Annons:
Etikettbehandling-och-hjälpmedel
Läst 4849 ggr
Tessen
2012-05-24 17:12

Koffeintabletter.

Är det någon av er som använder sånt om ni vet att ni absolut måste göra något men kanske inte riktigt orkar? Man måste såklart se till att dricka mycket då man blir torr i munnen och kan få vätskebrist av dom, speciellt nu i värmen, precis som av kaffe och te som är vätskedrivande.

Jag gör det någon gång ibland om jag måste på ett möte tidigt på morgonen då jag (tidigt på morgonen för mig är fram till kl 12) för jag är otroligt morgontrött och har ett humör som inte är att leka med när jag inte får ligga kvar i sängen på morgonen eller om någon väcker mig. För det är ju sådär lagom roligt att komma till ett möte med t ex psyk eller f-kassan eller någon annan läkare jag går hos och både vara trött och på dåligt humör. Jag försöker dock att se till att få tider senare på dagen och talar om varför, då letar dom mer än gärna reda på en tid lite senare någon dag för dom har alla tyvärr fått se mitt väldigt ombytliga humör när jag är trött efter en natt av total insomnia t ex. Det är verkligen jobbigt att vara så trött tt man inte kan kontrollera sitt eget humör!

/T

Annons:
dragonstar
2012-05-26 23:38
#1

Jag använde kofeintabletter under vissa perjoder i gymnasiet. När det var prov och mycket annat jag behövde hämga med på.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Tessen
2012-05-27 01:34
#2

#1 Okej. Jag känner att jag behöver det om jag har tidiga möten för att vakna ordentligt och piggna till. Tråkigt att man ska behöva ta till sånt för att kunna känna sig som en människa och inte bli sur bland folk på förmiddagarna, men jag dricker inte kaffe och försöker undvika att dricka massa cola. Så ibland får jag väl ha det som nödlösning.

/T

Smålänning
2012-05-30 00:06
#3

Jag har det utskrivet, 100st paket. Använder de nån gång i veckan. Men kan känna att jag blir trött av dem ibland. Et ju att koffien kan ha en sövande effekt innan koffeinet går ur kroppen… Nåt sånt tror jag d var;) sen magen kan krascha, särskilt med kombo av snus:/ Men bra att ha som extra energi. Skulle dock vilja ha starkare uppiggande.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Tessen
2012-05-30 00:20
#4

#3 Att få det utskrivet vore ju inte fel då 30 tabletter kostar över 50kr receptfritt.

Jag håller med. Något starkare uppiggande hade inte varit fel ibland då jag också kan bli trött av koffein när det är på väg ur kroppen.

Tyvärr är ju det mesta starkare olagligt. Om man inte vill hälla i sig massa energidryck som minst sagt sliter på kroppen på alla möjliga sätt.

/T

Smålänning
2012-05-31 16:47
#5

Ja koffeintabletter gå inte på högkostnadskyddet. Men 100st kostar ca: 90kr (de har höjt det 5kr) Men det ska nog inte vara svårt att få utskrivet.

Ja ibland är det synd att det är olagligt, för oss som verkligen behöver det. Fast man kan få utskrivet också, men en längre process och en "rätt" diagnos.

Energidrycker är ju inte bra med allt socker i heller. Men kan vara gott ibland ifs…:S

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Tessen
2012-05-31 18:19
#6

Mjo en kompis med grov AHDH får ju massa, för folk utan sjukdomen, uppiggande tabletter. Hon blir snarare trött av dom.

Men jag har kroniskt PTSS och Fibromyalgi, det senare nyligen bekräftat av två läkare men haft det i flera år och jag är verkligen alltid trött och skulle behöva något uppiggande när man har saker man måste göra eller man verkligen behöver ut och röra på sig för att man legat inne i några dagar. Men energin finns verkligen inte och man vet att kroppen kommer göra jätteont både under tiden och speciellt efter. Vore det då så hemskt med något som är uppiggande? Jag är väldigt liberal och har självmedicinerat innan och en del, inte så lagliga preparat gör att jag mår tusen gånger bättre, jag får energi, tänker inte så mycket på min smärta, jag orkar vara social och umgås med folk i mer än en timme sen vara fullkomligt utmattad. Men det håller ju inte i längden just pga att det är olagligt. Likaså naturliga plantor som ger väldigt mycket smärtlindring, också olagligt. Visst, dom har börjat ge Sativex till personer med långt gången MS och obotlig cancer. Men för att vissa missbrukar substanser som faktiskt kan hjälpa många, så får man inte den hjälpen.

Nej det är verkligen inte bra med allt socker i energidrycker sen så tycker jag att t ex red bull är fruktansvärt äckligt. Kan bara dricka en energidryck som heter Celcius, som faktiskt inte är särskilt onyttig, men däremot inte bra för plånboken då en burk ostar 20 krom dagen och ska jag hålla mig pigg hela dagen så behöver jag väl 3 - 4 st sen ökar toleransen och man behöver fler. Och när dom slutar fungera så är man tröttare än innan.

Jag är helt enkelt bara trött på att vara trött!

/T

Annons:
Smålänning
2012-06-02 00:58
#7

Jag är ganska liberal på den punkten själv, iaf på den punkten att vi som behöver det ska få det. Bara för det finns männsikor som missbrukar det så ska inte det försöra för oss andra.  Tycker att det borde finnas ett visst personförbruk. Man borde isåfal receptskriva alkoholen. Ja, det  går nog diskutera mkt om detta. Jag vill ju bara ha hjälp. Att bara adhd personer kan få uppiggande är ju inte rättvist. Ska själv utredas för det efter sommaren.

Du kan testa och försöka få efedrin utskrivet, vissa skriver ut det vissa inte.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Tessen
2012-06-02 06:49
#8

Efedrin är inte olagligt att inneha eller ha i kroppen så jag köpte utav en vän som köpte väldigt stora mängder emellanåt och sålde, men sen var det ju olagligt att sälja det, vilket motsäger sig lite för att sälja det är olagligt så du kan inte köpa det och därmed varken inneha eller använda det. Tror det är väldigt svårt att få det utskrivet. Sveriges droglagar är helt sinnessjuka. Heroin är en av dom absolut bästa smärtstillande som någonsin funnits, sen började det missbrukas och blev narkotikaklassat.

Nästan alla droger har tagits fram för vården eller militären eller så har det redan funnits i naturen som kokabuskar, marijuanabuskar, saffrololja i urgamla träd i Asiens djungel som används i mdma, Opiumvallmo(som för övrigt går att köpa såna frön i vilken butik som helst), Psylocybin i svampar(som toppslättsskivling i nästan alla kohagar i Sverige), Meskalin i kaktusar bland annat Peyotekaktus. I stort sett alla är urgamla medicinalväxter som användes av t ex indianer och schamaner.

Men såna växter man skulle kunna använda för att dämpa sin smärta och få mer energi, dom är narkotikaklassade och vid innehav så får du längre straff än för grova sexuella övergrepp, grov misshandel och en massa annat som är mycket värre än att försöka att må bra och ha en fungerande vardag.

Och ibland borde alkohol verkligen vara narkotikaklassat eller receptbelagt för jag blir så trött på alla fulla människor som springer ut och in i lägenheterna ovanför mig fram tills vid 23 ungefär, sen kommer dom tillbaks vid 02,30 och väsnas igen fram till 4 - 5 så man är helt förstörd hela dagen efter.

/T

Smålänning
2012-06-03 10:11
#9

#8 Jättebra inlägg! Håller med om allt!

Du kan ju skriva en tråd om det eller en artikel?

Har sett på youtube där de har gamla reklamfilmer mm för heroin mgfl… som medecin då förstås.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Tessen
2012-06-03 11:08
#10

Ja jag kanske skulle göra det, tyvärr är ganska många inta alls lika liberala. Men jag anser att det ska användas i medicinalsyfte, är man kroniskt trött, varför ska man behöva vara det när man kan göra något åt det?

Ja det är ju den genom tiderna bästa smärtstillande substansen! "droger" är inte farliga i kontrollerad användning.

Jag har vänner som tar allt möjligt för att vidga sina sinnen, för att dom inte orkar med livet riktigt som det är för att det är grått och tråkigt här större delen av året, för att dom är deprimerade av trötthet när dom jobbat sönder sig hela veckorna, folk som har ont men inte får några mediciner. Människor mår inte bra längre och många "droger" i en kontrollerad dos skulle hjälpa många!

Coca cola innehöll kokain, inte koffein från början, för att pigga upp folk.

Schamaner använde meskalin och pcylocybin för att upptäcka "nya världar" och få andliga upplevelser. Folk använder det väl mest nu för att livet är förbannat tråkigt och grått och dom vill undersöka den låsta delen av hjärnan man inte kommer åt utan såna substanser.

Jag säger inte att det inte finns dåliga droger som bara skadar, för det gör det, crack, meth, "bathsalt", folk som är labila då blir hallucinogener direkt farliga. Folk som är labila öht ska inte hålla på med sånt, verkligen inte alkohol som är en av dom värsta droger av alla men socialt accepterad eftersom den funnits i tusentals år.

Jag förstår mig inte på samhällets sätt att tänka.

/T

Upp till toppen
Annons: