Annons:
Etikettoff-topick-ot
Läst 1684 ggr
[NellieLavec]
7/24/13, 2:00 AM

Nattskräck, vad ska man göra?

Jag har absolut ingen aning ifall jag hamnat rätt nu, men annars får admin radera/flytta inlägget :)

Jag lider av nattskräck.

Som liten (spädbarn) så hade jag nattskräcks attacker som sedan gick över fram tills jag var ungefär femton år. Då kom de tillbaka. Jag är idag 19 år och lider fortfarande av dessa "attacker". Det är tyvärr min pojkvän som får ta dom värsta smällarna.

Jag kommer inte själv ihåg dom, men min pojkvän har förklarat att jag börjar andas häftigt/stressat. Jag kan slå och sparka omkring mig och gör även ljud ifrån mig (som han förklarar som "inhållna skrik").

Jag brukar även ta tag i- och riva honom som om jag försöker "greppa" tag i något (får oftast tag i hans arm eller axel).

Är det någon som varit med om samma sak? Någon som vet vad man kan göra åt det?

Min pojkvän upplever att jag lugnar ner mig snabbare om han pratar lugnande till mig, men samtidigt "stressar" han upp mig eftersom han måste hålla fast mig för att jag inte ska skada honom… eller mig själv…

Detta blev kanske slarvigt skrivit, men jag hoppas att ni förstår :) Tacksam för alla svar!

Annons:
dragonstar
7/31/13, 9:20 PM
#1

Du har nog kommit rätt och jag vet inte riktigt vad detta fenomen beror på vet att andra har det.

Har du varit till någon läkare om det? kanske dom kan göra en sömnundersökning om det är något man kan göra för att linda detta?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[NellieLavec]
7/31/13, 10:32 PM
#2

#1 Jag nämnde det för min läkare en gång när jag var inne av andra anledningar, men han sa bara att det var stress. Jag tror dock det inte handlar om det. Vad jag har läst så ska man kunna ta medicin för detta (?) men det blir ju nog inte aktuellt.

dragonstar
8/1/13, 2:24 PM
#3

Om jag vore i din sitts skulle jag söka hjälp.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: