Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 1460 ggr
MatildaGruhs
2014-01-07 03:08

Sömnproblem

Jag är alltid sjukt trött på kvällarna, som vem som helst.. Brukar gå och lägga mig runt 10 kanske men somnar inte förens 4 .. Jag är verkligen hur trött som helst men kan inte somna.. Snälla nån, tips? Testat sånt som musik, avslappnande övningar osv.. Men det gör mig nästan Bara mer stressad och panikslagen (har väldigt lätt för att få panik)


Annons:
scheindel
2014-01-07 20:26
#1

När brukar du gå upp på morgonen och hur aktiv är du om dagarna? Vilar du mycket under dagen? Det är skillnad på att vara trött i huvudet och att vara trött i kroppen. Många som har svårt att somna i tid är helt enkelt inte tillräckligt aktiva vilket leder till en ond cirkel, för är man inte fysiskt aktiv kan det vara svårt att sova och då är man trött dagen efter och försöker vila vilket gör att det blir svårt att somna nästa natt också osv. 

Här är några allmänna tips som kan hjälpa en att sova:

Det är en bra idé att börja varva ner i god tid före läggdags så att man redan är lugn och avslappnad när det är dags att sova. Stäng gärna av tvn, ta en kopp varmt te, gärna kamomill eller humle, eller varm mjölk. Undvik kaffe, socker och andra livsmedel som tenderar att ha en uppiggande effekt timmarna innan läggdags och ät inga stora måltider timmarna innan du ska sova.

Undvik svårigheter med att somna genom att skriva ner saker du kommer på så att du inte behöver vara rädd att glömma dem under natten. Stress är en stor sömnbov så utveckla strategier för att hantera stress i vardagen. Om du har svårt att somna för att tankarna tenderar att skena iväg, koncentrera dig på något avslappnande, som t ex dina andetag. När du märker att din uppmärksamhet glidit iväg, rikta dem tillbaka på andningen.

Gör sängen till en fristad. Genom att konsekvent bara använda den till att sova i lär sig hjärnan att när du ligger i sängen ska den sova och inget annat. Det gör det lättare att somna. Regelbundna sovtider har också visat sig främja god sömn.

Se till att rummet är så mörkt och tyst som möjligt. Ljud, ljus och alla andra sinnesintryck innebär arbete för hjärnan, så ju mindre desto lättare blir det för hjärnan att vila. Stäng av elektroniken. Telefoner som blippar, datorfläktar som surrar eller stand-byknappar som lyser stör mer än man tror.

Vi sover också bättre om det inte är för varmt och om luftkvaliteten är bra, så sänk värmen lite på elementet och vädra gärna en stund innan du lägger dig.



Upp till toppen
Annons: