Annons:
Etikettberoende-och-sjukdomar
Läst 7452 ggr
Mickis1994
7/30/13, 3:01 PM

Hjärntrötthet

Vet inte om det är rätt forum, men det handlar om trötthet.

Så för ett år sedan opererades jag två dagar efter min cysta på hypofysen upptäcktes. Allt har gått bra kirurgiskt sett osv. Går nu mera på hjärnskaderehabliering för unga vuxna på danderyds sjukhus. Med handlar det om det psykiska men även att lära mig om hjärntrötthet och lite annat.

Men min fråga är har någon av er fått hjärntrötthet efter operation (eller hur ni nu fick det) och hur hanterar ni det?

Jag tycker det är ganska svårt att hantera det emellanåt. Jag drar mig för att träffa vänner när jag är ensam hemma då ingen kan hämta mig med bil eller liknande ifall jag skulle bli trött. Samma sak gäller om jag ska åka in till stan, då gäller korta stunder.

Jag skulle beskriva min hjärntrötthet som om en frisk person har en bensintank med energi på 25 liter medan jag har 15-20 liter stor bensintank. Och att sedan tar det dubbel så lång tid att tanka upp min tank än vad det gör för en frisk person. Oftast blir jag trött direkt efter aktivitet och ibland håller det i även dagen efter. 

Det går inte att jämföra hjärntrötthet med vanlig trötthet. Alltså "jag är också trött efter en dag på jobbet"-trött är inte samma sak.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Annons:
Stephanie
7/30/13, 3:03 PM
#1

Hur skulle du beskriva hjärntrötthet? *nyfiken*

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Mickis1994
7/30/13, 3:09 PM
#2

Har aldrig förklarat detta förut genom att skriva ner det, men kan göra ett försök: Jag blir helt orklös. Ligger i soffan hemma som en zombie. Vila och lite mat (energi) är egentligen det enda som hjälper. Är jag ute och går, typ ute på stan, och blir trött börjar det kännas först i kroppen. Som all ork bara försvinner långsamt ur en. Det sista som händer för mig är att jag blir trött även "i huvudet". Alltså det händer efter en mental aktivitet.

Har träffat andra på min rehab som också har detta. Någon tappar sitt lokalsinne när personen blir trött och en annan får förutom trötthet som gör att hon bara kan sova även extrem huvudvärk.

Hoppas mitt luddiga svar gör det lite klokarer :)

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Maria
7/30/13, 3:12 PM
#3

Jag har också diagnosen Asteno-Emotionellt syndrom och jag vet precis hur du känner dig.

Jag opererades för en hjärntumör i januari 2011. Det var en elakartad cancer och jag strålades efteråt. Jag har även dålig balans och försämrat minne.

Nu är jag ju äldre än dig (51 år) och jag har sedan april i år fått 1/2 sjukersättning och andra 50% arbetar jag.

Jag har svårt att göra något efter jobbet. Min arbetstid är 7-12 fyra dagar i veckan. Jag somnar direkt när jag kommer hem. Ibland redan på bussen men som tur är så bor jag vid ändhållplatsen😉

Det är svårt att planera saker och ting för vill jag göra något kul så får jag se till att det finns ledig tid efteråt och att jag är utvilad innan. Så planering är numera A & O. Gör jag någonting spontant så kan jag nästan få "hjärnsläpp" Jag har svårt att ta in information och känner mig som i en bubbla.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mickis1994
7/30/13, 3:22 PM
#4

#3 Ja jag har förstått att planering är bra. Men det är lite svårt ibland då många saker blir spontant.  Jag har lyckligt vis inte fått försämrat minne eller koncentrations förmåga (så länge jag är pigg) utan det är bara hjärntröttheten och medicinering av ett flertal hormoner som blev konsekvensen.

Har även börjat göra en lista på saker jag ska tänka på för att underlätta. Där står bl.a. att hålla mig kall (under varma sommardagar) genom att dricka vatten och välja skugga före sol, vila ofta,  planera dagen och tänka igenom spontana saker innan du tackar ja. osv.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar. 

Nordea
1/23/19, 10:43 AM
#5

Hej. Jag vet ej om är aktuell.

Jag blev operera av hjärntumör. den första 2 år jag återhämta mig till jobbet men jag var mycket trött.  jag blev bättre och bättre. Så bestäma mig att studera. 1:a termin helt ok. den andra. jag kunde inte koncentrera mig. Jag var jätte trött hela tiden. Jag kolla inte på Tv eller på telefon (sociala media). Förra vecka träffade min neurolog och jag berättade att jag har svart att fokusera. Han så till mig att jag har igen hjärntrötthet, och att jag måste hitta annat sätt att studera. 

Senaste dagarna, jag kan inte fokusera, kan inte läsa mer en 3 sidor. Nu jag håller på en examens arbetet. Allt är som när jag blev operera. jag vill sova, men jag är inte laddade helt. jag känner att jag vill bara gå till en mörk rum och vila.

Pyttelite
5/13/22, 5:29 PM
#6

Är det någon som blivit bättre i diagnosen hjärntrötthet?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
Upp till toppen
Annons: