Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 2462 ggr
Jungfru82
2017-03-07 18:02

Sova

Går och lägger mig senast 23 och går upp ca 7 och detta ger 8 timmar…spelar ingen roll om jag sover 8 eller 9 timmar varje gång jag vaknar på morgonen är jag alltid dödstrött…jag känner mig aldrig utvilad som jag borde göra efter de timmarna…vad gör jag åt detta någon som har förslag hur jag vakna upp mer pigg och utvilad

Annons:
_Fisken
2017-03-07 18:14
#1

Du kanske har en seg förkylning i dig som inte bryter ut eller har detta varit länge? Tonåringar är trötta på mornarna…läste om det i en artikel.  Den artikeln ansåg att skolan borde börja 2h senare….

(i och för sig kanske du inte är en tonåring…)

Anonym
Anonym
2017-03-07 18:42
#2

Hur ser din vardag ut? Jobbar du? Tränar du? Äter du bra? Röker du? Är det något i ditt hem som gör att du inte sover så djupt? Snarkning kan ge upphov till sömnapne, (andningsuppehåll), som i sin tur gör att man inte blir utvilad på natten!

Jungfru82
2017-03-07 18:43
#3

Är 34 och har alltid varit trött på morgonen men har även en bokstavs diagnos som heter ADD och vet att den gör mig tröttare men jag ska ju kunna sova 8 timmar och vara utvilad för det är hemskt att inte vakna upp pigg

_Fisken
2017-03-07 20:39
#4

Hör trötthet efter nattsömn till en av problemen som hör till ADD eller har du som #2 säger sömnapné? I sådana fall är det VC o försöka få remiss till sömnlab som gäller.

edit: Det enda vettiga jag sa här var att du skulle söka till VC o få remiss.

OlgaMaria
2017-03-24 03:47
#5

Har du testat magnesium på kvällen? Det brukar förbättra sömnkvaliteten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Roe Deer]
2017-07-07 17:12
#6

Som ovan skriver, magnesium är väldigt bra! 
Sedan så är ju djupsömn det viktigaste. Prova att ändra liggläge, från mage till rygg eller sidan.. eller tvärtom. Du kan ju också prova att lägga dig snäppet tidigare, 22.00-22.30. Inte sitta vid datorn direkt innan sängläge och varva ner med lite mysbelysning och så. Ha jättemörkt i rummet med persienner eller mörkläggningsgardiner. 

Tränar du bra? Äter du bra? För mycket eller för lite av båda kan göra en trött. Balans är A och O. Försök att inte stressa under dagen, utan hellre göra en sak i taget och inte ha för fullbokad kalender =)

Annons:
Upp till toppen
Annons: