Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 3131 ggr
stödstrumpa
7/21/13, 9:52 PM

Sova på konstiga tider

Överallt så står det om att det är viktigt att man får sina "8 timmars sömn", och att "får du för lite sömn är det skadligt" osv. Mitt problem är snarare att jag sover För mycket, jag kan sova hela varvet runt, liksom går jag och lägger mig 00 så sover jag till 12 på dagen. 

Ganska ofta kör jag dator innan jag ska sova också, och ibland går jag inte och lägger mig förrän 2 på natten.

Det jag undrar är över om ni tror att detta är "farligt"? Kan det påverka min kropp negativt?

Sedan undrar jag också om man kan sova sin sömn på en annan tid än det normala, (alltså normalt som i att man går och lägger sig 10 och går upp vid 7 kanske). Blir det samma effekt, eller är det oändligt mycket värre att då gå och lägga sig 2 och gå upp vid 11 tiden?

Hoppas nån kan hjälpa mig! Tack!

Annons:
dragonstar
7/31/13, 9:28 PM
#1

Det är spå att man under småtimmarna får unt som mest av sin sömn så man rekommenderar alltid att en person sak sova iallafall timmarna mellan 12-05 har jag för mig.

Att sova mycket har jag problem med själv 14 timmar är inte ovanligt för mig att sova. Men jag försöker att hålla mig till 9-10 timmar. det är ju så att om man sover för mycket blir kroppen istället trött, du bler slö och orkar inte göra av med energi och därigenom får inte kroppen en bra sömn natten efter.

Gör att du kan för att sova "normalt" Ät regelbundet, träna, och rör på dig. förk att somna och vaka samma tid. Och få solljus alla dagar det gör jättemycket skillnad.

Jag gjorde en sömnundersökning och de visade att jag hade förskjuten sömnrytm och att jag även behövde mer timmars sömn. Så vissa behöver det.

Sen rekommenderar jag dig att läsa artiklarna och att gå till en läkare och ta blodprover så att det inte är något medicinskt som påverkar din sömn.

Ber om ursäkt för felstavning skriver sabbt.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

BlackRoseCat
8/4/13, 1:36 AM
#2

Jag har i mina sjukdomar helt skjutit på dygnet…jag kan inte somna på nätterna trots insomningstablett utan somnar inte förrän 5-7 på morgonen…sover till ca 15 på eftermiddagen men då är jag uppe på toa en gång i timmen hela tiden så jag får aldrig någon sammanhängande sömn…Försökte ändra tillbaka till dagstid men efter ett tag så insåg jag att det är så här jag lever nu….de jag känner jobbar på dagarna så ingen stör mig i alla fall när jag sover..jag har tre katter som sover exakt som jag….haha.

Så nu sitter jag vid datorn till ca 2-3 sedan läser jag ca 1 timme för att sedan försöka sova vilket är hopplöst…somnar då i regel inte förrän småtimmarna…

Så alla är vi olika…

OlgaMaria
8/4/13, 11:19 AM
#3

Hur mår du då? Mår du bra behöver du inte fundera. Om du inte upplever att du har ett problem behöver du inte oroa dig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Mustangcab]
8/7/13, 11:40 PM
#4

# 2 jag tycker att du bör söka läkare för att du behöver kissa så ofta då du sover det kan faktskt vara en sjukdom är man vaken så tänker man inte på att man kissar ofta. Själv har jag något som heter Interstisiell cystit.

BlackRoseCat
9/8/13, 1:20 AM
#5

#4 Åh jag har kollat flertal gånger och det är inget fel..Det är konstigt att man kan kissa floder när man inte dricker mycket…jag äter även en medicin som heter Vesicare och som ska förhindra att man kissar för ofta….men det fungerar inte lika bra längre..kanske för att jag har ätit den så länge….

Emlielki
9/17/13, 6:54 AM
#6

Kroppen har en egen klocka som går efter solen, så får man inte tillräckligt mycket "soltid" när man är vaken så blir kroppen förvirrad och ledsen (för att använda dåliga ord). Det är alltså inte D-vitamin som spökar här, utan kroppens uppfattning om vad som är dagtid och vad som är natt.
Så har man en skev dygnsrytm och går upp när solen är på väg ner (14h sömn och vaknar kl 12 och senare)blir kroppen förvirrad och vet inte om den ska förbereda sig för sömn eller börja förbruka den energi kroppen har. Därför kan man känna sig väldigt trött om man sover till lunchtid och senare.

Sover man däremot 14h men vaknar kl 7 på morgon brukar kroppen reagera annorlunda. För då säger kroppens klocka att nu går solen upp då har vi en hel arbetsdag framför oss. Och man känner sällan av tröttheten från för mycket sömn.

Detta kan man inte ändra på, oavsett vad folk säger "Jamen jag är en nattuggla, jag är som piggast på natten" Ja, för att du tvingar din kropp till det, men det skadar dig bara mer än det gynnar dig. Oftast är "nattugglor" klena och nästan sjukliga för att kroppen säger ifrån. (Se detta relativt då, och missförstå mig inte. Det jag menar är att en "nattuggla" som är frisk och stark skulle antagligen vara friskare och starkare om den var vaken dagtid)

/ Line Kinnari

www.linekinnari.se - Portfolio 

Annons:
Smålänning
9/18/13, 11:14 PM
#7

Menar du melatonin?

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Upp till toppen
Annons: