Annons:
Etikettberoende-och-sjukdomar
Läst 9370 ggr
Grodan
2013-09-19 00:34

Försover mig

Jag har försovit mig hela livet. Det är ett handikapp. Vill jag komma upp i tid gör jag oftast bäst i att vara vaken hela natten.

Periodvis har jag kunnat sköta ett jobb i flera år utan att mina försovningar eg har påverkat det, men på sistone med sämre psykisk hälsa (arbetslös och ingen handläggare el coach som tror på mig - tvärtom) har hela dygnsrytmen rubbats.

Vad jag vaknar av som den enda BRA väckarklockan är när någon ringer och väcker mig. Hur trött jag än är, jag hör telefonen, jag svarar och jag pratar, jag går upp ur sängen. Jag kommer i tid.

Idag fick jag höra att trots att jag har 20+ år kvar till pension så är jag inte intressant på arbetsmarknaden med detta problem. Finns ingen arbetsgivare som vill ha mig. Som vanligt var jag, personen som är smart och duktig, bortglömd. Nu har de gjort såhär i 1 år… trackat mig ner i botten… Ok, det är ovidkommande, men jag behövde skriva det. Att känna sig mindervärdig gör det inte lättare att gå upp på morgonen, eller dagen… eller alls vilja vara vaken… när jag sover kan jag drömma lyckliga drömmar där jag har jobb, vänner och aldrig några större bekymmer…

Nyss googlade jag lite snabbt på det här med försovning och jag blev så glad att jag hittade andra som är som mig. Det finns intressanta benämningar som "sleeping beauty", "narkolepsi" mm

Funderar på om det kan hjälpa med hypnos. Någon som har samma problem eller liknande och provat med hypnos?


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Annons:
[Mustangcab]
2013-09-19 19:52
#1

Har du försökt med tabletter som innehåller melatonin som gör att du blir trött inom en timme och somnar i tid? Det finns som antidespresiva medel också som innehåller serotonin. Melaton kan du få på recpet av läkare.

Grodan
2013-09-19 23:44
#2

#1 Nej, det har jag inte testat. Jag har inte sökt läkare för detta.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

VildaVittra
2013-10-01 22:56
#3

#2 Prova annars att köpa en väckarklocka för döva. De blixtrar, får sängen att vibrera och man kan även ställa in att decibelen ska öka markant.

Ett ex http://www.earstore.se/produkt/205-Vackarur-Bellman--Symfon-Bellman-Vackarklocka-Pro.htm

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Grodan
2013-10-02 18:30
#4

#3 Coolt. Det har jag inte provat. Men för länge sedan hade jag en annan slags väckarklocka för döva, med vibrator. Det funkade sådär.

Just nu har det funkat bra att gå upp på morgonen. Jag är otroligt trött, och ändå så lägger jag mig rätt tidigt (22-23) och somnar ganska fort. Lösningen för att vakna är att INTE ha gardiner i sovrummet. Solljuset kommer in. Dock är det mörkare tider nu så jag funderar på att skaffa någon dagsljuslampa eller så…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

[Iyen]
2013-10-04 11:22
#5

#4 en budgetlösning kan vara att ha en vanlig typ skrivbordslampa nära sängen med en timer inkopplad. Så ställer du in den tid du önskar bli "upplyst" ;) Och sedan i framtiden om du får lättare att vakna eller till våren/sommaren så kan du använda den till annat… Kafffebryggaren kanske färdigt kaffe är underbart.

ElinSofia
2013-10-04 13:47
#6

Blir riktigt ledsen när jag läser vad du får gå igenom! Men så är det, folk som inte själv har sådana här problem kan vara helt oförstående och anse att man bara är "lat". Sånt här bryter lätt ner en människa totalt, i och med att man ofta själv tror på andra mer än sig själv. Kom framför allt ihåg att ditt värde ligger i dig själv, inte i vilken nytta du kan göra för din omvärld!

Jag tror att du säkert skulle må bra av en dagsljuslampa eller dess budgetversion som #5 kom på, precis som kaffe/tekokaren på timer. Så vet man att något gott väntar på en när man stiger upp :) Här är mina "stiga upp"-tips:

  • B-vitamintillskott: Jag har själv börjat äta sådant, eftersom B-vitamin ofta är en orsak till trötthet, koncentrationssvårigheter och depressionssymptom.
  • D-vitamintillskott: Vi har i dessa mörka länder får verkligen inte tillräckligt med D-vitamin som också sammankopplas med trötthet och depression. På senaste tiden har det varit mycket prat inom forskningen att den rekommenderade dagliga dosen egentligen borde mångfaldigas.
  • Musikväckning! Det här var min favorit när jag gick i skolan. De flesta stereoanläggningar har timer för radion och cd-stationen, så jag brukar helt enkelt ställa in timern till en kvart före väckningen, så vaknar man inte så plötsligt. Pluspoäng om man får höra någon feelgood-musik genast då man vaknar :)
  • Påminnelseväckningar: PÅ mobilen kan man alternativt ha flera alarm efter varandra, eller också lägga in påminnelser i kalendern typ "NU är du sen!!" Brukar jag ha när jag absolut inte får somna om och försova mig, men om du inte vaknar av vanliga väckarklockor så kanske det inte hjälper.
  • Sätt din rington som väckning. Om du vaknar när det ringer, så kanske du vaknar av den väckningen.

Hoppas detta är till någon hjälp, och massor med styrka till dig! Världen snurrar inte runt bara för att folk stiger upp i tid.

Annons:
Grodan
2013-10-06 16:05
#7

#5 Jag gillar din budgetlösning. 

Dock kommer jag att köpa en väckarklocka med soluppgångshärmande… det har jag testat nu med öppen gardin och jag tycker att det funkar…

#6 Tack! ❤️För din förståelse och värmande ord.

Jag kör allt du nämner. Eller har i a f provat. Jag äter massa vitamintillskott, även järntillskott. Nu funkar sköldkörtelhormonerna i kroppen igen, så jag är inte så trött som jag var förut.

Det där med telefonsamtal har inte med signalen att göra, det har att göra med att det är en människan i luren typ… alltså att prata… jag säger aldrig "jag är trött jag ska sova vidare"… jag går upp

Men jag är övertygad om att jag går upp för min skull. Det är skönt att ha en bra dygnsrytm. Att kunna gå upp innan klockan ringer. Så det jobbar jag på nu. Att kroppen ställer om sig. Goda vanor. För på så sätt tror jag att jag förhindrar försovningar.

Märkte att efter 2-3 veckor med att lägga mig tidigt, gå upp tidigt (07.30) och hålla igång hela dagen så blev kroppen trött, ontig, fick mer anfall av migrän och annat. Så jag fick börja stretcha mer regelbundet igen och i a f ha en dag i veckan då jag vilar - söndagar, idag alltså.

Jag hoppas att det funkar och att det inte är så att min kropp är konstig och tar tillbaka sitt stora stora sömnbehov. För helt klart har jag ett mkt stort sömnbehov. 9-12 timmar vill min kropp gärna sova per dygn… och ibland är dygnen längre än vad man normalt anser att ett dygn är…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
2013-10-06 18:04
#8

Jag googlade lite och hittade tyvärr inte det där sleeping beauty syndromet nu. Hittade däremot:

hypersomni, överdriven sömnighet (eng: hypersomnia, hypersomnolence) som tar sig uttryck i överdriven sömnighet på dagtid (eng: excessive daytime sleepiness, EDS) och/eller i DSM-5 förlängd nattsömn (prolonged main sleep episode), mer än 9 timmar och icke-stärkande. 

Hittade även denna och kom på att jag vaknar på nätterna och är svettig…

parasomnier (eng: parasomnias), dvs störningar som uppstår under sömnen eller förvärras av sömn. Dit hör t ex somnambulism (sömngång), nattskräck (som tar sig uttryck i snabb hjärtklappning, svettning och genomträngande skrik) samt rastlösa ben-syndromet (eng: restless legs syndrome, RLS, Willis-Ekbom disease, WED). Både somnambulism och nattskräck uppträder under deltasömn (nattskräck skiljer sig från mardrömmar vilka uppträder under REM-sömn).


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Chara Choppel
2013-12-11 03:18
#9

Det här känner jag igen mig i till 100 procent.

Har inte kunnat jobba, har varit kroniskt deprimerad inte minst för det dåliga ryktet som följer av att komma för sent jämt och gör att man vill sjunka genom jorden av skam.

Nån sorts hypersomni uns - utan närmare specifikation.

Samt fel på sköldkörteln, vilket uppdagats på senare år.

Tycker du ska gå till läkare ändå och få en utredning. Att utesluta fel på sköldkörteln, blod- eller järnbrist mm. Dåliga levervärden kan också ge trötthet. Har du fel på någon kroppslig funktion, så kanske mediciner kan hjälpa.

Weasley
2013-12-11 07:37
#10

Ställ flera olika starkare väckarklockor samtidigt på samma tid. Och du kan ha jobbiga ljud. Och ställ de långt bort från sängen, då får du gå en bit så då är det ingen idé att lägga sig igen.

Trololololololololololo

Grodan
2013-12-11 19:44
#11

#9 Åh, vad härligt att ha en själsfrände i detta.

Att öppna upp gardinerna och låta solljuset komma in funkar väldigt bra. Just nu har jag inte några pengar till väckarklockor och dessvärre inte heller något att gå upp till och passa. Jag har inget jobb. Detta gör att det blir mycket sömn och fel dygn emellanåt… och då när jag väl har en tid att passa på förmiddag kan det gå åt skogen…


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: