Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 5000 ggr
[Älskamig]
2014-05-05 06:08

Trött!

Hej på er,

Är en tjej på 17 år som ständigt är trött. Lägger mig tidigt om kvällarna och sover oftast fram till sju eller halv åtta på morgonen, oavsett helg eller vardag.

Fram på dagen brukar jag bli jätte trött, och när jag kommer hem ifrån skolan och ska sätta igång här hemma (bor själv), orkar jag oftast inget, utan lägger mig i sängen med läxorna och det har hänt att jag somnat ifrån.

Finns det några tips på vad man själv kan göra mot trötthet? 

Är ute och rör på mig mycket, men blir inte mycket piggare för det, eller om jag vilar…

Annons:
Fialialej
2014-05-05 06:21
#1

Har du nån rolig hobby kanske det kan hjälpa dig att piggna till. Har du testat att sova mindre? Tex max 8 timmar. Annars tror jag att i din ålder är det lätt hänt att man är trött. Det händer mkt i kroppen osv. Mår du bra annars? Depressioner kan göra en löjligt trött.

"På natten är alla katter svarta"

[Älskamig]
2014-05-05 06:24
#2

#1: Mår bra annars, så depression är det nog inte 🙂 

Spelar inte riktigt roll kring vad jag gör… Är trött ändå.. Har inte så stor betydelse egentligen, men rätt jobbigt när jag kommer hem ifrån skolan och inte orkar ta hand om allt hemma, för att jag är så jädrans trött.😐

Testat att sova mindre, och även mer… Men märker inte så stor skillnad.

scheindel
2014-05-06 17:28
#3

jag skrev ett svar på din andra tråd, men nu ser jag att du gav lite mer information här så jag skriver ett svar till med några tankar till :)

kan det vara stress?

skolan kan vara påfrestande för många. det är många intryck, mycket folk och det händer saker hela tiden samtidigt som man ska försöka koncentrera sig på pluggeriet. jag har hört om personer som är extra känsliga (HSP) som blir väldigt trötta i sådana sammanhang.

jag har också hört från människor som har ADHD att de blir väldigt trötta av sådana miljöer. har man inte redan en diagnos är det kanske inte alltid man tänker på att det kan bero på något sådant. en av anledningarna till att många tjejer blir diagnosticerade med ADHD så sent är att de ofta har ganska diffusa symptom som t ex trötthet men ändå får skolgång och vardag att fungera någorlunda.

annars är det som jag skrev i det andra svaret det där med maten. håller du blodsockret på en någorlunda stabil nivå hela dagen? får du i dig tillräckligt av alla näringsämnen? järnbrist är t ex väldigt vanligt bland unga tjejer.

annars är det som #1 säger väldigt vanligt att tonåringar känner sig väldigt trötta utan någon uppenbar anledning.



kvekki
2014-05-11 07:27
#4

Acceptera inte att "tonåringar är trötta" om du känner att din trötthet stör din vardag och din skolgång! Det finns hjälp att få, sök en läkare som bryr sig! Det kan ju vara "vadsomhelst" som gör just dig trött. Antingen psykiska anledningar så som stress, "nån bokstavskombination" eller rent ut av ett ökat sömnbehov. Eller fysiska anledningar så som brister på nåt vitamin (testa d-vitamin-droppar ett tag!) eller andningsuppehåll, sjukdom m.m. Jag fick min skolgång förstörd av trötthet, jag var en väldigt trött tonåring. Ingen på min skoltid reagerade på varför jag somnade på lektionerna och sov middag varje dag… Min taktik utvecklade sig till att plugga 45min sova 15, plugga 45 sova 15… Mitt sista år på högskolan fick jag tillslut tummen ur o sökte hjälp, nu var jag ju ingen trött tonåring längre, utan vuxen… Fick diagnosen Narkolepsi de första åren, fick den sedan nerskriven till "Idiopatisk Hypersomni" istället. Min diagnos säger egentligen ingenting annat än att jag har ett okänt ökat sömnbehov, rätt meningslöst kan tänkas Men en väldigt stor skillnad för mig -jag får medicin! Inget som avhjälper orsaken men uppiggande/centralstimulerande som kan hålla mig vaken vid viktiga tillfällen. Man skall egentligen ta det dagligen men biverkningarna gillar jag inte så jag tar bara vid behov. Jag kan inte låta bli att tänka på vilka betyg jag kunde haft om jag fått hjälp under skolgången! Jag kanske hade klarat drömmen om veterinär, meteorolog eller arkitekt! Så ta tag i ditt problem, sök hjälp och ge dig inte förrän du fått den! Börja med skolhälsovården, de kan remittera dig till olika instanser, neurolog, psykolog och de kan ta de vanligaste proverna för att kolla brister. Du kommer få testa äta bättre, de kan tipsa om kaffe(gå inte på den) en period, testa seriöst bättre matvanor, blir du inte piggare av det så stå på dig! Det första råd jag fick var att äta bättre frukost (läs gröt) och dricka kaffe och ta druvsocker… Seriöst va? Testade det utan resultat, accepterade inte det o sen kom bollen äntligen i rullning! Min första medicin fick jag sommaren efter jag tog examen… Typiskt ;-)

Carro107
2014-06-06 20:37
#5

Håller helt med #4. Är man trött hela tiden så är det dags för ett läkarbesök. Ibland är det så enkelt att svaret visar sig i ett enkelt blodprov.

Jag var fruktansvärt trött och orkade inte göra något. I mitt fall visade det sig att jag har kaliumbrist

http://carro107.blogspot.se/

Dibe001
2015-01-09 22:02
#6

Det här med att  "tonåringar är trötta" kan nog stämma, eftersom att det typ är först då man tar skolan mer på alvar och blir mycket stressad utav sådant och så.

Annons:
Upp till toppen
Annons: