Annons:
Etikettunder-sömnen
Läst 4030 ggr
Nali
2012-12-15 08:06

Vaknar under natten?

Hej!

Jag är 15 snart 16 år gammal och har aldrig haft det här problemet förut, då jag börjar bli väldigt trött och fattar inte vad som händer så kanske ni kan hjälpa mig.

Det har pågått i ca. 2-3 veckor nu, jag går och lägger mig som vanligt runt 22:30 - 23:00 och stiger upp runt 7:15 när alarmet går. MEN mitt problem är under denna sömn tid så vaknar jag, det är alltid en gång mitt under natten eller väldigt tidigt på morgonen.

Trodde först det var runt c. 3-4 på morgonen då det är så mörkt ute nu under vintern men en kväll vaknade jag, var otroligt pigg så jag tänkte att det var dags för skolan och att jag bara hade missat alarmet men att det var de som hade väckt mig. Jag steg upp och av någon anledning gick direkt fram till mobilen där jag såg att klockan var 00:53.

Jag tror det brukar vara runt 00 - 01 tiden vanligast men som t.ex. idag vaknade jag upp runt 06 någonstans av ingen anledning alls och kunde inte somna om, vilket jag brukar kunna göra om jag vaknar runt 00-01 tiden.

De 3 första gångerna vaknade jag utav att jag behövde gå på toa, sen fjärde gången vaknade jag bara och somnade om, 5 gången var det toa igen men det var sista gången. Alla gånger efter det har jag bara vaknat av ingen anledning alls och somnat om.

Mitt problem: Lägger mig runt samma tid varje kväll, vaknar oftast runt 00-01 tiden, somnar om, vaknar 7:15

I början var det okej jag brydde mig inte om det så mycket men nu efter några veckor börjar jag bli ganska trött.

Annons:
Smålänning
2012-12-17 10:55
#1

Hej Verkar vara sömnen som är det största problemet. Att du inte får någon djup sömn. Att inte få en bra sömn påverkar allt i livet. Det ska du ta på allvar. Så om du inte har sökt läkare är det kanske dags? Ta lite blodprover så alla dina värden är normala, sen är det bara att gå vidare tills ni har hittat problemet. Inget som alltid går fort men viktigt. Ibland kan det behövas medecin att sova på tills man får en stabilare sömn. Att man inte sover bra kan vara så mkt. Dålig säng till stress till dåliga värden till mentala problem.. Mfl. Hoppas fler kan hjälpa dig här inne på sidan. Lycka till

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

FruJag
2012-12-18 22:17
#2

#0
Hej Nali.
Att vakna under natten tar mycket energi utav en. Jag har sådana nätter ibland då jag vaknar flera gånger om och kollar på klockan. Ibland vaknar jag nästan varje timme av mig själv

Jag vill minnas att jag gjorde det även när jag var yngre.

Vet inte vad som är felet, rent personligen tror jag egentligen inte det är nåt särskilt som är fel. Kanske är det så att man hamnar i en speciell position när man somnar till ordentligt så kroppen tycker det är obekvämt o väcker en.

Ligger du på samma sätt varje gång du vaknar?

Vaknar du samma tid även om du är borta o inte sover i din säng?

Eller så har det blivit en vansinnigt jobbig rutin. Kroppen vaknar av vana.

Sen är det som smålänning skriver aldrig fel att kolla så ens värden är bra. Men jag tror snarare det beror på att kroppen ligger fel eller hamnat tokigt i rutinerna än att du lider brist av något.

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Nali
2012-12-18 22:51
#3

Hej!

Tack för svaren, förut att jag har dålig blodcirkulation som jag alltid har haft så är det väl inget annat, jag har aldrig förut vaknat under kvällarna det började för ca. 3-4 veckor sedan, igår så la jag mig 23:30 och låg i sängen klar vaken, jag var verkligen inte trött och hade hur mycket energi som helst, jag kunde inte sova. Efter ca en timme så somnade jag iallafall så jag vaknade inte under kvällen men var istället uppe till 00:30 vilket är den vanliga tiden jag brukar vakna på.

Jag tränar väldigt mycket men blir ändå inte trött min mamma tror att det kan vara så att jag har så mycket energi nu när jag tränar att kroppen känner sig pigg istället? När jag vaknar under kvällarna är det alltid olika positioner jag ligger i och har aldrig känt att det är obekvämt

FruJag
2012-12-18 23:03
#4

I den tiden du är i livet nu så bombas ju kroppen med hormoner och liknande med. Och hormoner kan ställa till med mycket knas i kroppen.

Äter du nån form av medicin av något slag?

Bra att du kunde pricka av två av mina frågor. Då var det troligen inte det som var problemet.

Och du vet inte med dig att du drömmer mycket som gör att du kan bli orolig och vakna?

Hur mår du när du vaknar? Förutom att du känner dig pigg, är du glad, ledsen, orolig osv?

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Nali
2012-12-19 10:20
#5

#4 Ingen medicin äts, drömmer gör jag ibland men har aldrig vaknat av det, brukar inte vara mardrömmar, när jag vaknar brukar jag oftast vara trött och somna om men återigen igår kväll när jag skulle sova var jag helt pigg och det tog mig en timme igen att somna.

FruJag
2012-12-19 11:19
#6

#5
Ok.
Klurigt det där.
Vet precis hur jobbigt det är, men det hjälper ju föga.
Du kan ju alltid testa att dricka lugnande te innan du ska sova, kamomillte tillexempel och se om det hjälper dig att sova lugnare.

Annrs är nog mina ideer slut för tillfället.

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Annons:
Nali
2012-12-20 08:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

tror det gått snart 3-4 veckor, mitt vänstra öga ser ut såhär, jag har fortfarande engergi och kan koncentrera mig men det verkar som mitt vänstra öga har spruckit lite och jag har en nerv som hoppar eller typ skakar lite då och då på det stället där de har spruckit.

FruJag
2012-12-20 09:46
#8

#7, det där verkar däremot inte så bra. Beställ en tid till doktorn för att kolla vad det kan vara som ligger bakom allt.

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Annielle
2015-10-29 20:50
#9

När tränar du? Har du börjat träna mer på sistone? Man sover dåligt om man tränar för sent på kvällen eftersom det tar tid för kroppen att komma ner i varv, och ja man blir ju ofta piggare av det, när jag tränade mycket fick jag under en period så mycket överskottsenergi att jag inte visste var jag skulle ta vägen knappt.

Jag skulle råda dig att inte träna efter klockan 19 på kvällen  i alla fall, men det är ju lite olika, du får pröva dig fram, du kanske inte kan träna så sent heller…

Det är förresten inget som har hänt på sistone? Något särskilt stressande eller jobbigt på annat sätt? Då blir ju sömnen ofta påverkad negativt…

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Upp till toppen
Annons: