Annons:
Etikettfamiljeliv-och-vardag
Läst 5576 ggr
dragonstar
3/7/12, 8:44 AM

Vad äter du?

Ja detta med trötther kan ju påvärkas av mat, så vad äter du? något du undviker eller äter mycket av?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
dragonstar
3/7/12, 8:45 AM
#1

Jag föröker äta bra, äter lite blandat. Pasta, potatis och ris med kött, och andra saker till.

Favortirätten är kött, Alldra hälst Porterstek.Tungan ute

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

MissInAction
4/26/12, 8:06 PM
#2

Och jag undviker, som flera av er redan vet, spannmål och socker. Just för att dessa skjuter blodsockret i höjden och sedan åker det berg- och dalbana - känns paltkoma igen? Flört Du får svårt att koncentrera dig och hålla dig vaken, blir småsugen och hungrig efter någon timme. 

Kött från allt som simmat, sprungit eller flugit, naturligt fett, samt grönsaker. Går att variera i oändlighet och det mättar, håller blodsockerkurvan jämn (det höjs knappt alls) och man kan förbänna energin kontinuerligt vilket gör att du blir piggare och orkar mer. 

Så äter jag. Men min kropp verkar ha bestämt sig för att vara trött igen Rynkar på näsan

Mmm porterstek är gott!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

[sakring]
4/26/12, 8:57 PM
#3

Husmanskost, men inte rå lök för det tål inte min mage. Grönsaker till middagen, gärna kokt broccolli men även okokta grönsaker. Snaskar gärna på färska rädisor och stjälselleri samr en och annan rå potatis, som jag tycker är gottSkrattande

MaMaMade
4/26/12, 9:42 PM
#4

Försöker hålla mig till moderat LCHF (åt ganska strikt i ½ år ett tag o mådde finfint men moralen…hmm…). Har dock en del "cravings" som jag har svårt att hålla mig från, svårt när resten av familjen frestar. Skäms Måste dock dra ner ordentligt på säd o socker som gör att jag ökar i vikt tämligen omgående efter intag.

Har inte märkt att ngt särskilt gör att jag sover dåligt, däremot får jag svettningar efter att ha ätit ngt, ska ta prover snart. Ibland rusar hjärtat när jag äter efter att ha ätit dåligt. Får gallstenskänningar av viss föda; råa grönsaker, särskilt paprika samt gurka med skal kvar, frukt med skal o om jag blandar o äter mkt av kolhydrater tillsammans med fett.

Maria
4/26/12, 9:44 PM
#5

Just nu eller sedan ett tag tillbaka så äter jag oregelbundet och lite. Har gått ner en massa kilo sedan jag opererades i hjärnan. Vägde då 72 och väger 58 nu.

Matlusten är borta och jag mår ofta illa.

Tråkigt då matlagning har varit en av mina stora intressen. Jag har levt periodvis på näringsdrycker och varit inlagd för uttorkning ett par gånger.

För första gången så äter jag numera kosttillskott i och med att min mathållning är så dålig men jag hoppas att det ska vända snart.

Trött är jag ju så det förslår och inte blir det bättre av att äta dåligt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MaMaMade
4/26/12, 9:56 PM
#6

bumbleboo: så jobbigt! Det blir som en ond cirkel…man är för trött för att äta (el har ingen matlust som i ditt fall)…o så blir man tröttare för att man äter dåligt osv! Själv har jag gått upp i vikt igen pga för många mackor pga trötthet…jag som var så stolt över minus 13 kg!

Annons:
Maria
4/26/12, 9:59 PM
#7

#6 Ja, det blir en ond cirkel som är ganska svår att bryta fastän man vet att man gör fel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[sakring]
4/26/12, 10:22 PM
#8

bumleboo, förstår vad du går igenom. Det är inte lätt att laga mat och äta rikitgt när man mår som du gör. En välgångskram från mig.

Maria
4/27/12, 6:16 AM
#9

TackKyss

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Smålänning
4/28/12, 10:29 AM
#10

Nu har jag blivit tvungen att lämna min favo "diet":( pga vi har inte råd med de varor och olika middagar varje dag.. Men så fort jag fått jobb mm ska jag börja på allvar igen , gick upp 3 kilo när jag slutade och började äta koohydrater igen.. Japp, så inga kolhydrater så mår jag bättre, inga gaser och magen funkar bättre mm.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Fridaaaa
4/28/12, 10:34 AM
#11

Äter lite för lite med mycket vitaminer i. Visst äter frukt, men äter nog inte så nyttigt direkt :P

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Smålänning
4/28/12, 10:38 AM
#12

#11 vitamintillskott då? Om det är svårt att äta menar jag. Frukt innehåller inte så mkt vitaminer, men finns goda grönsaker som gör:)

Aldrig lätt att nyttigt hela tiden, jag själv kan vara så lat:( Men just nu är det som sagt ekonomin.

Känner inte igen dig, men oavsett, välkommen till denna sida!:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Fridaaaa
4/28/12, 10:42 AM
#13

#12 Det är inte bra att äta sånt en längre tid, så undviker det helst.
Jo frukt innehåller mycket vitaminer, t.ex kiwi, apelsin mm :)

Tack! Har varit medlem sedan den "publiserades" men inte skrivit direkt :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
dragonstar
4/28/12, 3:38 PM
#14

Dett amed vad ma nska äta och itne äta tyckerj ag är suerpsvårt. jag vill äta nyttigt gärna stenåldersinspirerad kost. men har IBS oh kan säga att det två inte går ihop.

Idag åt jag rågbrömd med ost till frukost nu är det yogurt och senare ska sambon laga till raggmunkar.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

MissInAction
4/28/12, 10:49 PM
#15

#13
Nypon innehåller 25 gånger mer C-vitamin än apelsin.
Frukt är mest sockerlösning med lite fibrer i Foten i munnen

#14
Varför går det inte ihop?
Det är ju superbra - många som blir hjälpta. Har du läst på ordentligt om kosten?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Fridaaaa
4/29/12, 9:46 AM
#16

#15 Minst 1-2 frukter säger många dietister och andra att man bör äta om dagen, det gör jag. Grönsaker =urk (tro mig, testat många olika)
Nyponsoppa dricker jag ofta (utan socker i, finns ju att köpa nu)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MissInAction
4/29/12, 10:10 AM
#17

Ja de säger rätt mycket, dietister.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Fridaaaa
4/29/12, 10:12 AM
#18

#17 Oftast bra saker eftersom dem har utbildning på det. Men jag lyssnar mest på vad MIN kropp säger, vad JAG mår bra på. Alla fungerar ju inte likadant.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

MissInAction
4/29/12, 10:19 AM
#19

Enligt dietister så fungerar alla likadant Flört De tror att människokroppen är en maskin (kalorier in, kalorier ut). Det stämmer tyvärr inte och deras "råd" har bidragit till att allt fler människor inte lyckas bli friska och gå ner i vikt. 

Men som du säger, det viktigaste är att lyssna på sin egen kropp. Finns ingen anledning att dra på sig välfärdssjukdomar och gå hungrig.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Fridaaaa
4/29/12, 10:28 AM
#20

#19 Ja jo oftast tror dem ju det. Vet doktorer med som tror det :/
Vill t.ex att jag ska äta mer fiber pga min mage men det klarar jag inte, mår ej bra på det :/

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
MissInAction
4/29/12, 12:39 PM
#21

#20
Men frukt går bra då kanske? De fibrer som finns i frukt brukar vara lättare att tåla, och de finns där naturligt. (Det är också de som gör att frukt inte är lika farligt sockermässigt)

Har man problem med diarré eller gasighet så är frukt, lök- och baljväxter svårt.

Men fibrer som man tillsätter i bröd, pasta och så vidare är inte naturligt för oss, vi är inte skapta för att äta skal. Och det som fibrer gör är att raspa på insidan av tarmarna. Som ett sandpapper. Dumt att äta sånt Skrikandes

Don't eat toxins


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

dragonstar
4/29/12, 1:41 PM
#22

Jag har tästat en del, problemet är att min mage reagerar starkt på fiberrik mat. Jag väkar var överänslig mot vissa nötter.  Och sallad har jag svårt att äta min mage värkar heller int euppskatta det.

Min mage vill ha tillagad mat, kött pasta och potatis gillar den. Så Jag föröker jobba utefter vad kag gilalr och vad min mage klarar av.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

MissInAction
4/29/12, 2:00 PM
#23

#22
Aha vanlig grönsallad? Märkligt, det ska väl inte vara svårsmält? Obestämd

Det är som sagt många som inte klarar fiberrik mat. Satsa på naturliga fibrer isåfall, i form av frukt.

Alltid bäst att göra så. "Din mage borde inte vara en soptunna" Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
4/29/12, 6:49 PM
#24

I det här blogginlägget av Diabetesdoc presenteras några studier som visar på skydd mot cancer och skydd mot diabetes typ 2 främst - vid varierat intag av grönsaker. Även vid varierat intag av frukt och grönsaker, men inget skydd vid enbart intag av frukt. Det kan finnas olika förklaringar till det, men hur som helst så hittar du mer av alla vitaminer och antioxidanter i grönsaker och inälvsmat, än i frukt Glad

Diagram över vitaminer och mineraler i några olika livsmedel


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

dragonstar
4/29/12, 9:27 PM
#25

Ja jag får inte ont imagen av vanligt grönsallad men jag måste äta annan tillagad mat med det eller måltiderna runt anants blir min mage upprorisk.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Fridaaaa
4/30/12, 10:47 AM
#26

#21 Ja det finns många frukter jag äter, så varierar en del :)

#22 Samma här!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lööv
5/4/12, 1:57 PM
#27

Har kommit på två bra saker om någon vill veta.  Har man IBs ska man undvika kylskåps kallt. Skala gurkan och låt den ligga framme en stund. Var försiktig med grön sallad den ökar energi intaget och man får lätt en socker kick av sallad.

Men man kan balansera upp den med skivor av avokado som är en fet grönsak som mättar längen.   Njut av färska  primörer morötter och sparris. Kokta några minuter med lite smöreller bregott.

Jag blir trött av Gluten och av min hjärt medicin. Jag tar den på kvällen och sover super gott.

Jag mår bra av potatis ris och kött och fisk.

Kram Blossas matte

Annons:
MissInAction
5/4/12, 2:01 PM
#28

Ja det är faktiskt en bra idé att inte äta och dricka kallt när man har IBS. Tarmarna brukar inte tycka om det.
Detta om sallad visste jag inte, intressant! Undrar vad det är som gör att den kan öka energitaget? Jag måste googla Cool

Allt annat lät gott, nu börjar det nog bli dags för mat snart!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

dragonstar
5/5/12, 4:32 PM
#29

Idag blir det makaronilåda för oss, svärmor lagar till det och vi ska över snart och äta. skänt att slippa laga mat själv alltid =)

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Lööv
5/11/12, 11:17 PM
#30

MissInaction. Det fick jag lära mig vid alla  bantnings tipps på 80 talet. Sallad ska man äta mycket av för det ökar förbränningen. Men det är svårt att klara av det för jag blir vansinnigt hungrig och får enorm halsbränna av  sallad.

Har utsatt min stackars kropp för alla tänkbara   bantnings kurer självsvält . Inte undra på att jag fått alla dessa sjukdommar.

Jag undviker alla kalla grönsaker och lök. Tar det bara ibland förväld. Men den vill snabbt ut igen efter . Då funkar  sparris morötter och avokado bättre. Pakrika och tomat.  nässelsoppa på färska nässlor mums. Med ägg halvor.

Jag har svårt med ägg. Men det går bra om jag bara kokar den 6 minuter. Rinnande gula.

I går blev det stress då gubben skulle till käkkiruregen i Jönköping. 10 min konstaterade en tandkirurg att visdomstanden sitter i käkbenet samt intill  en nerv. Så den går inte att operera bort. Då mister han känseln i halva ansiktet.

Jag klarade magen hela dagen i går och halva dagen i dag. Men sedan var det kört. Magsmärta och diarer. Då spänningen släpper  så kommer eländet.

Blev utsatt för förhör och trakasierer av min syster och Far som liten. Jag var tvungen att svara det de ville höra trotts att det bröt mot allt som var rätt. Om inte jag hade samma åsikt som de fick jag stryk.

Har haft enormt svårt att tycka och göra annat än det folk säger i hela mitt liv till följd av det.   Måste hitta det min mage mår bra av. Vila mycket och försöka må bra ibland.      Ha det Blossas Matte

dragonstar
5/12/12, 2:37 PM
#31

#30 Men hellregud!!! Männoskor är så hemska mot varandra ibland. förstår inte att de klarar av det.

Har själv gått igenom mobbing och misshandel från skola och vänner. då hadde jag endå min familj hoss mig så kan inte anan vad du måste gått igenom.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

MissInAction
5/13/12, 1:11 PM
#32

Lööv, (och andra som är nyfikna)
Kom att tänka på detta nu. Det är något som jag helt nyligen har fått nys om. Jag har läst lite grann men har nog kommit fram till att inte testa det fullt ut, förutom att ta lite valda delar från det. Jag är nämligen inte säker på att jag köper själva idén. Men vem vet…

GAPS - gut and psychology syndrome. Kort och gott menar de att tarmproblem och psykologiska tillstånd hänger ihop. Men om man tittar på listan som kosten sägs lindra/bota, så sträcker det sig längre än bara psykologi. Det kanske bara är humbug, vad vet jag… men var och en får ju läsa och bilda sig en egen uppfattning Flört

Här är en blogg med mycket information om detta på svenska.

Här är en hemsida som är på engelska. Finns även en bok, The GAPS diet, som är på engelska. Jag har inte läst den. 

Som sagt, det enda jag vet om detta är att många säger sig bli hjälpta och må "sååå bra" av det, många som knappt kunnat äta någonting har börjat kunna äta igen, efter att de har läkt sina tarmar med hjälp av denna kost. Det är endast naturlig kost så jag kan inte tänka mig att man förlorar något på att testa.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Lööv
5/13/12, 7:55 PM
#33

Det har du fullständigt rätt i. Jag fick reda på det av en homopat.  Min tarmflora slogs ut efter en antibiotika kur 07 på  18 dygn vid  dubbelsidig lunginflammation. Magen blev aldrig bra sedan.

Men  jag ville ju leva så jag hadde inget val. Nästa gång panselin kommer på tal kommer jag nog att avstå.

DET TAR BÅDE ONDA OCH GODA BAKTERIER. dET SOM NU HJÄLPT MIG ÄR pROBI MAGE PÅ HÄLSOKOST ELLER APOTEK.

Emunförsvaret och pshyket har jag i magen. Minsta sterss  så kränglar magen. Hoppas på att kunna leva med alla dåliga minnen och dålig mage.

En dag blir det väl något annat än kronsisk trötthet.  Lycka till Blossas matte

Maria
5/13/12, 8:00 PM
#34

#33 Samtidigt är det ju så att man kan faktiskt dö av dubbelsidig lunginflammation utan behandling.

Tyvärr så har antibiotikan andra mindre önsvärda effekter men hjälper änå mer än det stjälper.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
MissInAction
5/13/12, 8:03 PM
#35

#33
Usch ja, vi är många som fått stora magproblem efter en antibiotikakur! Skrikandes

Faktum är att min mage var helt bra i några veckor för två år sedan, då jag på nytt var tvungen att ta penicilin! Märkligt, med tanke på att de flesta friska brukar få en sämra mage på grund av det. Men även detta har flera med magproblem upptäckt.

Inne på mag- och tarmforumet så finns det en tråd som heter Bajstransplantation, läs den om du inte redan har gjort det. Det låter äckligt men det sägs ha god effekt och de allra flesta blir bra. Det heter väl tarmflora-transplantation eller något egentligen Glad

Så, ursäkta att detta blev off topic!!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Upp till toppen
Annons: