Annons:
Etikettmin-berättelse
Läst 3222 ggr
Vargkvinnan
2/19/13, 9:05 PM

Snälla säg att någon känner igen sig?

Hej!

Detta inlägget blev långt men jag vet inte vad jag ska göra.

Jag va trött redan som bäbis. Mamma trodde det va superlätt att ha barn för jag sov så otroligt mycket och var väldigt lugn och snäll när jag var vaken. Har alltid varit väldigt inåt som liten och även som vuxen till stor del.

Jag har haft deppresioner större delen av mitt liv (för saker som har hänt och trötthet m.m.) och har sökt hjälp för min trötthet många gånger när jag var yngre hos vårdcentralen som tog blodprover men aldrig såg något så jag gav upp och har inte sökt för min trötthet sen dess, jag är nu 29 år.

Jag vet att man kan bli trött av depprisioner men jag skulle vilja påstå att tröttheten var där låååångt innan och gjorde livet och allt skit jag gått igenom svårare att hantera. Är jag bara pigg (det har funnits korta stunder på dagarna) så kan jag hantera nästan vad som helst. Men så fort jag är trött kommer frustrationen och sorgen.

Jag blev runt 23-24 års åldern diagnoserad med ADHD (din hyperaktivitet sitter inuti som ångest det är därför du inte är som andra med ADHD sa läkaren) och det kändes skönt och som om det kunde stämma. Jag mådde under den tiden väldigt dåligt.

Men idag ifrågasätter jag om jag verkligen har ADHD. Visst jag har koncentrationssvårigheter men vem får inte det när dom är trötta?? Jag har mycket ångest p.g.a. att jag haft en jobbig uppväxt och min prestationsångest.

Provade 2 ADHD mediciner och blev visserligen väldigt pigg på dom men fick mycket sämre koncentrationsförmåga. Så tillslut sa jag STOP! Då hade dom proppat i mig så mycket ångestdämpande, antideppresiva, ADHD medicin och annat skit att jag kände att nu får det räcka.

Men nu sitter jag här, jag mår bra för första gången i mitt vuxna liv och har varit stabil i 4 år. Jag älskar mitt jobb. Min lägenhet. Mina vänner. Min familj. Men jag är så TRÖÖÖÖÖÖÖÖTT! Efter jobbet hamnar jag i koma framför TVn och somnar vid halvtio på kvällarna. Det kan inte va möjligt att det ska vara såhär?

Jag ber om ursäkt om inlägget är rörigt men jag är så trött att ögonen går i kors och ska gå och lägga mig. Va bara tvungen att skriva av mig och hoppas att någon annan där ute känner igen sig och kanske vet hur man ska få hjälp.

Tack för att du läste!

Annons:
Paimon
2/20/13, 2:35 PM
#1

Har du fått träffa en neurolog eller varit på sömnlabb?

Vargkvinnan
2/20/13, 5:58 PM
#2

Nej dom har bara tagit blodprov.

Paimon
2/20/13, 6:06 PM
#3

Be om en remiss till sömnlabb o neurolog. Även om dom inte hittar nåt så kan man utesluta det.

Vargkvinnan
2/20/13, 7:04 PM
#4

Ok tack för tipset :)

Emelie
3/19/13, 5:43 PM
#5

Åh men gud vad jag känner igen mig! Jag har varit såhär extremtrött sen jag gick i högstadiet, så inte lika länge som du dock. 

Jag har också varit deprimerad till och från, också p.g.a saker som hänt i livet samt tröttheten. Jag blev diagnostiserad ADHD i tvåan i gymnasiet, och  psykologerna sa att ADHD:n har gjort så att jag lättare blir deprimerad av saker än andra. Även min ADHD påverkar mig mest på insidan (som en konstant inre oro), och dom kallar det att jag har "flick-varianten". 

Jag har också varit hos vårdcentralen, närmare 7-8 gånger genom min uppväxt pga min trötthet samt magont (endast när jag var yngre), där de har tagit massa olika sorts blodprover men ALDRIG kommit fram till att jag har något som helst problem, utan läkarna påstår alltid att det måste vara psykiskt när jag säger att jag är diagnostiserad med ADHD.

Även jag kan känna mig pigg vissa dagar, eller vissa stunder på en dag, och precis som du så orkar jag med nästan vad som helst då! Jag älskar den biten av mig själv, för då blir jag så oerhört driftig, motiverad och saker som ska göras blir verkligen av! Dock är detta inte särskilt ofta, och oftast får jag kämpa som en dåre för att orka med vardagens grejer. Att orka gå till jobbet är det ju knappt tal om, och det är ofta jag får "sjukanmäla" mig för att jag är så trött både psykiskt och fysiskt. Precis som du så är jag HELT slut när jag kommer hem från jobbet, har aktiverat hundarna och sen lägger mig i sängen/soffan. Och inte bara jag själv blir lidande, utan även min sambo i och med att jag sällan orkar fixa hemma, orkar ha sex osv.

Jag är som du för första gången lycklig, känner mig hel och har ett stabilt liv med en sambo som det fungerar suveränt med just nu, två stycken jobb, en lägenhet som står på mig, två hundar osv, men och det är ett stort MEN, jag är så fruktansvärt trött! Och det är inte något normalt trött, utan jag kan liksom inte göra någonting utan hålla på att däcka av.

Vet egentligen inte vad jag ville få ut av detta inlägg, ville bara dela med mig av att du inte är ensam och att det finns flera som dig!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Smålänning
3/19/13, 7:44 PM
#6

Är tyvärr inte så aktiv Sajtvärd här inne just nu:( men känner igen mig. Är man visserligen, men varit trött sedan 15års åldernoch fick adhd diagnosen i höstas (32år) så nu tänker jag att jag fått svar på min trötthet är . Inåtvänd adhd. Som vuxen visat sig adhdn tvärtom som barn. När jag läst era inlägg undrar man om dt är rätt, men det tror jag. Men trötthet för mig är väldigt psykiskt, höga ljud kan göra mig trött på två röda. Medecien ritalin tycker jag gör mig trött.. Jaja hoppas vi trötta får svar på våra åkommor snart:) mirakelmeddcin el nåt:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Annons:
Vargkvinnan
3/20/13, 10:02 PM
#7

#5 och #6

Tack för era svar :) Skönt att man inte är ensam.

Jag har löst det tillfälligt med att hinka i mig kaffe på dagarna :P Då funkar det iaf någorlunda. Dock får jag spänningshuvudvärk men det är bättre än bieffekterna av ADHD medicinen.

Kanske inte den bästa idén att jobba med lågstadiebarn när man blir trött av ljud men jag älskar mitt jobb så det är värt det.

Ska bli rik sen tänkte jag så då gör det inget att jag är trött för då kan jag sova massor!

kvekki
3/22/13, 9:40 AM
#8

Har ni prövat att bara ta korta tupplurer på dagarna? Nu menar jag kanske 10-13min MAX. Det är något som hjälpt mig, jag har helt slutat med vakenhetshöjande medicin de dagar jag kan tupplura! Ibland blir det på alla tre rasterna på jobbet, men det funkar… Jag kom snabbt till en neurolog och till sömnlabb när jag sökte för knappt tio år sedan. Jag konstaterades först ha narkolepsi men efter några år skrevs det ner till ett "snällare" steg - Idiopatisk Hypersomni. Läkarna vet inte vad det beror på men det ger ett ökat sömnbehov. Jag jobbar skift vilket hjälpt mycket eftersom jag är lika trött dag som natt, men på natten är det ok att vara trött. Men när jag jobbar dagtid lägger jag mig kl 20 på kvällarna. Man får ju anpassa sig till sina förutsättningar! Jag måste ha minst 8h o då är det bara att gå o lägga sig… Jag tycker absolut ni borde få komma till ett sömnlabb för att kolla så det inte är sömnapné eller RLS som ju går att åtgärda!

Emelie
3/22/13, 10:31 AM
#9

Men ska man behöva be själv om att få komma till sömnlabb? Jag tycker det är så jobbigt att kräva saker från läkare :/

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Vargkvinnan
3/22/13, 10:19 PM
#10

#8 Jag borde verkligen göra det! Jag skulle vilja veta vad som "är fel" på mig samtidigt som jag undrar om det verkligen gör någon nytta. 

Mitt problem är att jag känner sån jävla prestationsångest på jobb och sånt istället för att bara förklara att jag är trött och så får dom acceptera mig som jag är.

Blev lite konstigt skrivet nu men jag är sjukt trött och ska ramla i säng nu :)

Sov gott!

P.S. Upplever att jag har bra sömn dom nätter jag inte har mardrömmar. När drömmarna är jobbiga blir dagarna efter skit.

Illusion
4/2/13, 3:57 PM
#11

Ja jag känner igen mig till max! jag har alltid lidit av min trötthet och nu idag när jag mår bättre psykiskt så orkar jag städa,tvätta diska för första gången i mitt liv och det är helt fantastiskt! Men nu har jag blivit tröttare igen och vaknar senare på dagen för varje dag…först vaknade jag 7 på morgonen, sen 8 sen 9 och idag vaknade jag halv 12!! Usch..vad ska man ta sig till? jag ska som tur är träffa en läkare snart, kanske borde be om en remiss till nån sömnmottagning? för jag orkar inte med detta längre, idag har jag varit ute och gått i en halv timme och umgåtss med familjen och redan nu vid 15.55 skulle jag kunna gå och lägga mig igen. Ska nog testa att ta tupplurar. Med vår adhd diagnos kan vi bli trötta med av alla intryck som ges under dagen. jag är ju inte alls lika slut om jag sitter hemma och glor på tv'n hela dagen, iaf inte nu för tiden, men förr var jag ett hopplöst fall iaf känns det som. Skönt att höra att jag inte är ensam heller faktiskt :) även fast det är tråkigt att andra känner likadant


☮ and ❤ among each other ✿

Upp till toppen
Annons: