Annons:
Etikettbehandling-och-hjälpmedel
Läst 7240 ggr
dragonstar
3/13/12, 5:09 PM

trötta binjurar?

Någon här inne som har trötta binjurar?

Stötte på det nu och funderar på om det visas på ett vanligt blodprov.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Lööv
3/14/12, 12:52 PM
#1

Det syns på blodprov.  När man äter läkar medcin bör man regelbundet ta  blodprov om hur njurarna  och levern  funkar med medcinen.

Är det binjurarna  blir man enormt trött. Det är bara att ryta i på närmaste vårdcentral och be om ett prov.

Finns bra medcin mot det.  Det kan ochså ta flera år innan köldkörteln visar sitt rätta jag.  Min syrra hadde problem längen innan de hittade det vid övergångsåldern.  Blev opration.

Lycka till. Hur går det med lilla vovven. Blossa mår bra efter bus och lek i skogen i vårsolen.  Hon busar med grannens lagotto. Springer snabbare än han och leker tittut mellan träden. Naffsar och hoppas tills tungan hänger ut.

De har växt upp i hop i 3 år. Så de busar jämt. skönt om man vill slippa jogga  5 km. Bollar pinnar och barn funkar ochså. Djur är underbara.  Prata mycket med din hund och lär dig läsa han hon och  behoven.

Min gamla golden Bonnie hon  visar var det är halt på vintern.  hjälper mig över bäcken och ser till att jag kommer hem.  Hon var med då jag snubblade på dammsugaren och landade i  vattenskålen och bröt handleden. Så fort hon såg dammsugaren morrade hon. Jag fick inte röra den om husse inte var hemma.

Ingen joggare eller frmande kommer närmare än tio meter från mig.  Inte illa av  en golden.  Blossa har god lärare.      Sköt om er i vårsolen Blossas matte

dragonstar
3/14/12, 12:56 PM
#2

OM det syns på blodprov är jag rätt säker på att jag inte har det, har nämlinge gjort massor med blodprov och vart fär snart 3 år sen tarmvredsopererad och kan låva att dom gjorde alla möjliga täster då. Så är nog tyvvär inte så enkelt för mig.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
3/14/12, 1:00 PM
#3

Helt underbart att din vovve vill skydda dig. Själv går det bra, kissar överallt inne och busar massor men nu har han sovit en timma i sträck och det är dags för frukost. Håller på att lära känna varnadra och jag börjar fästa mig mer och er vid det lilla trollet.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Lööv
3/14/12, 3:01 PM
#4

Jobbigt att de inte hittar problemet. Lika dant för mig. Till slut får man väl aseptera att man är bara trött. Och får man vila då man behöver så är det väl ok.

Tarmvred då kan det ju ligga där. Tarmen blir ju skadad av tarmvredet och då tar den upp näring omjämt. Ojämt blodsocker blir ju lite jojo efekt.

Skrev till min husläkare i dag att jag tror jag gått in iväggen. Varför det ska vara nödvändigt då man kan gå ut genom dörren.

När man pinar kroppen och den inte funkar änndå då måste det ju vara stress på något vis. Mina syskon och pappa hadde mig som slagpåse hela uppväxten. Jag fick aldrig yttra mig de bestämde över mig med asberger och shitosfeni.  Sedan hadde jag en granne som tackaserade mig och hundarna varje dag i  sju år. Mobbad i skolan och på alla jobb.

Sjuka människor hittar mig så lätt. Mötte en kvinna häromdagen i skogen med en lös hund som vrålade och skrek och svor på mig hotade med polis och straff av olika slag om jag inte kopplade mina hundar. Hon visste mämligen att de skulle bita henne. Jag svarade att granska dig själv lite. Här är en skogs stig 2 km från alla vägar och jag brukar leka med Blossa  lös där någon gång i veckan. Vad får de för motion i koppel.

Hon vrålade om skillnaden på henne och mig. Jag svarade att Jag ser ingen skillnad.  Får man inte ha hundar lösa så koppla din då.

Man skriker inte i hundar närvarao om man inte vill bli biten förståss.

Nu till ditt troll. En tidning att göra behoven på. Beröm överdrivet då det hanar på tidningen. Flytta tidningen efter några dagar till dörren. Sedan ut på altanen ute . Beröm överdrivet allt som är bra.  Använd namnat vid Bra.  Banna aldrig det som är dåligt.  Och absolut inte med namnet och bestraffning.   Göm godis bitar hemma och  leta eller sök. beröm översvallande. Öka övningen med bollar tofflor handskar eller pinnar kottar.Massor av kärlek och ev lek med annan vovve. Så blir det en kannon kompis.    Min dotter har 3 års utbildning naturbruk hund. Snart blir det nog en shetlans sheepdog igen.       Älskar djur.

Men för min del är Blossa sista hunden efter 46 år med hund och katt. Får  getter gris ko höns kanin masrvin hamstarar en räv.

Blossas matte

dragonstar
3/14/12, 3:30 PM
#5

Han får massor med beröm när han går ute, godis och kel. Inne har ha ntidnignar att gå på men det bryr han sig oftast inte om.  hitills har han inet lärt sig så mycket mer en att sitta för att få godis. Men det kommer nog. ha nhar bara varit här några dagar.

Tarmvredet i sej kan det inte vara som är resultat till tröttheten. Elleri iallafall inte helt då tarmvredet komm för ca 3 år sen och tröttheten har jag haft fler år innan det. Men självkalrt påvärkar det mig.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

alaura
6/17/12, 6:26 PM
#6

vad jag har lästm ig till så behöver det inte alls synas i blodprov. inte om du menarkortisolbristsom orsakas av trötta binjurar. ja har länge trott att jag har det men ingen läkare vill skicka mig på en riktig utredning. den du måste göra för att verkligen se om du har problem med kortisolet är att övernatta ett dygn på ett sjukhus och ta salivprov 4 ggr på ett dygn. men jag fick ingen remiss att göra det pga att alla mina blodprover/urinprov såg bra ut på vårdcentralen. ochför att det inte går att göra så mkt åt problemet pm det inte är så att man har riktigt grava problem (och å syns det i blodproverna).

men har man lättare problem men som ändå påverkar en så måste man göra det andra testet för att se. men dom ger som sagt ingetkortisol om man inte har grava problem. problemet me d e att man inte får någon diagnos och ingen sjukersättning

Annons:
dragonstar
6/18/12, 5:58 PM
#7

Okej, då är ju frågan vad som räkans som stora problem?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Chestnut
6/21/12, 2:40 PM
#8

Jag antar att det ni menar med "trötta binjurar" är Addisons sjukdom och nej, det är inget standardprov direkt att mäta kortisolhalten i blodet i samband med tarmvred etc. Däremot påverkar det halten av salter (elektrolyter) i blodet och är dem normala så är risken att man har addisons låg.

Det är en dödlig sjukdom obehandlad och inget man går med i flera år innan det upptäcks utan det kommer ofta akut efter en period av diffusa symptom i samband med infektion.

Här finns mera information.

Med vänliga hälsningar
Chess

dragonstar
6/23/12, 3:19 PM
#9

#8 Tack Härligt med lite information som klargör det hela = )

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: