Annons:
Etikettallmänt
Läst 6000 ggr
Candela
1/8/16, 2:02 PM

Hur många timmars sömn behöver ni?

.. för att vakna utvilad vill säga (inte vad ni klarar av att leva med som minimum). Jag vaknar av mig själv, och utvilad, efter 11-12 timmars sömn. Naturligtvis är det sällan det finns möjlighet att sova så mycket, vilket innebär att jag alltid är väldigt trött när jag vaknar, och även större delen av dagen. Kan känna mig hyfsat pigg några timmar mitt på dagen, men somnar ofta till på eftermiddagen om jag vilar.

Någon med liknande problem..? Finns det någon lösning?

Har gjort alla möjliga prover och utredningar hos läkare de senaste 3-4 åren utan att hitta någon källa till tröttheten..

Annons:
[Lollo 97]
1/8/16, 2:06 PM
#1

Behöver 10-12 timmar. Men är då bara pigg några timmar.

För mig beror nog tröttheten på sjukdom, inflammation.

Fridaaaa
1/8/16, 2:12 PM
#2

7-9 timmar
Men timmarna är egentligen inte viktigast, utan t.ex djupsömnen :)

Jag blir tröttare om jag sover över 9 timmar :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lia
1/8/16, 2:18 PM
#3

Typ 18-19 timmar när det är som värst… Men i vanliga fall runt 10-12 timmar helst.

Candela
1/8/16, 2:20 PM
#4

#2 Ja.. Jag har ju i alla fall börjat sova bättre sen jag skaffade ett eget täcke, så att jag inte vaknar varje gång sambon rycker i det 😂

Men det hjälper inte fullt ut. Kan man öka djupsömnen på nått sätt?
Har precis inhandlat en soluppgångs-lampa för att se om det hjälper mig vakna till om morgnarna. Får ser hur det går framöver.

Fridaaaa
1/8/16, 2:23 PM
#5

#4 Jag och sambon har varsitt täcke, hade aldrig fixat att dela haha!
Ingen aning tyvärr, själv problem med det i perioder :(

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NatasjaHemby
1/8/16, 2:49 PM
#6

10 timmar, varken mer eller mindre. Har jag sovit dåligt eller för lite en period kan jag behöva en natt med fler timmar, men aldrig flera nätter på rad. Sover jag 8-9 timmar en natt så är det helt okej, men efter mer än en "kort" natt är jag trött som en zombie.

Älskar att sova och har mycket tid över, så jag ser det knappast som ett problem att ha en smula större sömnbehov än de flesta i min närhet 🙂

SE*Simbelmynes

Annons:
Candela
1/8/16, 2:53 PM
#7

#6 Låter härligt att ha tid att sova 😃

NatasjaHemby
1/8/16, 3:03 PM
#8

#7 Det är högprioriterat för mig, eftersom jag ändå inte kan göra något om jag inte sovit ut (pluggar, så funkar inte hjärnan så stirrar jag bara tomt på texten). Så vissa andra saker får ryka tyvärr, men det är det värt för att kunna tänka klart.

Hur sover du om du har möjlighet att sova ut en längre period? Behöver du fortfarande 11-12h då, eller skulle det kunna vara så att du sover så länge för att kunna sova ikapp de timmar du förlorar i vanliga fall? Hur många timmar sover du till vardags?

SE*Simbelmynes

Fridaaaa
1/8/16, 3:04 PM
#9

#8 Man kan dock aldrig taigen förlorad sömn :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

NatasjaHemby
1/8/16, 3:08 PM
#10

#9 Det beror nog på hur du menar. Har jag sovit för få timmar flera nätter i rad hjälper det inte för mig att få en "normal" natt utan jag behöver ungefär 2h extra för att återställa balansen och kunna tänka igen. Pratar vi permanent fysiskt slitage så är det säker en annan femma, men pratar vi bara hur man känner sig (alltså pigg eller trött) så går det utmärkt att sova ikapp förlorade timmar, i alla fall för mig 🙂

SE*Simbelmynes

Candela
1/8/16, 3:14 PM
#11

#8 Jag studerar också. Har nu varit ledig från 18 december fram till igår. Har sovit 10-12 timmar per natt, nästan hela tiden.

Idag började mina barn skolan så jag fick gå upp 7 för att få iväg dem, det blev ca 7-8 timmars sömn inatt. På förmiddagen passade jag på att åka till skolan och försöka plugga inför kommande tenta, eftersom jag ändå var uppe, men det var omöjligt. Studerade i 45 minuter, sen var hjärnan väck. Sov 30-40 minuter i en fåtölj i biblioteket runt lunch, och åkte hem sen när jag insåg att jag inte kommer få mer gjort.. 

Är fortfarande jättetrött, men måste försöka vänja mig vid att komma upp tidigt. Dygnet har vänts lite nu över jullovet, så jag kan inte sova ut i helgen. Tenta på tisdag, och jag måste åka iväg 06:30 för att vara säker på att komma i tid.

NatasjaHemby
1/8/16, 3:17 PM
#12

Usch, det låter hemskt jobbigt. Speciellt som du är trött trots att du sovit ut under ledigheten. Är det värre under vintern än under sommaren? Tar du D-vitamintillskott?

SE*Simbelmynes

Candela
1/8/16, 3:19 PM
#13

Ja, det brukar vara värre under vintern. Har köpt D-vitaminer men glömmer att ta dem regelbundet.

Pratade med min läkare i december och han sa att jag skulle höra av mig igen om jag inte hade blivit piggare efter att ha varit ledig. Så jag får väl ta itu med det..

Annons:
NatasjaHemby
1/8/16, 3:35 PM
#14

Ja, se till att få det utrett hos läkare. Hoppas att de hittar något som är lättfixat.

SE*Simbelmynes

Candela
1/8/16, 3:36 PM
#15

#14 Har försökt reda ut det i flera år redan 😭 Gjort blodprover, utredning för ADD, utredning för sömnapné, sömndagbok etc.

JenniferFahlander
1/20/16, 1:47 AM
#16

Om ingen väcker mig eller om ja inte har nåt som stör mig som larm o liknande så kan ja sova iprincip hur länge som heslst. Inte bokstavligt kanske men det ja sovit som längst är 31 timmar men det spelar ingen roll om ja sover 1 timme, 10timmar eller 30 timmar så e ja aldrig pigg ändå.. -.-

Vilsen M.S
2/18/16, 10:17 AM
#17

6-6,5 timmar är lagomt för mig, sover jag mer eller mindre blir jag för trött.

Upp till toppen
Annons: