Annons:
Etikettstöd-för-självhjälp
Läst 2912 ggr
hannan
4/15/15, 10:58 AM

Hur orkar man!?

Hej!

Jag är heltidssjukskriven sedan snart två år för något som från början väl var en utmattningsdepression. Nu har det gått över i mer fysiska problem med en enorm trötthet. Både jag och läkarna är inne på kroniskt trötthetssyndrom och utredningen som pågår nu får väl utvisa om det stämmer. Vore i alla fall skönt att få en diagnos så jag vet vad som är fel.

Jag kan acceptera att jag är sjuk, kan till och med acceptera att jag kanske aldrig kommer kunna jobba igen, mer än några få timmar möjligtvis. Men hur tusan gör man för att klara av vardagen? Jag har sambo och två barn, tio och 14 år. Min sambo jobbar jämt och är naturligtvis alltid jättetrött när han är hemma. Det gör att det mesta av hushållsarbetet faller på min lott, och jag orkar ju inte! Det gör att det allt som oftast ser bedrövligt ut här hemma och jag tycker så synd om barnen som ska behöva ha det så. Jag är rädd att deras kompisar ska börja reta dem för att det alltid är stökigt här. Dessutom stör det min äldste son som har autistiska drag och är väldigt noga med att det ska vara ordning omkring honom.  Han klagar alltid på hur det ser ut och säger till mig och min sambo att vi måste skärpa oss. Grejen är att är han stressad så tycker han att det är stökigt även när det inte är det och klagar och skäller. Det gör mig ju inte mindre stressad och förtvivlad. Jag gör så gott jag kan men faktum kvarstår, jag orkar inte hålla det tempo som behövs. Vissa dagar har jag energi och då gör jag så mycket jag bara orkar. Men efter det kommer det ju dagar när jag i princip bara sover och att ens plocka ur diskmaskinen känns som en omöjlighet och då typ förfaller ju allt.
Äldste sonen är i ärlighetens namn duktig på att hjälpa till, men jag vill inte lägga för stort ansvar på en 14-åring. Han har nog med att orka med skolan och alla läxor.

Det enda jag lägger energi på förutom hem och familj är hästen jag är medryttare på. Jag blir visserligen trött av att vara i stallet men utan honom skulle jag inte överleva. Det är mitt andningshål och ger mig mental energi, vilket gör det enklare att orka även när kroppen protesterar.

Hur gör ni andra som dras med kronisk trötthet? Hur orkar ni, hur får ni vardagen att gå ihop? Jag vet verkligen inte vad jag ska göra!

Annons:
OlgaMaria
4/15/15, 11:04 AM
#1

Åh vad jag känner igen mig! Men du, har ni inte råd att betala någon som kan komma och hjälpa er? Längre fram när du har en diagnos och det är mer klart så kan ni kanske få mer hjälp av kommunen, men det kanske inte är så lätt att börja i den änden.

Jag tänker hela tiden att jag måste ta tag i att ordna någon som kan hjälpa oss. Vi har inte mycket pengar över, men det här är verkligen något vi borde prioritera framför en massa andra saker. Jag vill ha mer ork till kvalitetstid med mina barn. Nu går all ork till att försöka ta bort toppen på stökberget. 😕 Det känns ju bara så svårt att släppa in en främmande människa i vårt kaos. Städhjälp är ju typ till för att man ska ha undanplockat och så kommer de och dammsuger och moppar m.m. Och hur ska man orka städa för att de ska komma? Men jag måste hitta någon som kan hjälpa mig med lite allt möjligt… men det känns extremt motigt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

MaxFlickan
4/15/15, 11:19 AM
#2

Nej, nej, nej! Man behöver inte alls städa innan städhjälpen kommer! Beror på städhjälpen, jag vet de som diskar, tvättar och även storstädar. Men känn för allt i världen inte att du ska städa innan de kommer, då har du ju ingen nytta av dem.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

OlgaMaria
4/15/15, 11:22 AM
#3

#2 Men det är ju inte så lätt för dem att veta var de ska göra av alla leksaker och allt krafs som ligger överallt. 😂 Men ja, måste ta tag i detta!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

MaxFlickan
4/15/15, 11:24 AM
#4

Det förstås, men kan du inte berätta det för dem då? Eller ha en stor låda el nåt för alla leksaker? Och om barnen är tillräckligt stora så kan de ju plocka undan sina leksaker själv efter varje gång.

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

hannan
4/15/15, 6:32 PM
#5

#1

Toppen på stökberget, mitt i prick!
Jo, vi borde kanske försöka hitta nån form av städhjälp. Problemet är ju att som sjukskriven är man ju inte direkt välbetald… :/

Idag har jag i alla fall vikt en jäkla massa tvätt och stoppat in i garderoberna så jag känner mig lite duktig. Och väldigt trött :)

OlgaMaria
4/15/15, 7:03 PM
#6

Bra jobbat! Hoppas du inte överansträngt dig bara! :)

Jag har lyckats tvätta en maskin och laga mat, och sova på eftermiddagen. Har haft så fruktansvärt ont i baken (jaaa….) i några veckor och senaste dagarna kan jag inte böja mig utan stor smärta, så då är det inte så lätt att städa. :-(

Jag tänker själv att man borde hitta någon snäll ung tjej som inte är så dyr. Du kan köpa tjänster utan att behöva deklarera för det för upp till 10000 kr om året, har jag för mig att det är? Funderade idag på om jag skulle skriva om hjälp om tips på Facebook, men det känns rätt utlämnande. Vill inte att nån jag känner ska komma och städa i alla fall, men att det ändå ska vara en snäll och bra person. :-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
MaxFlickan
4/15/15, 9:11 PM
#7

Kanske du kan lägga upp nån lapp vid butiken? Du behöver ju inte skriva ut namnet, bara telefon nummer, eller så. Brukar finnas många ungdomar som inte tackar nej till lite extra kosing :)

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

OlgaMaria
4/15/15, 9:16 PM
#8

#7 Bra idé!! Så ska jag nog göra! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

MaxFlickan
4/15/15, 9:20 PM
#9

Hoppas du hittar nån :) Och du, städa inte innan hon kommer, okej? :)

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

Upp till toppen
Annons: