Annons:
Etikettallmänt
Läst 3052 ggr
Molly148
4/20/17, 2:36 AM

Sover inte på natten

Jag är 15 år och går sista terminen i nian. Jag har så länge jag kan minnas  haft sömnsvårigheter pga bland annat min adhd.  Med åren har det blivit värre och de senaste 2 veckorna har jag somnat klockan 7 på morgonen. Nu efter lovet har jag otroligt mycket skolarbete då jag hamnat back i skolan och knappt har några betyg. Jag har under hela min skoltid hämpat otroligt mycket för att klara av skolans mål men i sjuan gick jag i princip under då allt blev på tok för mycket. Jag fick min adhd diagnos i början på janurai vilket är ett rätt sent stadie för att få diagnosen. Efter detta fick alla mer förståelse varför jag haft så svårt i skolan och inlärning.  Men jag vill ju verkligen komma in på gymnasiet och det har gått otroligt mycket bättre i skolan sen jag fick min medicin. Det stora problemet är sömnen att vad jag än gör så går det inte. Ska även tilläggas att jag tar sömntabletter (melatonin) Är det någon som vet vad jag kan göra? De nätter då jag ska upp till skolan men klockan närmar sig tidig morgon,är det värt att sova i två timma eller blir det bara värre??  Tack på förhand mvh uppstressad tjej

Annons:
Odd
4/20/17, 5:33 AM
#1

Jag skulle personligen tycka att det blir värre av att försöka sova två timmar, har själv sömnproblem och svårt att somna på kvällarna. Lyckas jag inte somna natten innan brukar jag bara skita i det och vara vaken, det brukar resultera i att jag är hyperaktiv pga övertrötthet hela dagen, sen går jag och lägger mig direkt när jag kommer hem även om jag inte känner mig sömnig. Är inte ovanligt att jag är vaken 30-48 timmar i sträck, men någon liten tupplur är helt meningslöst, när jag väl somnat vill min kropp sova tills den är färdig och då spelar det ingen roll om jag har ett viktigt möte 30 min senare, min hjärna säger bara "Det gör ingenting om du missar det, somna om". Men jag kan ju inte säga hur du kommer reagera, vissa klarar av att sova litegrann och sen komma upp i tid. Jag har inga jättebra tips när det gäller att somna heller, för mig funkar olika saker i perioder och jag måste jämt hitta på nya sätt att somna. Oftast hjälper det dock att lyssna på någonting, starta något TV program (typ en serien som man kan utantill eller något dö-tittar program som inte kräver tankekraft, på senaste tiden fungerar QI, ett engelskt komedi/quiz program) så att man kan tänka på det istället för vardagsproblem som gör det svårare att sova. Vissa säger ljudbok, och det fungerar ibland, men oftast blir jag för intresserad av handlingen och kan inte sluta lyssna. Barnböcker fungerar bättre, typ Pettson och Findus. Det här rådet är ju också uttjatat till tusen, men gå och lägg dig tidigt. Nu menar inte jag att du ska ligga i sängen med stängda ögon kl 18:00, men säg åt din familj att nu går du och lägger dig (om de brukar störa på kvällarna) och lägg dig i sängen för att lyssna på någon bok, skriva, teckna eller gör vad du brukar göra när du går och lägger dig. Om jag blir alltför uttråkad brukar jag hålla på med mobilen eller titta på TV, men jag märker att det blir svårare att somna i tid, timmarna går så fort och jag blir aldrig riktigt "trött" bara utmattad, men vissa nätter är det det enda som fungerar. Det viktigaste är att man får igång fantasin så man kan stänga ögonen utan att börja älta problem eller bli stressad. Men just det här "Gå och lägg dig tidigt" är mer att man ska intala sig själv mentalt att Nu har jag gått och lagt mig, sen kanske kl blir 23 innan du har somnat, men då har du legat från kl 18-23 och "inte kunnat somna" istället för att du ligger från kl 23-04 och inte kunnat somna. Det är jättefrustrerande i början, men efter några veckor börjar man falla in i en bättre rytm. Sen faller man självklart ur den igen, men det är inte hela världen (jag är själv i grund och botten en nattuggla som sover bäst på dagarna, så jag har alltid fått kämpa med att klara av en "normal" vardag), det är bara att försöka igen. Är föresten 23 år och hade precis som du för mycket frånvaro för att få betyg i grundskolan. Men prata med dina lärare och få svar på vad som är viktigast för dig att klara av för att få godkänt, oftast finns det en del man kan plocka bort och lägga fokus på något annat.

   ~When life gives you lemons… Chuck 'em at people~

Upp till toppen
Annons: