Annons:
Etikettbehandling-och-hjälpmedel
Läst 52616 ggr
gulzebra
2012-04-23 00:51

Melatonin

Är det någon som provat melatonin här? Vad är era erfarenheter? Hjälpte det? Biverkningar? Hur lång tid tog det innan ni hittade rätt dos och tid att ta melatoninet?

Har käkat melatonin själv i drygt en månad nu pga min DSPS. Har märkt av lite huvudvärk och mardrömmar då och då men inte så farligt mycket… 1 mg verkar räcka, men tiden att ta eländet har jag än sålänge inte fått bukt på.

Tycker mig somna till slut men även om jag somnar i god tid så är det som om kroppen lik förbannat får för sig att jag SKA sova sent. Som om ifall jag rent naturligt ska sova 4-12 men somnar av melatoninet vid 1, så sover jag 1-4 på melatoninet innan min naturliga sömn tar vid och håller mig sovande till 12. Är det någon mer här som märkt av det?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
Allamej
2012-04-23 00:53
#1

Tog melatonin för många år sedan och det hade väldigt liten effekt om någon på mig.

Jag har melatonin själv i hjärnan, den verkar däremot smått korkad och vet inte vad den ska göra.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

tarotlasse
2012-04-23 01:15
#2

jag tar 2 mg Circadin  ( Meatonin) ca 1 timme innan jag lägger mig och en 7,5 mg Imovane när jag lägger mig.

Denna kombination fungerar för mig  och första gången jag hittat ngt som fungerat för min sömn.

Började med sömn tabletter när jag var 12 år  och är nu 51 så har blivit några tabletter och olika kombinationer  genom åren.

Lasse

dragonstar
2012-04-24 01:16
#3

Tar inget emot sömnproblem just nu.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

[sakring]
2012-04-24 12:38
#4

Tar Melatonin sporadiskt då min sömncykel har blivit fördröjd. Dvs att jag somnar för sent. Tog en 3 mg kapsel igårkväll vid 21 och somande och var uppe på toa vid midnatt och vid 5-tiden. Sov fram till 9 idag.

De fungerar utmärkt på mig men det är som jag sa 3 mg. Det är min man som köpt dem utomlands och det är egentligen han som använder dem då det är 8 timmars tidskillnad mellan Sverige och Taiwan. Så för att snabbt komma in i rätt tiddzon så använder han dem i ett par nätter och sover utan problem 12 timmar i stäck.

Smålänning
2012-04-24 23:54
#5

Melatonin är alltså sömnmedel? För slö för läsa på FASS hehe.. Hört namnet på flera trådar men inte tagit reda på vad det är.. Vissa har skrivit att det är svårt att få ut? Jag använder zolpidem.. Men blir pigg av dem om jag inte somnar inom en Stund…. Som nu då:(

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

dragonstar
2012-04-24 23:57
#6

Vet ni jag ska nog sättam ig någon sdag och skriva kort om de vanligaste sömnmedlerna skulel bli en bra artickel. Ni som tar dessa medel får gäran berätta vad ni tar och hur ni upplever det.

Kan nog hjälpa många andra.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
tarotlasse
2012-04-25 00:24
#7

# 5

Melatonin är kroppens eget sömnhormon ngt vi har naturligt i kroppen.

Men av olika orsaker kan vi ju även få brist av detta hormon och en brist på Melatonin påverkar sömnen.

Innan kunde man köpa Malatonin som naturläkemedel och i hälsokost butik.

Tills ett läkemedelsbolag forskade på effekten och på biverkningar och registrerade det som läkemedel.

Då tilläts det inte längre att säljas som naturläkemedel i Sverige

I dag är det en receptbelagd Medicin i Sverige men i väldigt många länder säljer man det som receptfritt läkemedel vissa länder säljer det fortfarande i hälsokost affärer.

För några år sedan försökte jag beställa Melatonin i USA där det är receptfritt och kan köpas i butik och på  postorder.

Men dom levererade inte det till Sverige eftersom det var receptbelagt här och då krävdes det även  licens för att få Melatonin utskrivet här i Sverige.

Jag köpte det i stället ett annat land som hälskost och fick betala nästan 500 kr för en månads ranson.

Idag får jag Circadin på recept som är Melatonin i depot tablett så avsöndras under hela natten för en jämn sömn.

Det går tyvärr inte under högkostnads skyddet men är inte så dyrt 163 kr för en förpackning som räcker en månad.

Men ändå betydligt billigare en vad jag fick ge som hälsokost preparat.

Lasse

Smålänning
2012-04-25 00:33
#8

Tack Lasse! Bra info. Trodde det var mer åt det hållet.. Nu börjar jag bli trött och borde lägga ner mobilen.. Sömnen har de i inte hittat nåt på mig, har inte sovit i sömnlabb, men fick hem en apparat som mätte syret och slang i näsan,sensorer över bröstet mm.. Sov med den en natt.. Lite snarkning sa de..annars normalt.. Suck. EEG tog de. Fick vara vaken nästan hela natten innan sen komma och sova ett par timmar på sjukhus på förmiddagen.. Normalt.. Suck igen. Nu återstår adhd undersökningen.. Om allt "kroppsligt" är normalt, är det något annat. ( som min läkare typ uttryckte sig)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

gulzebra
2012-04-25 01:20
#9

Beror på vilket melatonin man menar också. Som tarotlasse skriver finns tex Circadin att få ut på recept. Förr gick även vanligt melatonin att få ut men det ersattes av Circadin (trots att det är helt olika tabletter med helt olika verkningsområden! Circadin är inte till för insomning som melatonin är utan är som tarotlasse skriver en depottablett, för att man inte ska vakna under natten), så för vanligt melatonin krävs numera att man söker licens hos läkemedelsverket - vilket är svårt som satan att få ut tydligen, man ska ha testat Circadin tex trots att det inte ens är till för ens problem och det räcker inte med att det inte hjälpt heller utan man ska ha biverkningar och hela klabbet på det.

Själv tog jag Circadin förr, hjälpte inte ett dyft utan allt jag märkte av var huvudvärk och ena sjujäkla mardrömmar - inte konstigt då jag aldrig haft problem med uppvaknanden utan hela problemet ligger vid insomning, så Circadinet behandlade bara problem som inte existerar för mig. Har aldrig sovit så oroligt som jag gjort på Circadin, jag sover annars alldeles utmärkt bara jag lyckas somna… Men som tur är fick jag slutligen licens på vanligt melatonin. 246,50 kr får jag hosta upp för 100 kapslar (1 mg/kapsel), får ta 1-3 kapslar. Blir dyrt, men värt vartenda öre om de hjälper vilket de hittills verkar göra.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

tarotlasse
2012-04-25 01:47
#10

Ja och jag har ju också insomnings problem men har ju provat det mesta på marknaden utan effekt.

Men i dag får jag ju en kombination med 7.5 mg Imovane i 2 mg Circadin  men Circadinen utsöndrar hälften direkt o sedan under ett jämt flöde under natten.

Så för många fungerar det även till insomningen jag tar Circadinet ca 1 timme innan jag ägger mig och  imovanen i samband med sänggåendet.

Men är redan rejält trött vid sänggåendet men somnar ändå inte utan imovanen  också.

Men Circadin är Melatonin har samma biverkningar som kapslarna enda skillnaden är att kapslarna har en omedlbar verkan och inte varar mer en ngn timme medans Circadinet som har en depå tablet som utsöndras under hela natten men båda har exakt samma innehåll Mealtonin  bara tablett matrialet som skilljer från kapslen så den verksamma läkemedlet är det samma så borde bli precis samma biverkning oavsett vilket.

Ungefär det samma som ADHD medicinerna Concerta o Ritalin samma läkemedel men olika verknings tid den ena vara 12 timmar o den andra vara 4 timmar. Men  folk påstår att dom inte får biverkning från den ena men från den andra och ändå är det  exakt samma innehåll.

Lasse

[sakring]
2012-04-25 11:22
#11

Melatonin är ett förstadium till serotonin som står för avslappningen i hjärnan när man ska sova. Melatonin finns i bl.a bananer och mjölk. Så att dricka ett glas mjölk innan man ska sova är ett bra knep.

gulzebra
2012-04-25 13:11
#12

#10: Tvärtom är det många som fungerade utmärkt på melatonin men som fick gå över till Circadin när det blev licensbelagt, med mycket sämre resultat.

Att du inte kan somna utan Imovanen visar väl ändå rätt tydligt att Circadin inte hjälper? Det kanske underlättar med Circadin men du somnar ju inte på det.

Nej, biverkningarna är inte samma och tabletterna är inte samma. Jag kan ta mig som exempel, jag fick riktigt hemska mardrömmar av Circadin och så huvudvärk på det. Jag har märkt av det på melatonin också men i enormt mycket mindre mängd. Det är inte bara det verksamma ämnet som påverkar, det är tex olika bindningsmedel i tabletterna. Depottabletter och kapslar är inte samma sak och går således inte att jämföra som du gör.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

tarotlasse
2012-04-25 17:07
#13

Melatonin är Melatonin hur du en vänder på det det enda verksamma ingidiensen i Circadin det  är rent Melatonin inget annat.

Bara att gå in på FASS och läsa.

Sedan så är det ju olika bindnings medel i själva tabletten men det är inget verksamt läkemedel utan celleulosa laktos och annat för att den ska ge en längre effekt och utsöndras långsamt.

Jag somnar inte heller på Imovane eller ngt annat sömn medel jag somnade inte heller enbart på flytande Mealatonin när jag provade det.

inte heller  enbart på kapslarna som jag köpte på hälsokost.

Men kombinationen imovane och Melatonin somnar jag på.

Samma så somnade jag på kombinationen imovane och flytande Theralen men då var jag ju så dagen efter och helt väck i huvudet  fram till efter lunch.

Lasse

Annons:
gulzebra
2012-04-25 17:14
#14

Jag säger inte att bindningsmedel är verksamma ämnen, jag säger att det påverkar tabletten. Det går inte att likställa Circadin och melatonin som du gör, det är inte samma sak trots att det verksamma ämnet är samma sak.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Farwuq
2012-04-25 17:48
#15

Jag testar Melatonin (inköpta utrikes) av och till.

Vanlig dos är 3 mg. Men det skiljer väldigt mycket på fabrikat, en del verkar vara värdelösa andra fungerar som insomningsmedikament.

Problemet är att jag brukar vakna efter tre till fyra timmar och har sedan svårt att somna om.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

gulzebra
2012-04-25 18:22
#16

#15: Ja det där med fabrikat är svårt… Funderade själv på att köpa hem från utlandet istället, men har ingen aning om vad man ska köpa, för att inte tala om vilka företag som ens är seriösa så man inte får hem nånting som är rent av skadligt Obestämd

Du kanske skulle ha nytta av Circadin istället? Det är ju en depottablett till för just att inte vakna mitt i natten.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Farwuq
2012-04-25 18:46
#17

Fullt möjligt att jag skulle ha hjälp av Circadin, kanske klämmer jag in en önskan till min neurolog.

Flört

Jag kan säga så mycket att Naturol Melatonin 3mg från USA är mindre verksam.

Jag har även några mystiska kapslar med 3 mg Melatonin (etiketten är numera oläslig, så jag minns inte varifrån de kommer, tror USA) som funkar på mig.

Och så har jag slutligen inköpta i det stora landet i öster något som heter Melaxen Melatonin 3mg, de funkar också si så där (troligen kommer de ursprungligen från USA).

Oftast är det inga stora pengar man kan förlora när man köper från utlandet, funkar det så funkar det, lite läropengar får det kosta.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

gulzebra
2012-04-25 19:02
#18

#17: Ja det kan ju vara värt ett försök iaf. Går det inte så vet du det och går det så är det ju utmärkt :) Synd på priset bara, blir svinigt dyrt om dosen med Circadin behöver ökas! Men även melatonin som depottablett kanske kan hittas utomlands annars?

Ja pengarna är ju bara småpotatis utomlands. Om man däremot får hem något skadligt är det ju inte pengarna man bekymrar sig över precis :P Som tur är är melatonin via licens visserligen dyrt men ändå överkomligt - om jag inte behöver öka dosen får jag betala 246,50 för 100 tabletter. Blir inte så fasligt mycket dyrare än en del annat, lite surt att inte kunna lägga de pengarna på något kul istället men man får prioritera :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Farwuq
2012-04-25 19:39
#19

246,50 Kr tycker jag inte är så speciellt dyrt. Visserligen är det ingen förmån på Circadin, men det kan man leva med om man bara behöver en tablett varje kväll.

Lyrican är däremot svindyr. Jag har visserligen förmån p.g.a. MS men likväl. Jag tror att det ligger kring 1,600 Kr för 200 70mg kapslar.

Sen har jag dessutom bl.a. Gabapentin och Baklofen på köpet.

Rynkar på näsan

Tur att min arbetsgivare hjälper mig med kostnaderna.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

gulzebra
2012-04-25 19:57
#20

#19: Mja fast nu menade jag melatonin - circadin är tyvärr dyrare. Tror jag betalade runt 160-170 kr för 21 tabletter bara, helt vansinnigt! Men det borde ju finnas billigare utomlands det också skulle jag tro, kanske rent av samma sort men med annat namn?

Herregud, det är ju rent vansinnigt Förvånad

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Annons:
tarotlasse
2012-04-26 00:28
#21

Ni som brukar köpa Melatonin utomlands ni har inte hittat flytande Melatonin ?

Flytande är effektivare fungerar omedelbart  vet vänner som köpte flytande Melatonin i Polen men det är nog 15 år sedan nu.

Men kom i håg att jag slocknade inom en halvtimme av flytande Melatonin.

Men nackdelen var ju att den inte varade hela natten man sov 2 -3 timmar sedan vaknade man o hade svårt att somna om.

Märkte även det samma när jag fick Theralen tabletterna fungerade inte alls däremot så flytande hade en omedelbar effekt.

Men med kombinationen med Imovane eller Zoplikon som är samma läkemedel bara olika namn.

Nackdelen med Theralenet är ju att den har en fruktansvärd dagen efter effekt.

Lasse

Farwuq
2012-04-26 07:03
#22

#21

Det stämmer, flytande Theralen är ganska så bra. Jag har en gammal flaska där hemma, för mig räcker ett par droppar sen däckar jag.

"Men nackdelen var ju att den inte varade hela natten man sov 2 -3 timmar sedan vaknade man o hade svårt att somna om."

Stämmer precis.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Allamej
2012-04-26 07:16
#23

Draken, jag hade ju äran att testam ursäkta min franska, skiten när dom skulle få kontroll öven min sömn. Jag var otroligt pigg, inga tendenser till trötthet men minmun sov så gott på flytande theralen att det var nästan hemskt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Farwuq
2012-04-26 07:20
#24

#23

Ja Theralen kan bli riktigt hemskt om man tar för mycket. Jag tar tre till fyra droppar. Tar jag mer så är det som om min själ dras i trasor.

Rynkar på näsan

Det är en häxbrygd precis som Lyrica.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Allamej
2012-04-26 07:26
#25

Theralen är som braja för min mun, men inte min hjärna, jag reagerar inte på den men musklerna i munnen gör det så man biter sig och ser ut som ett dregglande gud vet vad…

Få mig inte att börja raljera om giftet Lyrica… Vi säger tack till lyrica för att den öppnade den spännande världen med bensår för mig.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Farwuq
2012-04-26 10:50
#26

FY…

Gråter

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

MaMaMade
2012-04-26 21:53
#27

Fick en ask Melantonin-kapslar av en vän, köpta i Spanien. Sov efter en ask (tog 1 kapsel/kväll) fortfarande bara 4 h men tyckte att kvalitet blev bättre. Kanske bara inbillning…

Har jag förstått det rätt i att Melantoninet bara gör att man somnar lättare? Men att Cirkadin är en depottablett…som kanske skulle kunna göra att jag sover lite längre än nuvarande 4 h? Och att läkare här i Sverige kan skriva ut dem? Frågade nämligen när jag var till läkare igår men han sa att det inte skrevs ut ngt med Melantonin här i Sverige.

Har iofs problem med värk men har alltid sovit få timmar. Jobbigt som äldre med barn, familj, pendlar långt o har ett fysiskt arbete där jag ska hålla reda på andras liv dessutom. Är inte så trevlig när jag kommer hem…

Annons:
gulzebra
2012-04-26 22:17
#28

#27: Vanligt melatonin verkar bara på insomningen ja. Circadin däremot kan hindra för tidigt uppvaknande, så det kan definitivt vara värt att kolla upp! :)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[sakring]
2012-04-26 22:25
#29

På mig sitter melatoninet i, en 3 mg kapsel i 12 timmar. Inte så att jag sover 12 timmar i sträck men jag blir väldigt trött och dåsig och har inga problem att somna om.

Min man kan lätt sova 12 timmar i sträck då han tar melatonin.

MaMaMade
2012-04-27 07:41
#30

Det är intressant det här med läkemedel o hur olika vi alla reagerar på dem! Har en bekant som reagerar helt tvärtemot det som är tänkt alt reagerar ytterst starkt på liten dos. Själv är jag ytterst restriktiv med intag av mediciner, vill helst slippa o söker alternativa metoder så långt det går.

Både skolmedicin o alternativt är dessutom dyrt o vi har o lever ännu ett tag under existensminiumum för att komma ikapp med ekonomin efter arbetslöshet, så man får hålla inne pga det också.

[sakring]
2012-04-27 08:35
#31

# 30 Melatonin är ett naturligt alternativ till mediciniska sömnmedel.

Upp till toppen
Annons: