkylning eller magsjuka blir som en värstinginfluensa och tar veckor att komma över. Eller så är det ME:n som fluktuerar, hur ska man veta det? Det är ju som att ha varierande grad av influensa hela tiden!

Annons:
matsli
12/18/14, 3:13 PM
#7

Min fru blir aldrig förkyld (snorig/hosta mm) eller får maginfluensa. Hon har ständigt "influensa-ME-känsla". Enligt blodmikroskopi har de vita blodkropparna gett upp. De ligegr i princip helt stilla.  Blodvärden hos VC är perfekta.

Breezan
12/18/14, 3:54 PM
#8

Jag blir nästan aldrig sjuk som " vanligt " folk , men har lite feber till och från ,min temp ligger normalt på 36,5 , men har de senaste året haft runt 37 - 37,5 flera dagar i veckan .  Då blir jag riktigt dålig med frossa osv .

egge1se
12/18/14, 6:10 PM
#9

Tillhör grupp 1 men har hög sänka eller crp. Brukar ligga runt 20-40 mml och   beronende på hur högt det är så mår jag sämre. Är nästan aldrig förkyld, väldigt sällan och magsjuka/vinterkräksjuka har jag inte haft på minst 25 år.

Rikam
12/18/14, 7:05 PM
#10

Jag skulle nog vilja lägga mig i en tredje grupp. Var mycket sjuk när jag var yngre. Med ME är jag rejält dålig 1-2ggr per år, och där i mellan bara småfebrig, värk och trött.

Lea 14
12/18/14, 8:34 PM
#11

1, men fick diagnosen först för en vecka sedan. Men är ju oklart hur länge jag har haft ME, själv tror jag att jag har haft den länge, 25 år eller mer. Men de senaste 10 åren, när det har blivit värre, då har jag endast varit förkyld en gång. Tidigare var jag ofta sjuk/halsfluss!

Upp till toppen
Annons: