Annons:
Etikettallmänt
Läst 6941 ggr
mikkan01
2012-08-03 20:23

Trött på att vara trött...

Jag känner mig jämt så jäkla trött, hela kroppen är helt slut från sekunden jag vaknar tills jag lägger mig. Jag har inte orken att träffa mina vänner så självklart har det blitt lidande..

Muskler gör ont, kroppen gör ont och jag känner mig bara nedstämd, trots att solen lyser utanför så svider ögonen och jag vill bara sova. Så fort jag kommer hem efter skolan så går jag och lägger mig för att vila, i soffan, i sängen eller uppkrupen i fåtöljen. 

Det känns bara så otroligt jobbigt, jag har två underbara hundar som får lida av detta "neej…jag tar promenaden om en timme istället" så låter det…tills jag ber någon annan gå med dem.
Jag har huvudvärk dagarna i ända och orkar inte ens försöka röra mig. Ligger oftast i sängen för att jag är så trött i kroppen och får alltid höra "så ligger du där igen…" men vad ska jag göra om jag är trött? Obestämd

Jag är så extremt trött på att vara trött…vill göra massa saker och inte bara gå runt och vara trött…usch.
Ville bara skriva av mig lite då ingen annan i min närhet förstår när jag säger att jag är TRÖTT… 

(Har ingen aning om i vilken grupp jag ska placera detta.)

~mikkan

Annons:
Smålänning
2012-08-04 00:27
#1

Jag är oxå så trött på vara trött:( och det är också jobbigt när de inte förstår en när man säger att man är trött. De tror man är lat , fast det är st inte. Oftast hehe;) Skriva av sig får du gärna! Har oxå klotterplanket om du nån gång vill skriva nåt litet el långt om vad som helst:) Har du kollat upp din trötthet med din läkare? Har en bra dag!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

mikkan01
2012-08-04 10:25
#2

Jo, visst är det jobbigt :/

Vill inte klaga på vården men det känns som att dom också tröttnat…på att lyssna då. Fast dom kan ju knappast ha lättare dagar än vad jag har. 

Detsamma du=)

~mikkan

[sakring]
2012-08-04 11:21
#3

T.S. har du tagit några prover för att se om du har någon brist på vitaminer eller mineraler. Har du kollat sköldkörteln om du har en undefunktion? Det finns mer att läsa om detta på denna sajten. Hur äter du?

mikkan01
2012-08-04 11:27
#4

Inga brister på något här inte. Kollat upp sköldkörteln ett par gånger då det går i familjen men dom vill inte kolla så mycket på den fronten. Allt ska tydligen vara fint där. Äter väldigt varierat…läst runt lite här men det är så svårt att lista ut vad man dras medObestämd

~mikkan

Smålänning
2012-08-05 00:47
#5

Det ÄR svårt att hitta problemet till ens trötthet. Trötthet kan ju komma ifrån så olika saker. Vården är ju som den är, men att hitta en bra läkre som lyssnar är viktigt.  Man får vara som en liten dektetiv;) Lycka till:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

[sakring]
2012-08-05 05:49
#6

Be att få se resultaten inte bara höra att det är fint. Vilka prover har de tagit osv. både var det gäller vitaminer och mineraler. Ta reda på refensvärdena och be att få ut dina journaler.

Annons:
Tintin82
2012-08-05 20:51
#7

du kanske har järnbrist

SZ90
2013-02-21 14:12
#8

Kolla om det är järnbrist, B12-brist eller som sagt underfunktion. Be om kopia av provsvar och se till att de mätt både TSH, T4, (T3 kanske också) och antikropparna S-TPO-ak..

Illusion
2013-03-28 10:45
#9

Jag är med jämt trött :-( jag har varit det sen jag var liten, sen blev det värre ju mer deprimerad jag blev, ibland kunde jag sova 24 timmar i sträck, sen fick jag hepatit c och b då blev det ännu värre, jag orkade inte duscha, inte ha ett normalt liv, jag gick ut en gång i månaden, och så vidare… Sen nu började jag må lite bättre så kom energin tillbaka men nu börjar jag bli trött igen.. Varit hos läkare många gånger men allt är normalt. Jag fattar ingenting.


☮ and ❤ among each other ✿

SZ90
2013-04-02 13:35
#10

Hej! Hur går det? Har du kollat upp vad det kan vara? :-)

mikkan01
2013-04-02 14:44
#11

Hoppsan, har glömt svara här på ett tag.
Jag har rätt kasst järnvärde så jag äter massa järn numera, trots det verkar inte tröttheten försvinna. Visst har jag blivit lite piggare men det var ett tag sen nu jag började med det.
Däckar i sängen direkt jag kommer hem från skola/praktik och praktiken är nog det värsta som finns…skrämmer mig lite att jag kanske inte kommer orka börja jobba sen.

Har ingen energi till någonting, börjar fundera på om det är p.g.a. min ångest, det är ju väldigt påfrestande…underproduktion i sköldkörteln är också en gissning, många symptom stämmer så väl in men de läkare jag varit hos skrattar bara bort det, jättekul tycker jag också! 😮
Nä, det är svårt det här…

~mikkan

Illusion
2013-04-02 15:47
#12

mikkan01 jag har ju med varit himla trött, och det beror mycket på min ångest, när jag mådde som sämst så kunde jag knappt stiga upp ur sängen, idag mår jag bättre och har fått tillbaka mycket av min energi men jag blir lätt utmattad och vet inte om jag vågar börja jobba än. Men du ska nog se att det mesta kommer gå bort om du börjar må bättre, det är så energikrävande att jämt må dåligt.


☮ and ❤ among each other ✿

SZ90
2013-04-03 09:02
#13

Har du kollat upp B12 också? (Kan bero på det också). Och om du skulle ha avvikande B12 kan det ju i sig indikera hypotyreos också då de går hand i hand.

Annons:
Illusion
2013-04-03 09:55
#14

B12 blir man tjock av.. Då är jag hellre trött än att bli fet och sjuk :-p


☮ and ❤ among each other ✿

mikkan01
2013-04-03 09:58
#15

#12 Ja, jag tror att ångesten är en stor bov i det hela, jag har inte ångest dagligen så jag märker ju att de dagar jag inte har det så går allt så mycket lättare. Har länge funderat på om jag ska söka hjälp för det men jag har alltid velat hantera det själv än att äta massa ångestdämpande…men det kanske hade hjälpt mot tröttheten?

#13 Det minns jag faktiskt inte, kollade en hel del sist…ska kolla upp mina järnvärden snart igen så jag kan ju passa på att kolla B12 då med. Hur menar du att de går hand i hand?

~mikkan

Jessicahagstrom94
2013-04-03 22:29
#16

här är en till som är trött på att vara trött dag ut och dag in.. Aldrig en utvilad och pigg dag kan man få, hur mycket eller lagom mycket, (eller lite) man än sover. Alltid trött, vilket bidrar till ett sämre humör, som bidrar till att folk nog helst vill undvika mig. 

Jag tar studenten i sommar, men orkar inte göra mina uppgifter - det bidrar till att jag nu har oerhört mycket rester som jag måste göra - som jag bara skjuter upp för att jag aldrig orkar. säger alltid "jag gör det imorgon/jag hinner/jag gör det sen" men snart är det där datumet för betygssättning här och jag känner mig stressad nu, ändå orkar jag inte. orkar verkligen inte, fortsätter skjuta upp det..

scheindel
2013-06-27 09:36
#17

jag vet av egen erfarenhet att ångesten skapar trötthet. rent fysikaliskt så sker det ju ett stresspåslag i kroppen när man får ångest och vi vet ju alla hur påfrestande stress är.

det mest uppenbara annars när man är trött är att kolla på hur man sover. sover du verkligen 7-8 timmar varje natt utan avbrott? det har ganska stor påverkan på sömnkvaliteten att det är just på natten man sover. de flesta rekommenderar att man somnar innan midnatt så om du inte redan gör det så kan det vara värt att ändra sömnvanorna. om du sover dåligt om nätterna så sök hjälp för det.

den riktiga dunderkuren, som de flesta inte ens tänker på, när det handlar om trötthet (och som även ofta gör nytta mot ångest och dessutom förbättrar sömnkvaliteten) är faktiskt motion. många fastnar i en ond cirkel med mindre och mindre motion eftersom det som känns mest logiskt när man är trött är att vila och att hålla på och motionera då är det sista man vill. 

problemet är att ju mindre man motionerar, desto sämre blir syreupptagningsförmågan och syret är ju vårt bränsle så ju sämre syreupptagning, desto mindre orkar vi och desto tröttare blir vi. dessutom är motionen stressreglerande och ökar mängden "må-bra-ämnen" i blodet vilket ytterligare bidrar till att man känner sig piggare och starkare. 

prova att försöka att bita ihop i ett par veckors tid och gå en rejäl och rask runda med hundarna varje dag även om det  känns motigt att komma iväg och se om det ger någon effekt.

om du inte redan får behandling för din ångest, se till att få det och prata då med din läkare/terapeut om tröttheten också. hen kan ha bra tips runt det.



snöfsen
2013-06-29 15:18
#18

Här har du en till med samma problem.Trött och orkeslös,ingen energi.Man vill så gärna göra roliga saker o gå ut o träffa sina vänner men sen orkar man inte.Har nog ätit allt i hälsokost-väg o även antidepressiva medel,men de gör ju en ännu mer trött än man var innan.Vård centraler tror de kan så mycket men ingen hjälp därifrån tyvärr.Man blir oftast inte tagen på allvar,ingen sjukskrivning.När jag jobbat en dag blir det pladask i sängen.sover flera timmar för att jag är så trött.Har ett psykiskt krävande jobb måste jag säga med.

Hur ska man bli pigg?Hur ska man orka ta sig ur den här onda spiralen?

Tacksam för tips

Ta inte livet för allvarligt...vi kommer inte ifrån de levande ändå Hjärta


Caracara
2013-07-12 17:00
#19

Jag lider av trötthet också, det känns inte kul att vakna och vara gristrött efter mina 8 timmar i luslådan… Jag fick en hjärnblödning för ett par år sedan, och sedan dess är jag tröööööt. Jag gick till min läkare och talade om mina problem, och frågade om det inte fanns någon medicin mot trötthet, det finns en tablett som heter Modiodal. Den har hjälpt mig, till 80 %. Visst, att ta sig en tupplur på eftermiddagen, det kan ju även jag göra, mest för att jag blir hjärntrött.Testa också Multivitamin och Bforte, det hjälper till lite!😉

Illusion
2013-07-14 23:03
#20

Det jag har märkt hjälpt mig nu är att äta nyttigt! Typ  fisk,grönsaker och massa frukt och bär. Gör jag smoothies varje morgon så mår jag bättre och orkar med.


☮ and ❤ among each other ✿

Annons:
pramgård
2013-07-23 18:54
#21

Du kanske har ADD

[Nadines]
2013-07-28 00:51
#22

Jag är också trött hela j*vla tiden och det är sjukt jobbigt man blir sur på allt och alla. Man orkar inte ens njuta av sommaren. Jag har fått diagnosen add och fått conserta men varje gång jag tar den blir jag jätte skagig och tappat matlusten helt.. Hur känner alla ni när ni får ångest och vad gör ni då?..

Illusion
2013-07-31 20:02
#23

#22 jag får ont i magen både psykiskt och fysiskt när jag får ångest. Vad jag gör? öh..ja, förr knarkade jag eller skadade mig fysiskt, men nu har jag kommit på att motion. äta nyttigt och distrahera mig med tv eller internet är bättre alternativ :) Du kanske behöver terapi? jag har fått flera år av terapi, först nu funkade det.

Du hittar nog din räddning. Men tänk på att koffein, onyttig mat och ingen motion gör bara ångest och depression värre.


☮ and ❤ among each other ✿

Ove-D
2013-09-24 16:07
#24

När jag läste att du hade ont i muskler tänkte jag direkt på magnesiumbrist. Har du kollat det?

dragonstar
2013-10-11 14:06
#25

Allmänt så gör värk att man blir trött. Om dom tagit proveroch inte hittar något skulle jag be dom kolla upp din värk.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Ove-D
2013-10-12 14:59
#26

Hur är det med svavel?

Upp till toppen
Annons: