Annons:
Etikettbehandling-och-hjälpmedel
Läst 6890 ggr
Smålänning
2/29/12, 6:11 PM

LCHF - Hjälper mot trötthet?

Behöver jag skriva mer? Har varit mkt uppe på tapeten:)

Detta fungerar dock, vad de än säger. Har testat men föll tillbaka i sockerträsket.

NU ska jag starta min LCHF resa igen.. Jag mådde bättre  och gick ner mkt i vikt. Då jag är övervikgtig. Vägde för ett par dagar sedan 100,7kg.Är 185cm lång..så det syns inte så mkt;)

Men mina knän och magen, ja hälsan mår mår bättre av att väga "det jag ska".

Vet att en här inne har en blogg om LCHF, har jag för mig?

Mer intressant vore att se om just denna livstil kan hjälpa mot trötthet.

Har haft huvudvärk i ett par dagar..tror det är övergångsperioden. Då jag själv MÅSTE hålla en strikt LCHF annars fuskar jag;)

Kommer skriva om MITT försök att återta denna livstil igen..så det kommer komma lite siffror och hur jag mår framöver…

Känner mig konstig just nu så texten är osamanhängande, förlåt för det:(

Men skriv ni oxå, om just LCHF har hjälpt er mot trötthet/pskykisk ohälsa.

En sida jag tycker  är bra inom detta är: www.kostdoktorn.se

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Annons:
dragonstar
2/29/12, 6:31 PM
#1

Spännadne att se om det blir någon skillnad =) Vad kommer du förändra?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Smålänning
2/29/12, 6:49 PM
#2

#1 Sist jag gjorde det strikt åt jag inget som översteg 5g per 100ml kolhydrater. Hmm Max 5% kolhydrater per 100%, asch vad jag förklara dåligt.

Men som frukost äter jag Kokt ägg, bacon. Jag är ganska konstigt av mig,(enligt min fru hehe) jag kan äta samma sak hela veckan utan att klaga…

Men för att få i mig fett så dricker jag en skvätt grädde ibland, det mättar….JA JAG VET det LÅTER äckligt men så gjorde jag sist och det funkade:)

Jo, ingen pasta, potatis,ris annat som innehåller mjöl el stärkelse..inga mer flingor till frukost el macka.. (finns dock gott bröd man kan göra om man vill) Äter mer fett så jag håller mig mätt längre, slipper då gå och småäta.

Mest viktigste, ta bort sockret! Ingen läsk, godis, kakor, sötsaker…

Nu har nog min son gjord en present i blöjan till mig…suck!:( Hörs snart!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

MissInAction
2/29/12, 10:32 PM
#3

Grattis till viktnedgången Glad

Ja socker är ett elände! Har man ett missbruk eller rentav beroende så måste man utesluta allt som innehåller socker (hit hör såklart även mackor, pasta, potatis, rotfrukter och eventuellt bär) om man ska kunna hålla sig abstinent. Men många är inte så illa däran utan det räcker att utesluta spannmål och socker, och man kan äta nån frukt eller potatis då och då och fortfarande må bra. 

Men tar man bara bort det uppenbara, kakor, läsk etcetera så har man kommit långt Glad

Det finns oändligt många bloggar om LCHF och även böcker, där människor berättar om hur de mår av kosten. Många får mer energi och blir piggare. Blir av med diverse krämpor och sjukdomssymtom. Går ner i vikt. Eller upp om de behöver det (eftersom kosten är viktstabiliserande). 

Efter ett år med LCHF (och avsteg, då jag är kolhydratkänslig och sannolikt även sockerberoende) så har jag gått ner 13 kg och nästan 4 klädstorlekar, fått regelbunden mens, jämnare humör, mer energi men nu är jag tyvärr inne i en extrem tröttperiod, lugnare mage men jag känner fortfarande av min IBS och det är troligen för att jag inte klarat helt att hålla kosten.

Nu har jag fått en matplan av en Kostrådgivare och jag har fått vissa saker förklarat, som jag inte tänkt helt på förut. Exempelvis så måste fettet tillsättas till maten. Om jag nu steker en karrébit så ska jag inte räkna in det insprängda fettet i köttet och inte heller stekfettet, utan jag måste lägga till ytterligare fett - i form av smör, oliver, avokado, nötter, grädde eller annat. Just detta har jag varit dålig på! 
För mig kan en frukost nu se ut såhär: 2 kokta ägg, 1 avokado, 50 gram paprika och 1.5 matsked majonnäs.
Eller 120 gram stekt bacon och lite skinka (för en tredjedel av baconet försvann i tillagningen, haha), 50 gr paprika och 1.5 matsked majonnäs.

Nu är vi ju alla individer och vi har olika behov, så detta passar kanske inte dig! Men jag vill säga att det kan verkar mycket, men det mättar och känns bra i kroppen och i huvet när jag äter såhär, och det är ju det som är meningen.

Ja Kostdoktorn har mycket intressant på sin sida Glad
Det finns även en uppsjö av intervjuer och föreläsningar att se på Youtube. En guldgruva!
Och glöm inte Kolhydrater iFokus
En annan sida som jag tycker är bra är Primalisten, han är mer inriktad på stenålderskost/paleolitisk kost. Skillnaden jämfört med LCHF är då att i paleo ingår inte mejeriprodukter och det är inte heller någon högfettkost. Man äter rotfrukter och frukt i högre utsträckning. Fortfarande riktig mat och inga halvfabrikat och tillsatser och margariner Glad

Blir spännande att följa dig!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Smålänning
2/29/12, 11:57 PM
#4

DÄr var du! Du med bloggen:) Bra, att det finns någon som vet lite om detta oxå.

Sist jag "gjorde" LCHF gick jag ner 7 kilo första månaden 5kilo andra och något den tredje… sen kom julen och hade inte gått up något efter julen trorts jag hade ätit fel… men sen efter ett tag så gick jag upp igen.

Men nu ska jag köra på detta igen, min fru har oxå gjort det innan, men nu är hon gravid så hon tar det lugnt. Men skönt att ha en som förstår att det är bra för mig.

Jag kan erkänna att jag tycker att mjölken borde uteslutas helt, grädden kan stanna. Men vad jag "hört" så är vi inte gjorda för dricka mjök.

Det var på nyhetsmorgon där en familj ifrån Danmark vars ena son hade slutat dricka mjölk och äta socker, han hade autismliknande problem. Dessa problem var nästan som bortblåsta efter tagit efter denna kost och tagit bort mjölken.

Danska livsmedelsverket var ju inte lika glada… såklart.

Hittade en länk om det: http://www.e24.se/karriar/danska-succeboken-karnfrisk-familj-ska-fralsa-svenskarna_1974467.e24

Får se hur det går, men det gick bra föra gången jag testade.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

MissInAction
3/1/12, 1:17 PM
#5

Haha ja, här är jag Glad

Tja, från början så ska vi dricka mjölk i alla fall, det gör alla däggdjur när de är bäbisar. 
Mjölk i sig behöver vi ju inte som vuxna, kalcium kan vi få från andra livsmedel, likaså vitaminer. Grädde är mer användbart.

Jo men faktiskt, mjölk är nog bra att prova utesluta när man har autistiska drag, och ADHD. Eller om man har humörsvängningar. Man vet kanske inte om det beror på kaseinet (mjölkproteinet) eller laktosen (mjölksockret), men det viktiga är väl att det fungerar.

Nu har jag läst artikeln och där pekas just laktosen ut. Jag minns att jag sett den där boken i pocketform, men tänkte väl att "det där är något nytt påhitt, vadå kärnfrisk" Tungan ute
Det är ändå 2 år sedan artikeln skrevs, men vad har hänt i Danmark rätt nyligen? Jo, de har infört fettskat! SkrikandesIstället för att lägga enbart en skatt på socker. Jisses, ibland undrar jag hur de tänker.

Lågkolhydratkost fungerar säkerligen lika bra vid graviditet. Hon får i sig alla näringsämnen (spannmål innehåller inga alls) och slipper ojämnt blodsocker. Men frukt kanske hon kan lägga till om hon känner att det blir för lågt. 
http://www.kostdoktorn.se/kategori/sjukdomar/fertilitet-pcos/


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Jane-Lyzell
3/1/12, 7:08 PM
#6

Har också börjat med LCHF - KanonGlad

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Annons:
MissInAction
3/1/12, 7:26 PM
#7

#6
Trevligt! Glad Dela gärna med dig av eventuella hälsovinster och svårigheter.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Jane-Lyzell
3/1/12, 7:43 PM
#8

Om jag hinner - jag har en egen tråd inne i min sajt där jag skrivit - välkommen in och läs där om du villFlört

Sajtvärd på spiritualism.ifokus.  Min hemsida  www.lyztran.com   "Jag Är"

Smålänning
3/1/12, 8:33 PM
#9

#5 Ja, när man är bäbis kan man få mjölk, ifs är vi ju inte däggdjur..men vi klassas väl ditåt;) Men modersmjölken innehåller mättat fett engligt kostdoktron har jag hört….DET är ju lite intressant.

Att sätta skatt på fett… suck ja. Om de skulle sätta skatt på kolhydrater så skulle alla stora företag trycka ner våra fega politker i skorna, så det kommer aldrig hända. Men ifs… var det inte socker OCH fett skatt??

Jag betalat gärna extra för fett isf… fast de kommer ångra sig så. De försöker in i det sista hålla sina huvuden högt, men högmog går före fall;)

Hoppas så att jag skulle kunna känna en TYDLIG skillnad på tröttheten om LCHF hjälper. Men sen kan det ju vara höjning av doser av medecin, samtal, sommar mm mm.

Men vikten kommer visa sig snart iaf, det GÖR mig gladare och oiggare.

(avatar går på tv…vill ju se egentligen hmmmm…….titta upp titta ner;) )

Mjölk måste jag testa att sluta med pga jag har problem med ilska och säkert en viss ADHD mm…. MEN det är Sååå gott med kall mjölk;(

#8 Bra jobbat Jane! Men du får gärna skriva lite här inne om du har haft just TRÖTTHET som blivit bättre av LCHF. Annars är det ju bra med olika sidor att titta in på och få stöd och inspiration:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

MissInAction
3/1/12, 8:48 PM
#10

#9
Jo det har du ju rätt i förstås, vi tillhör ju primater Skrattande men vi påminner om däggdjuren när det gäller diande/ammande.
Det stämmer att modersmjölken innehåller en hög andel mättat fett. En vad LCHF-förespråkare kallar bra fettfördelning.

Varenda cell i vår kropp består också av mättat fett, kolesterol. Tänk att våra kroppar är skapade av farligt material! FörvånadFlört (Kanske bäst att tillägga att jag var ironisk här)

Jo de införde väl en sockerskatt också. Men fettskatten - varför? Är de helt blinda för den forskning som finns?

Förresten, har du provat högdoserat D-vitamin? Tänker på tröttheten.

Hehe, det finns ju kokosmjölk, men det är inte riktigt samma som komjölk Tungan ute


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Smålänning
3/1/12, 9:03 PM
#11

Ja, primater? Vet inte vad det är… Jag är ju troende…så jag tror på att människan inte tillhör djuren, djuren är dock en viktigt skapelse.

Anyway… Mmm precis vi består av farligt avfall, lås in oss i bergrunden i 100 000år sen kanske vi är ofarliga…(syftar på kärnavfall)

Önska jag hade tid att läsa alla studier om ämnet, så jag själv har kött på benen. Jag har ju läst näringslära mm på hotell och restaurang..så jag  känner igen snacket om farligt fett. Men när jag var barn var det inte lika farligt…sen gick d utför.

D-vitamin ja, det har jag inte testat! Har funderat på det.. kan läkare skriva ut det tror du, så jag slipper betala. Får ju ut b12 som jag äter varje dag. Men kan ju testa och köpa själv. Men snart är våren här och solen kommer fylla min atommaförrråd:)

Kanske kan hitta annan mjölk ja:) Laktosfri finns ju… men inte säkert det är säkert. Kokos e ju gott men sött så rädd att söckersuget ska komma igång:(

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

MissInAction
3/1/12, 9:12 PM
#12

Hm de D-vitamin som finns på apotek är inte i närheten lika potenta eftesom de är i så låg dos. Så då krävs det väldigt stor mängd.

D-vitamin är ett fettlösligt hormon och bäst upptag får man då i samband med fet mat. Ett alternativ då är D-vitamin i form av kapslar, då ligger de i såndär olja du vet. Jag har såna. D-pearls heter de och finns i hälsokostaffären. 120 kapslar och det kostar 109 kr.
Läs här om tillskott med tips på olika som man kan köpa. Det första jag testade var den som har gul etikett.
Viktigt är att det är D3 och ingenting annat!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Smålänning
3/7/12, 5:37 AM
#13

Kan meddela att jag inte gått upp i vikt heller inte gått ner utan stå på nästan exakt lika som början.

Lite jobbigt må jag säga, sist gick det så fort. Måste nog ut å gå lite mer.

Just med tröttheten har jag inte känt nån jätteskillnad… men det vet jag tar en tid, att bli av med socker beroendet… det är jobbigt.

Annars äter jag mest: bacon, ägg, ostskivor, brieost, ölkorv, och så försöker vi läga mat hemma så jag kan äta en del av det. Ja… det funkar än så länge:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Annons:
Smålänning
3/7/12, 6:41 PM
#14

Dricka lite rött o äta brie , det är lchf det:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

dragonstar
3/7/12, 7:03 PM
#15

Sambon är påväg hem när som är han hemma och då blir det till att laga pastacarbonara! Mums!!!

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Smålänning
3/10/12, 2:26 AM
#16

Här är listan på studier LCHF:ARE pratar om. De studier som visar att det är sunt att äta mindre socker,kolydrater och mer fett.

http://www.kostdoktorn.se/vetenskap/studier-pa-viktnedgang-med-lagkolhydratkost/

Ang mig själv:

Vikt: 22feb BMI: 29,4 - 100,7kg

9 mars BMI:28,9 - 98,9KG

Midjemåttet: 22feb: 115cm

9Mars: Har ej mätt än:(

Det går upp och ner men det verka röra sig neråt iaf:)

Men det är inte vikten man ska gå efter säger dem utan midjemåttet. Så vi får hoppas min mage har förlorat lite då;)

Men för att ätit bacon,ägg, p en snaps grädde till frukost varje dag.

Ost med majonäs som mellanmål

Och försökt anpassa familjens mat till LCHF…eller jag äter det jag "kan" ur den mat som lagas:)

Så är det ett gott resultat, tycker jag.

Jag har dock fuskat, grannarna var på besök.,.och jag ville inte säga nej när de kom med smörgåstårta,cider, sockerkaka.. Sedan blev det några potatis bitar i en soppa igår hos några vänner.

Men det gör inget,,, bara det inte händer varje vecka, nja ni förstår.

Japp det var en liten rapport kl: 02:26 på natten…..suck borde gå lägga mig.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Smålänning
3/10/12, 3:19 PM
#17

Idag har jag känt mig ganska pigg OCH glad… inte vanligt. Har tagit mkt medecin, för vi skulle bära piano.

Men känner fortfarande mig ganska glad.. Skönt.

Man får ta vara på vardagsmagin…

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

dragonstar
3/12/12, 11:47 AM
#18

#17 vad härligt, JAg har hela hälgen varit supertrött men har hämtat valp så det är ju förståligt.Oskyldig

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Smålänning
3/13/12, 6:08 PM
#19

#18 just det ja! Hur är det med valpen å dig? Känns det bra?

Lchf: Jag fick läst att Kokosolja ska vara bra med lchf, vissa verkar lovprisa detta hmm? Men iaf så kollade jag i affären, men fanns inte:( Då frågade jag om de kunde kolla upp det… Nu efter typ bara några dagar så FINNS det Kokosolja på hemköp i Skillingaryd:) Vilken service! Dock skitdyrt:( ca: 150kr för en liten burk!

Hur mycket ska man använda av den?? Får läsa mer om denna kokosolja;)

Annars har jag inte gått ner så mycket som jag trodde… Men jag kämpar vidare. Kämpar och kämpar det är ju god mat man får äta;)

Midjan har minskat med 2cm och -1,5-2kg.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

MissInAction
3/13/12, 6:20 PM
#20

#19
Om du går in på Kolhydrater och gör en sökning på kokosolja eller kokosfett så kommer det komma upp massor Cool

Att tänka på dock är att den bör vara kallpressad. Inte raffinerad.

Här skriver jag lite kort om kokosfett och länkar till intressant läsning. 

Meningen är inte att man ska sleva i sig det. Allra helst i början bör man testa försiktigt med 1 tsk i kaffe eller te och se hur det känns. Det brukar kunna sätta fart på magen. Men det pratas mycket om just detta på KiF också, så läs gärna där Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Smålänning
3/13/12, 9:58 PM
#21

#20 Tack miss action:) Ja det var kallpressad och kravmärkt han hade köpt in (han e vår granne;)

Jag får tillta på länkarna.. Jag trodde man skulle steka med det?? Så man ska alltså få i sig det, kaffe?? urk?  Te mer accept.

Har redan diarre varje dag, kommer det gå över? Alltså biverkningrna med kokosöla

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

MissInAction
3/13/12, 10:12 PM
#22

#21
Haha, jo men klart att du kan steka i det! Fast då ska du nog välja en som är lukt- och smakfri så att du slipper kokossmak på allt du lagar Skrattande
Kokosoljan är suverän att steka i eftersom att den tål upphettning bra.
Men det är populärt att ha även i kaffe, te, smoothies etc. Glad En del tar en sked om de har ett akut envetet sötsug som de inte lyckas bli kvitt för stunden. Det känns ju som att äta mjukt stearin och mättar bra, så suget försvinner ganska snabbt.

Hm jadu.. angående diarré så kan jag inte svara på det. Man får prova sig fram. Kokos är ju laxerande. Samtidigt så säger sig många bli mycket bättre i magen, fria från diarré, när de äter LCHF-kost och många också tack vara kokosoljan - även om den del säger att det i början blir värre. För mig har det inte gjort varken till eller från just på den fronten, men jag ser ju att det finns många hälsoskäl till att ha kokosolja i sin kost.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Smålänning
3/14/12, 8:49 AM
#23

Hehe äta stearin:D Ja det gör det faktiskt! Man kanske skulle forma det som ljus och sen som partytricks äta upp det …hrmmm? Nä..

Ja, när man läser runt så verkar det vara väldigt bra. tack för länken. Att använda det mot akut sötsug var ett bra tips. Jag drack det med te just. Men känns som man förlorara oljan lite, sätter sig på insidan av muggen…ja jag är ju småläning. Men får testa och se nu, men det var lite dyrt 150kr? Det vara samma burk som du hade i länken, vit med rosa..

Får se hur det går med magen. Har ju oxå IBS så man kan ju hoppas att det hjälper.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Lööv
3/14/12, 1:04 PM
#24

har pratat med dietist om inflammmation i tunntarmen vilket ofta leder till stomiopration.  Och  hon sade att har man magproblem ska man undvika fett och stekt mat.  I stället äta  Potatis pasta och ris kokt kött och fisk.Inga grova trådiga grönskaer som retar tarmen.

Dricker man ett glas vatten med 3 drooppar citron så tar det bort  socker kicken man får av  potatis och mjöl pasta mm.

grön sallad har ochså samma efekt ökar förbränningen i kroppen. Ät lagom av allt så blir det bra.

Har jojo bantat fastat krånglat med olika dieter i mitt liv. Magkatarr och gluten och mjölk allergi blev följden. Gör allt för att slippa en dag med diarer.Sköt om er i vårsolen Blossas Matte

Smålänning
3/17/12, 12:03 AM
#25

Jag tror inte på dessa dietister alls. De vill inte erkänna att fett är bra för en. Följer bara livsmedelsverket. Vi behöver inte dess kolhydrater,gluten,socker som bara slänger i oss, däremot behövs fettet som vi tog bort…för att det skulle vara skadligt..hmnmm Förlåt Lööv, men så trött på dietister som säger fel saker.

De gav min pappa ideer som mer leder till död än levande. Becel skulle han köpa…usch. Försökt prata med han, men når inte fram. Skulle han göra som jag säger hehe så skuller han både ¨å ner i vikt och hjärtt skulle må bättre och lederna mm.

Ska oxå se om diarren blir mindre av lchf , men det tar nog nåt år el så. Sist hade jag kvar mina diarerr men måsse mkt bättre och gick ner till min normalvikt.

Jaja ska sluta tjööta hehe…. Nu väger jag 98,5kg (Startvikt:100,7kg)

Så neråt går det iaf. Kanske kokosoljan hjälper till, det vet jag inte än.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

MissInAction
3/17/12, 12:58 PM
#26

Vad som skapar inflammation i både tarmar och blodkärl, är bland annat gluten och socker! Fettskrämda och köpta dietister ger jag ingenting för men jag önskar, och hoppas, att människor vågar tänka själva och ifrågasätta folk i vita rockar. Förr ansåg man att åderlåtning var bra. Och lobotomi. Men vetenskapen går framåt och det finns inte en enda studie som påvisat att naturligt fett är farligt, tvärtom är det nödvändigt. Det finns inga essentiella kolhydrater, allt glukos vi behöver tillverkar vi av fett och protein i levern. Däremot så innehåller spannmål en massa antinutrienter, som förhindrar upptag av viktiga näringsämnen, samt lektiner som förstör tarmväggarna och angriper vårt immuinförsvar.
Dags att dietisterna vågar öppna ögonen och erkänner att forksningen gått framåt ett bra tag och att de bör uppdatera sig!! Skrikandes

Ät inte gifter

Vetenskapen, hälsan och maten

Däremot! Så kan dietisten ha en poäng i att stekt mat är tufft för en sårad mage. Man kan behöva leva uteslutande på snäll mat under en period för att den ska få chans att läka. Det betyder inga fibrer, helst ingen stekt mat och absolut inget spannmål! Finns mycket info om detta också om man googlar, eller läser inne på Kolhydrater iFokus.

Det stämmer att citronsaft i vatten sänker matens glykemiska index, så det är ju en bra måltidsdricka. Men att rättfärdiga skräpmat med att säga att man kan ju tillsätta lite citron i vattnet, är att lura sig själv - eller vad sägs om att marinera maten i arsenik och lägg motgiftet i drickan, så blir det bra! Flört Eller säg till diabetiker typ 2:or att ät så mycket socker du vill, du kan alltid ta en spruta eller tabletter. Men de blir bara sjukare och får följdsjukdomar - istället för att äta sig normalviktiga och symtomfria på riktig mat. Blir så ledsen när jag tänker på eländet Rynkar på näsan

Ursäkta att det blev OT!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Lööv
3/18/12, 10:20 PM
#27

Självklart ska man inte vräka i sig socker eller fett eller  något man inte mår bra av. Äter man lagom av allt brukar det bli bra.

Har tyvärr levt med mamma och mostrar som plockat mat ut munnen på mig sedan jag var liten för att jag måste följa deras senaste bantnings tipps och inte använda mickro till ex för man dör i canser efter 15 år av den. Lika dant med cornflakes eller glass.

Mjölk är väldigt farlig om det inte är opastoriserad gammaldags mjölk.

Nu är vi ju illa ute om vi har ätit rött kött. Innan var det griskött man inte fick äta.

Just nu blir jag väldigt dålig i magen av fett. Så jag försöker att endast äta lite  mat oilja.lika så unviker jag socker. Gluten eftersom jag inte tål det.

Ska försöka läka tarmarna på 6 månader. Om inte så får de väl bli Julkorvar.Magsmärta och diarer  som magsjuka  5-6 gånger om dagen det orkar jag inte.

Som sagt man får inte äta korv skinka  eller röttkött. Utan ska äta  fisk och kyckling hörde jag på radion.

Blir vi inte 70-90 år och när livet är som bäst är det sjukdom sorg och smärta. Och ibland lite kärlek och glädje. Tjock som smal vacker som ful.

Ja endel drabbas väl av sjukdom och död tidigare.

Skulle vara kul att höra era åsikter om det Blossas Matte

Annons:
MissInAction
3/18/12, 10:35 PM
#28

Det kommer rapporter om att rött kött är farligt, orsakar tjocktarmscancer bland annat. Det de menar med "rött kött" är olika charkvaror som är till hälften fyllda med tillsatser, och det är framför allt nitritet (brukar heta E250) som är farligt, _inte köttet i sig! 
_Äter vi kött från djur som har fått äta sin naturliga föda, så är köttet näringsrikt och har en bra omega3/omega6-balans och då har vi inget att frukta. Men när det börjar kallas korv med en kötthalt på 56% så är det bara skit, och det är det man blir sjuk av Skrikandes

Olivolja är det bästa valet om du ska ha en bra olja i maten, såvida du inte vill ha kokosolja men den kan vara laxerande. Andra matoljor är inflammatoriska på grund av hög halt omega6.

Grejen är att väldigt många kan inte äta "lagom av allt". Många har ätit sig till sockerberoende - och inte skulle väl någon komma på tanken att föreslå för en alkoholist att bara ta lite konjak om dagen? Andra blir uppblåsta, griniga, slöa och sjuka av viss mat - den mat som våra kroppar inte är gjorda för. Då fungerar inte "lagom av allt". Varför ska man äta mat som har negativa effekter på en och inte förrän de senaste tusen åren ingått i människans kost?


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Smålänning
3/20/12, 4:05 PM
#29

Hittade kokosolja på citygross för 39,90:- 225ml.

Hemma på hemköp 325ml för 149:- tyvärr, vill ju annars stödja närliggande butik.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

MissInAction
3/20/12, 9:51 PM
#30

Kolla att den är kallpressad! Det är alltid bäst Glad[

Angående köttlarmet](http://www.kostdoktorn.se/lever-ohalsosamma-kottatare-kortare-liv/ "Angående köttlarmet") Tungan ute


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Smålänning
3/21/12, 2:36 AM
#31

Ja den var kallpressad..mattana makkana el nåt..har en bild i telefon. var kravmärkt oxå;)

Ska läsa din länk nu, köttlarmet…min antikött bror snackade om det där…

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Smålänning
3/21/12, 3:09 AM
#32

Ja, den studien verkar ju inte riktigt så omfattande. Men jag hade nog min åsikt så stark, så den skulle inte röras av medias skriverier:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

JonasDuregard
3/21/12, 8:14 AM
#33

"Ja, den studien verkar ju inte riktigt så omfattande."

Den är snarare ovanligt omfattande, med 120000+ deltagare.

MissInAction
3/21/12, 9:54 PM
#34

#34
Ja om man definierar omfattande som antal deltagande. Men det de kollade på i studien kan inte på något sätt förklara att just kött är boven i dessa människors dåliga hälsa.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
JonasDuregard
3/21/12, 10:14 PM
#35

"Men det de kollade på i studien kan inte på något sätt förklara att just kött är boven i dessa människors dåliga hälsa."

Det är ju en annan femma. Oftast brukar man använda olika metoder som utesluter felkällor (jag vet inte om så är fallet här).

Annars har du rätt i att det är skillnad på korrelation och kausualitet. Att bevisa att de som äter mycket kött har sämre hälsa är mycket enklare än att bevisa att det är köttet som orsakar det.

Lööv
3/21/12, 10:16 PM
#36

Nu har jag köpt renrasig kalk och ska börja äta den.  Får jag fråga  34 vad hon äter då?   För mig blir det rena snurren med alla  Nej och Fy och får inte. Det bästa är väl att sluta äta för då blir man smal och frisk.

Allt är ju odlat på jorden som är förgiftad. Aoavsett om det är fisk kött  grönsaker eller fruk säd vatten. Om man inte äter rymdgrus.

En som  vet varken ut eller in.  Blossas Vårsolade Matte

MissInAction
3/21/12, 10:20 PM
#37

#35
Nej visserligen inte, men "omfattande" i samband med studie är för mig något positivt, och i samband med den usla tolkningen som någon hade gjort av studien så blev det väldigt fel. Men annars har du ju rätt, såklart.

Är det mig du syftar på, #36?  

Jag tänker hoppa i säng för jag är förkyld och så trött att jag knappt vet vilken dag det är. Men jag återkommer! Glad


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Lööv
3/22/12, 9:32 AM
#38

MissInAction

Jag menar absolut inget illa. Tycker det är svårt att hänga med. Ska man äta äggröra och fläsk till frukost eller vad ska man äta.

Jag äter gluten fritt bröd med skinka och grönsaker vindruvor till morgon kaffet.

Te till 11 fika med  en riskaka eller ett majsbräck med  skinka och tomat grurka eb en bit pakrika och lite mandel.

Lunchen blir ofa  kött fisk kokta morötter . ägg räckor  någon  potatis eller lite ris. Ibland gluten fri pasta.

Eftermiddags fika som fm.

Middag med kyckling  grönskaer kött  hemlagade köttbullar eller köttfärsås Blommkål eller morot är det jag tål av grönsaker och gurka paprika tomater.

Potatis ris eller pasta. Tål inte kålrot. Ibland kan jag göra kålpudding.

Till kvällen är det en kopp te och en gluten fri knäcka med skinka och tomat.Tål inte sult krämer eller söta dricker. Dricker vatten har gjort i hela mitt liv..

Har levt med mammas tjat hela livet är inte det och ät inte det för om 15 år dör du i canser.  Jag jag får väl göra det då. Värmer ju maten i mickron ibland.

Hoppas du kryar på dig.   Ska försöka sluta vara på denhär sajten. Mvh  Blossas Matte

MissInAction
3/22/12, 12:08 PM
#39

#38
Nej alltså jag tar inte illa upp! Jag undrade bara om du syftade på mig när du skrev _Får jag fråga  34 vad hon äter då? Cool

_Ägg är ett fantastiskt livsmedel! Innehåller alla viktiga vitaminer förutom A, samt många mineraler. Det måste ju innehålla allt som en liten kyckling behöver för att kunna utvecklas där inne Glad Just fläsk är väl sisådär, beroende på hur ofta man äter det. Ofta tillsätter de ju helt i onödan socker i charkprodukter. Men det värsta är ändå nitriterna, brukar heta E250, och det är det som cancerlarmen vad gäller kött oftast handlar om. En del försöker kringgå nitriterna genom att lägga bacon och fläsk i blöt över natten, för att dra ur det. 
Kan man få tag på eget fläsk så är det mycket bättre.

Här finns enkla kostråd med exempel på vad man gärna får äta och vad man kan undvika.

Naturbeteskött är det allra bästa, därför att då har djuren fått äta sin naturliga föda och mår bättre, samt att köttet är mer näringsrikt och omega-balansen är bra. 

Alla grönsaker som du kan äta är bra. Växer de under jorden så är de i regel mer stärkelserika vilket höjer insulinet snabbt och sedan får du neråtkurvan med sug efter mer. Men grönsakerna är ändå bättre än all världens spannmål Glad Så ät du dem med gott samvete.

Blomkål är kanon! Den innehåller både en del vitaminer och mineraler och mättar bra. 

Här är en sida där man kan skriva in ett livsmedel och få en näringstabell så att man ser exakt vad det innehåller. 

Andra bra fettkällor (som mättar och tillför näring) är
kallpressad olivolja
kallpressat kokosfett (alltså på burk, inte silverpaketet!) 
smör/ghee (ghee brukar man kunna tåla om man inte tål mjölk)
majonnäs
mandlar/nötter
frön/kokosflingor
pesto
vispgrädde/creme fraiche
svarta oliver
gröna oliver
kokosmjölk/kokosgrädde
avokado
havregrädde om man tål det (det är ju dock spannmål)
turkisk/grekisk yoghurt/gräddfil
tzatziki
mandelgrädde

Inte bara smör Flört

LCHF har tyvärr fått väldigt mycket fokus på just viktnedgång - som om det vore en bantninskur - men i själva verket så är det en viktbalanserande kost - så den som behöver lägga på sig några kilo kommer att göra det. Och har man sin hälsovikt så kommer man att hålla den. Såhär fungerar det i naturen - djuren har precis det hull som de ska när de äter sin naturliga kost.  

Det är också viktigt att se till alla hälsofördelar som kommer naturligt med detta.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Lööv
3/22/12, 3:46 PM
#40

Oj Min mage är inte som andra magar.  Testade bulkmedel Lunelax och glömmde att jag inte tål varken apelsin eller citron.

Magen var lugn ett dygn sedan fick jag ett anfall av IBS för en liten stund sedan. Fick sitta på toaletten och hålla mig i väggen för att inte svimma.Genomsvettig efter fem sex  kramper och magsmärta som magsjuka ungefär.

Håller mig till potatismjöl och lite Husk. Med lite socker eller salt. Man blir ju så matt.

Måste dammsuga efter vovvarna och laga midag innan kl 16.45. Jag får nog krypa runt.

Skulle göra vad som hälst för att tåla vanlig mat. Blossas mattte

Smålänning
3/22/12, 3:54 PM
#41

#40 ja det måste vara skitjobbigt! Att ha problem med en sak, men att inte tåla nästan något är ju inte bra alls. Nu har jag inga råd kvar:( Nä, men man får försöka, någongång kommer det något du tål och mår bra av osv.

Det jag testar nu: Ifrån FASS:

"1. VAD QUESTRAN ÄR OCH VAD DET ANVÄNDS FÖR

Questran används:

• för att sänka förhöjda halter av blodfetter när
pilikonLäs mer om hjärt- kärlsjukdomar
här. dietbehandling inte haft tillräcklig effekt.

• vid hudklåda orsakad av hinder i gallgångarna.

• vid diarré orsakad av för mycket gallsyror i tarmen.

I tunntarmen binder Questran gallsyror, vilka bildas från kolesterol. Vid nybildning av gallsyror tas kolesterol från blodet, vars halt därigenom sjunker."

Du kan kolla upp det kanske??

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Annons:
JonasDuregard
3/22/12, 10:13 PM
#42

#30 Nu har jag läst kritiken på "kostdoktorn" och jag måste säga att jag tycker den är missvisande och ditt konstaterande i inlägg #34 "det de kollade på i studien kan inte på något sätt förklara att just kött är boven i dessa människors dåliga hälsa." är ännu mer missvisande.

Man har i studien använt statistiska metoder för att utesluta felkällor som rökning, brist på motion, ökat kaloriintag och andra kända faktorer.

Man kan så klart helt förkasta alla medicinska studier med samma argument som kostdoktorn "det kan finnas okända faktorer", men då kan man ju aldrig ge några  kostråd (eller några medicinska råd över huvud taget). Att säga att det är bra med kött eller dåligt med kolhydrater är ju minst lika fel, "tänk om det finns andra faktorer"…

I nuläget betraktar jag nog studien som en bra sammanfattning av det vetenskapliga läget och kostdoktorns invändningar ser jag som en partsinlaga.

Sedan förstår jag inte varför kostdoktorn till exempel talar om bilolyckor, det framgår ju tydligt i studien att de talar om dödsfall i cancer och hjärtsjukdomar?! Jag kan inte se det som seriös kritik.

Lööv
3/23/12, 10:34 AM
#43

42 Jag har inte läst all denna statestik. Men jag hörde på radio tv för ett tag sedan att barn inte bör äta frukt för den är så besprutad. Och glass  hörde jag för många år sedan är så mycket kemikalier i att man kan tvätta skjortor i den. Nu är det kött på tapeten.  Ja laxen som ska ge omega 3  är ju inte häller bra.Man vet ju varken ut eller in.

Jag äter lagom av allat. Har aldrig rökt eller druckit för mycket. Det finns lagom 3 glas vin ok ibland men inte 7.  Kött ibland men inte bara kött utan grönsaker och rotfrukter. Man grillar ju inte rött kött varje dag.

Hadde en god vän som ansåg att halvfabrikat var det bästa, hon åt pulver  mjölk och pulver soppor varje dag. Lite efter 60 år fick hon lymf canser.Och dog i det.

Vet inte om hon fått det änndå. Men jag tror inte på att fanatiskt sortera bort något och äta något annat.

äpplena måste växa i samma miljö som vi och djuren leva av samma föda som vi. Dricka samma vatten. Men det de tillsätter livsmedel olika  mögel skyddande medel  konderverings medel mm kan ju inte vara bra.

De hadde glömt en kanel bulle på en monter på gubbens jobb. Den var lika fräsh efter ett år. Inget mögel. Tillsattser ja troligen.

En som tror på lagom Blossas matte

JonasDuregard
3/23/12, 7:00 PM
#44

"Jag äter lagom av allt."

Ja, en varierad kost är antagligen den säkraste vägen om man vill undvika för högt intag av onyttigheter.

Lööv
3/24/12, 10:32 AM
#45

44.    Jo det kanske är bra kanske blir vi konserverade av det och lever till 100 år.  Tror det är olika för olika människor.

Hoppas få leva och må bra till 70 år även att jag är bara 50 och sällan mår bra.

Vi människor har väl en tendens att  köra pendel åt ena eller anra hållet. Bantade ett tag genom fasta på apelsin jouse  och kaffe. Och fick magkatarr. Vilken jag får sota för  30 år senare. I strävan att gå ner 13 kg. Nu  väger jag för mycket för att jag är svullen av alla matallergier.

Suck hur man än gör blir det inte så bra.

Tycker folk som förespråkar något spessiellet  kost medcin eller annat är jobbiga.  De vet ju inte hur min kropp fungerar.

Spelar det någon roll om jag väger 50 eller 100 kg. Jag ska ju änndå packas ner i en kista till slut och i  jorden.

Kanske mår jag en dag bar av en glutenfri kaka och lite kaffe.

Varför sätta förbud för det. Och Potatis som är så gott med  lite margarin eller smör.

Åt färskpotatis och slottstek med brun sås förra året på min dotters bröllop.Gott hum verkligen.

Min dotters bröllop på Löfstad slott. I prinsess stuk.  Så  underbart. Härliga gäster och god mat.

Nu vänatr vi på den riktiga Lööv sprickningen. Att bli mormor det blir man inte sjuk av Hihi i vårsolen alla glada. Blossas Matte

Lööv
3/24/12, 6:57 PM
#46

44. Jag tycker du bryter mot en heldel av skrivreglerna. Här försöker vi som har det som jobbigast i samhället på att försöka uppmuntra och stödja varandra.Så kommer du med massa kretik.

Tycker du kan bråka med politer eller  tidningskrivare i stället.

Har man hittat något man mår bra  av så låt  oss hållas.

Vi kommer inte förbjuda dig att äta pzza och dricka öl.

Blossas MatteFlört

Denna kommentar har tagits bort.
Smålänning
3/24/12, 8:47 PM
#48

# 47

Vad jag förståt gillar du att vara kritiskt till det mesta folk skriver. Och gillar att klippa ut meningar och sedan ifrågosätta dessa. På den här sidan orkar vi inte med sådana fasoner. Detta är en tråd jag själv skapat och handlar om lchf hjäper mot trötthet och min egna resa genom lchf. Så tagga ner och gå och kritisera några andra. Får se vad vi gör med dina inlägg. Pga jag läst på andra sidor hur ditt sätt att skriva och kritisera många månader så kan jag bedömma om vi tycker dina inlägg är relevanta på denna tråd. Du är ju inte intresserad av själv lchf, utan du är bara intresserad av att ge kritik till andra. Ifrågosätta får du göra, men bedömmer att ditt skrivande i detta fall inte håller.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Annons:
JonasDuregard
3/24/12, 9:01 PM
#49

#48 Och du säger att jag är kritisk Flört

Du bestämmer så klart, men jag hoppas att du bedömer mina inlägg för vad jag skriver och inte för vem jag är. Säg gärna till om det är någon särskild formulering som är över gränsen för vad som är tillåtet så kan jag lära mig av mina misstag.

Smålänning
3/24/12, 9:05 PM
#50

Lööv: Jag har nu tagit bort vissa av de kommentarer som jag tyckte var inte lämpliga. Vissa har en underton av förlöjligan, även om det sker på ett "artigt" sätt så lyser det igenom.

Hoppas på slippa ta bort kommentarer. På denna sidan stöttar vi varandra och ger råd och tips som får oss att må bättre. Inte kritisera och fölöjliga andras syn av saker t ex: en väns hälsa.

SÅ!

Idag hittade jag mandelmjöl på citygross! Ca: 50-60kr för 500mg. Blilligare än lchfbutiken. Jag hittade (eller min fru och jag) KOKOSCHIPS:D Lite häftigt, nu har jag nåt att äta till filmen;)

Köpte oxå kokosolja för 37kr för 225ml (tror jag d e).

Så nu börjar de köpa in det vi som äter lchf har saknat, blir ju lättare att följa livstilen om det finns ett brett utbud;)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

MissInAction
3/25/12, 1:53 PM
#51

#50
Finns en anledning till att jag hållit mig ifrån den här diskussionen de senaste dagarna. Energitjuvar har jag lärt mig att ignorera.

Kokoschips, är det de som man kan plocka i lösvikt? De är supergoda! Glad Går ju att blanda i müsli också om man vill äta det. 
Jag har ett mandelmjöl också som jag dock inte har testat än! De säger att det blir allra godast om man maler själv, men vi har ingen mandelkvarn… de är så onödigt dyra!

Här hittade jag lite mer om D-vitamin, solvarningar från Strålsäkerhetsmyndigheten och så vidare. Titta gärna igenom Glad

"Blind tro på auktoriteter är sanningens största fiende" - Albert Einstein
Flört


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Smålänning
3/25/12, 3:09 PM
#52

#51 Jag förstår dig. Det finns oxå många känsliga människor här inne så då får man vara lite hårdare så ingen blir ledsen. Men tyvärr så finns det energibovar, ja:(

Ja, eller nä, det fanns i 500g påse, kokoschipsen..35kr tror jag de kostade? Kommer inte ihåg.

Köpa dyra kvarnar har jag inte råd med, så det får bli i butik i såfall.

Ska kolla länken:) Har just legat på trappen och solat mage och rygg:D Känns skönt.

Har en skön söndag!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

MissInAction
3/25/12, 6:27 PM
#53

#52
Ojoj, solat idag! Tungan ute Här har det varit rätt kyligt idag, dock soligt.

Du kan ju testa att göra mandelvåfflor idag, dagen till ära Glad
Här ska det göras LCHF-våfflor, dock inte med mandelmjöl - det får jag testa nästa gång.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Lööv
3/26/12, 10:41 AM
#54

Tack smålänning för att du vågar säga ifrån. Orkar inde  heller depbatera. Om jag sagt eller tyckt något ni andra inte tycker. Så vill jag absolut inte såra någon.

Problemet med mina allergier är att en grej kan funka några dagar och sedan blir jag jätte sjuk.

Mandelmjöl låter inte dumt. Mandel cips. Poppcorn känns ok för mig då jag inte deicker lactosfri mjölk.

Får se om jag gör några pannkakor med  sojamjölk  ägg och majsmjöl.Saknar gröt  mussli  fil och vofflor pannkakor.

I dag blir det hemlagade köttbullar med rårivna morötter och majsmjöl. Tål ju inte vanliga köttbullar. Tål inte skorpmjöl. Det blir en katastrof om jag äter på samma tallrek som min karl eller får en vanlig brödsmula från smörkniven.

Ost onaka  fil samma sak. vet inte om jag vågar testa kokosmjölk. Eller kokosfett då jag blir väldigt sjuk av choklade.

Skulle oshå gå ner i vigt. Men vågen tycks gå uppåt. Trotts omlagd kost och motion. Men de flesta i min släkt väger runt 100 kg trotts allt de gör.

Hadde en bra söndag med mina  golden vid Åsunden och goda vänner.Soliga hälsningar Blossas Matte

MissInAction
3/26/12, 5:15 PM
#55

Kokos innehåller inte choklad! Jag hoppas att du inte blandar ihop kokos med kakaosmör eller kakaomassa. Äter du margariner eller smör, Lööv? Du tål ju inte mjölk. Margariner är iallafall inflammatoriska och bör undvikas.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Lööv
3/26/12, 6:31 PM
#56

Jag steker i lite olivolilja.  Tål inte ost grädde eller smör. Har inte ätit smör sedan jag flyttade hemmifrån för  30 år sedan.

Jag har ytterst lite carlshams margarin på mackan.

Hjärt läkaren sade att jag absolut ska sluta med fett om jag äter det.Jag är röntkad för jag hade en trolig propp i hjärtat men hadde inte det. Åt kolestorol sänkande i fall i 3 månader. var hur sjuk som hälst.

Just nu är magen skaplig.

Kokossfett ingår oftast i den choklade jag brukar äta. Kan tyvärr inte ens äta mörk choklade 70 %.

Men jag klarar mig med vindruvor och mandel. Hembakad  sockerkaka med ägg majsmjöl olivolilja och blåbär och hallon.

Kaffe med  soja mjölk går bra.   Te med  fruktsocker. Kanske kan jag äta grädde och smör i framtiden om magen läker.

Mår bra av 30 % kalk D vitamin i allfall. Kram Blossas Matte

Smålänning
3/26/12, 7:36 PM
#57

Det går ju testa med kokosolja att steka i. (kan vara laxerande men har ju själv problem med magen och det har gott bra) kokoschips var helt ok:) finns på city gross (i Värnamo iaf) där fanns mandel mjöl oxå, kostar men kan vara värt det. Sök på lchf recept, de innehåller ingen gluten (oftast) och så kan man byta ut laktosen mot nåt annat. Ang läkare som säger att man inte ska äta fett, så ja, om du äter massa kolhydrater. Men skippa kolhydraterna nästan helt och du kan äta mkt fett. Tänkte inte berätta detta pga det är personligt. Men min far fick en stroke för en vecka sedan:( han hade problem med sockret,övervikt, dietisten sa åt honom att köpa becel och lightprodukter. När jag fick reda på det så blev jag så förbannad så jag vill söka upp personen i fråga. Men det får jag inte. Senare fick han stroke. Nu så ska jag så mkt som möjligt få honom att äta lchf. Så läkare och dietister av gamla skolan är inte att lita på. Hoppas verkligen du i te känner dig påhoppad lööv:( det vill jag verkligen inte. Vill bara att du ska må bra;) så därför vill vi vissa de fördelar lchf har. Har en skön kväll!

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Lööv
3/27/12, 1:36 PM
#58

Tyvärr så har har väl dåliga erfarenheter av grädde och smör.

Min älskade moster dog i fettlever av att äta grädde och smör gräddmjölk.Morbror fick hjärtifarkt.

Grädde smör ost fett fläsk smörstekt mat 3 gånger omdagen.

Så smör grädde och ost är något jag minskat på jag äter olivolija för att få i mig omega 3. 6 och 9.  I stället för att  köpa dyra kapslar.

Ägg tål jag ibland men sällan gulan.

Jag har lagt om kosten helt och hållet på 1 år två gånger så jag klarar inte sortera bort allt.

Frukt klarar jag av ibland. Inte citron eller apelsin. Inte äpplen och päron.

Ibland går det med vindruvor och mandel.

Kokt och lättstekt kött eller fisk går bra. Morötter och blomkål och ibland gröna ärtor.

Jag klarar inga  andra radikala förändringar. Jag måste försöka existera just nu. Leva får jag väl göra en annan gång.

Ha det gott i vårsolen. jag var mäst nyfiken på om metoder gjorde et pigga.    Blossas Matte

Smålänning
3/27/12, 5:01 PM
#59

Lööv: om jag uppfattar det rätt så är det själva omställningen som är jobbig, inte att det är just den dieten? Dem åt rätt för, men de hade potatis till fläsket, socker i grädde mm. Felet ligger i alla kolhydrater och socker inte i fettet. Nu skriker sonen igen:( måste sluta

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Lööv
3/28/12, 12:26 PM
#60

Tack och hej leverpastej. Jag kommer inte att klara att äta  äggröra och fläsk till frukost.

Gör det jag kan och hoppas gå ner i vigt snat. Blossas matte

Smålänning
3/28/12, 2:09 PM
#61

#60 :( förlåt, ska inte tjata på dig…

Förlåt mig

Men klart du fixar att gå ner i vikt!:)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

MissInAction
3/28/12, 10:27 PM
#62

Ingen här säger att man måste leva på grädde, smör, ägg och fläsk. Det finns avokado, nötter, oliver, frön, ghee etcetera och man behöver inte dränka allt i fett heller. Och som sagt, det finns grönsaker. Men poängen är att vi behöver fett, och det är absolut inte farligt

Ägg innehåller alla viktiga vitaminer förutom C, och en mängd viktiga mineraler också - men de finns förstås i gulan då, eftersom vitan bara är proteindelen - det är gulan som är näringsrik. 

Det våra kroppar lagrar för eventuella svältperioder är just mättat fett, och skulle det vara farligt för oss så vore våra kroppar otroligt dumma och skulle inte ha överlevt miljoner år av utveckling.

Det finns inte en enda studie som visar på samband mellan mättat fett och hjärtsjukdom. Däremot kommer mer och mer studier, och läkare, professorer osv. som pekar på att det inte är farligt - utan det som gör oss sjuka är allt socker vi får i oss i form av stärkelse - potatis, spannmål, läsk, sötade juicer och yoghurtar.

Som sas tidigare här, det var troligen inte fläsket som gjorde dina släktingar sjuka, utan det de åt utöver det. Och margariner, halvfabrikat som började komma, och "åtta skivor bröd om dagen"  Foten i munnen

Svart eller vitt behöver det verkligen inte vara. Man kan plocka godbitarna av det som man tål och tycker om. 

Äh. Det är inte lönt att försöka övertyga någon. Bara jobbigt när man ser att en person kan ha glädje av att ta till sig och prova och mår så dåligt i nuläget.

Men för att återgå till rubriken Tungan ute det är många som berättar om hur mycket energi de får av LCHF, eller annan lågkolhydratkost. Man håller sig mätt länge och får en jämn blodsockerkurva och slipper paltkoma, slöhet, dimhjärna och gasighet som kan komma av kost a'la Tallriksmodellen.


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Annons:
Lööv
3/30/12, 3:20 PM
#63

Det är tyvärr i omställningen i kosten som deppigheten kommer då man har gluten.  Att jag dessutom har lactos gör det hela ännu jobbigare. Har gått ner  2 kg sedan jag slutade med lactosfritt  matfett och lactosfri grädde.

Tyvärr tål jag inte  alla grönsaker  bara potatis morötter och blomkål tomat och lite gurka ibland om jag skalar. Kokt lök ibland.

Jag försöker att ha råd att äta kött fisk och korv ibland.

För det mesta blir det morötter champinjoner och lite pasta ris eller potatis.

En 90 grams majsmöls bulle om dagen med skinka och grönsaker.

Visst jag skullle säkert gå ner i vigt av bara champinjoner och morot

Tål endast vitan på ägget. Sill går ju bra ibland.

Jag har ingen inflammation i tramen har röntkat den två gånger.

Hoppas att jag ska tåla mer frukt i framtiden. Just nu bara lite banan och vindruvor och madel.

Jag är inte duktig på att läsa mat cheman. Orkar liksom inte göra så mycket nu.

Men jag kanske någon gång blir bättre. Blosas Matte

Smålänning
4/3/12, 11:15 PM
#64

Just nu känns det som det står stil… Händer inte så mkt. Jag vill ju rasa i kilon… men tjurigt är det:( Sist så var det inte så här. Tröttnar när det inte "händer" nåt.

Lite peppning hade varit bra.. Börjar sakna det söta och funderar på att hitta ett sötningsmedel som inte är så farligt… men vet att det inte är bra.. men men.

Vill se resultat som peppar mig. Har gått ner ett par kilon och några cm runt midjan men  inte alls som sist, då gick  jag ner 7kg på en månad och 5kg näst mm. Men kroppen gillar ju inte jojo banting, vet ju det.

Hade velat skriva att jag blivit piggare, men kan inte riktigt det..än.

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

MissInAction
4/4/12, 8:52 PM
#65

#64
Upp med hakan Glad

Här är en länk som du kanske kan ha nytta av. Det är en rätt lång tråd, men skumma igenom den vid tillfälle, eller läs några inlägg då och då. Mot slutet blir det mer "spännande" men jag tycker att hela tråden är ganska läsvärd. 

Hur vi modifierat LCHF


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

MissInAction
4/4/12, 8:56 PM
#66

Sedan så kan jag väl tänka… att varför ska vi ha så bråttom med saker och ting? Kroppen och hjärnan har tyvärr inga knappar som vi kan trycka på, stänga av och på fettförbränning eller energi på och av - vad praktiskt det hade varit! Skrattande

Det kanske tog ett tag att gå upp de där kilona. Fördelen med att gå ner långsamt är att huden hinner med. Tänker på alla dessa människor som genomgår gastric bypass-oprerationer och rasar i vikt och sedan har de flera kilon med överflödig hud som hänger. Och sjukvården vill inte hjälpa dem Skrikandes Men grejen är att en måttlig till långsam viktnedgång inte är så dumt. Kroppen måste också hinna med och anpassa sig. Ny celluppbyggnad och så vidare.

Sedan har det också att göra med hur man mår i övrigt. Mår man bra? Går det åt rätt håll? Känns kläderna lite lösare? Känner man sig lättare i kroppen? Ja men då kanske det inte är hela världen att vågen inte rör sig Glad Det är precis som åldern - bara ett nummer!


Maria, sajtvärd på Ryssland , medarbetare på Law of Attraction och Film
Kluring om Ryssland

Lööv
4/5/12, 11:16 AM
#67

Peppar dig ochså smålänning.  Mår man bra spelar det väl inge roll om man har några kilons övervikt.

Njut av dagen och ta en extra promenad med sonen. Eller jobba med verden. det är ochså motion.

Jag blir så glad då jag slipper springa på toa 5 gånger om dagen. Jag har hittat cokosmjölk i konsum affären två kavrter bort. Ska prova.

Ska göra fiskpudding i dag  med ris och majsmjöl. Njuta lite.

Vi är alla olika i kroppsformen. Så varför deppa.  Jesus älskar tjock som smal.Vad spelar lite extra för rolli det eviga livet.

Jesus dog för oss alla denna helg låt oss uppskatta det och  få en evig välsignelse. Genom det goda vi har i vårt hjärta.

Jag skriver mer på mage och tarm och matallergier. Känner mig mer hemma där. Med  IBS Magkatarr gluten och lacktos.

Kram  i Påsk kylan Blossas Matte. Ska para henne med en Bordercollie i sommar.

dragonstar
4/5/12, 5:26 PM
#68

JAg har inte orkat läsa alla inlägg helt mn skummar igenom här lite då och då. Själv har jag IBS vilket göra att min kropp inte klarar ar mycket färska och råa grönsaker och groddar utan vill ha lättsmält mas såsom pasta och potatis.

Däremot är jag jätteintreserad av att föröka börja odla mer av det jag äter själv och föröka få in mer grömsaker, rotfrukter och annat i min kost.

Jag äter kött, när jag föröker sluta med kött strejkar min kropp totalt så jag äter det men är noga med att äta Svenskt. Min dröm är att kunn  ha mina egna höns och kaniner och slackta själv så att jag vet att dom levt ett bra liv och inte ätit annat en ekologiskt.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

JonasDuregard
4/5/12, 5:53 PM
#69

#51 & 52, Jag har tänkt skriva här ett tag nu, och nu blir det slutligen av. Jag blev lite överrumplad när jag skrev här tidigare. Jag vet inte om det är mig ni kallar energitjuv (jag ser ingen annan möjlighet)? I så fall tycker jag ni skall be om ursäkt. Det är inte särskilt snällt att använda sådana tillmälen om folk, speciellt inte någon som är helt ny på sajten Rynkar på näsan.

Smålänning du skriver i #48 "du är bara intresserad av att ge kritik till andra", vilket också är ganska elakt och jag förstår inte varför du tror att det är så.

Du verkar fått bilden av att jag gått in här i syfte att svartmåla LCHF eller kritisera folk för deras kostvanor vilket verkligen inte stämmer. Om LCHF hjälper dig mot dina besvär är det jättebra och jag stöttar dig så klart i det. Vad medicinvetenskapen säger om rött kött är så klart en helt annan fråga som inte alls har med saken att göra, du skall så klart äta det som fungerar bäst för dig.

PS. kanske skulle startat en ny tråd i stället men jag vet ärligt talat inte hur det skulle uppfattas…

Annons:
dragonstar
4/5/12, 7:46 PM
#70

#69  Du är enligt mig Sajtvärd varmt välkommen att skriva och även starta egna trådar här inne.  Jag har inte sett allt här inne i tråden och tänker därför inte ta några partier.

Det är viktigt att man som läsare och skrivare antar att de andra alltid är ute att skriva gott äne om det kan misstolkas.

Jag tror ni har pratat runt varandra lite utifrån vad jag läst.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

JonasDuregard
4/5/12, 7:48 PM
#71

#70 Tack! Glad

dragonstar
4/5/12, 8:34 PM
#72

Har läst igneom allt och jag tolkar inte Jonas Duregard´s inlägg som något negativt mot er. Jag ser det som att ha nvill diskutera studien om köttprudukters negativa påvärkan. Han säger inget negativt riktat mot en speciell person eller ens mot någon av de matvaner ni har. Det enda han pratar om är ju studien.

Detta forum är till för att stötta men ma nmåste få diskutera och argumentera för att komma fram till nya saker.

Om ni känner att det uppstår osämja kontackta mig.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Lööv
4/8/12, 2:04 PM
#73

Dår väl jag ochså ta på mig endel av skulden. Om jag varit du mot nårgon. Försöker att få mitt liv att fungera med en kass mage.

Hittade bättre hjälp på allergier i mage tram. På Fokus.

Jag måste fökja min mages  känslighet. Blir så trött av att inte få behålla något. Emunförsvaret och välbefinandet finns i magen. Så kan till och med behöva fasta för att den ska få vila.

Jag har tydligen magkatarr IBs Gluten och mjölk intollerans. Det är något bättre sedan jag slutade med  lactosfri grädde och tar kokosmjölk i  köttfärsen i stället.

Jag avskyr att väga mig så det har jag inte gjort på längen. Men jag svullnar och går upp av att magen inte kan smälta maten.

Jag rekomenderar varmt att gå till Mage och tarm i stället och läsa om IBS där. Lycka till alla. Blossas Matte

Upp till toppen
Annons: