Annons:
Etikettberoende-och-sjukdomar
Läst 11790 ggr
Candela
3/7/15, 12:34 AM

Kan det vara utmattningssyndrom?

Drabbades av en extrem trötthet för 9,5 år sen, i slutet av en graviditet. Jag har sen 12 års ålder lidit av depression av och till, och den förvärrades också i samband med graviditeten. Under åren 2006-2012 har dock depressionen behandlats med goda resultat med terapi och medicin, och symtomen har successivt försvunnit under denna tid. De flesta depressionssymtom är sen 2-3 år tillbaka helt borta, men tröttheten och utmattningen kvarstår.

2008-2012 studerade jag på universitetet, men bröt till sist ihop av stress som byggts upp successivt under dessa år. Sen dess har jag försökt jobba, men har efter bara några månader åter igen brutit ihop av stress. Jag har blivit extremt känslig och klarar knappt längre av att få ens mindre krav på mig.

Sen mitt första "sammanbrott" år 2009 har jag även haft mycket sämre minne och koncentration än tidigare i livet. Jag har svårt att hänga med i långa resonemang, svårt att lära in regler i spel och lekar, svårt att komma ihåg saker jag precis har läst. Jag har alltid varit en väldigt kvicktänkt person, men numera känns min hjärna trög..

Händer många gånger per dag att jag tänker något viktigt, som jag sen har glömt bort några sekunder senare. Jag brukar vara i färd att leta fram mobilen eller datorn för att snabbt anteckna ner det där viktiga, eller går iväg mot ett annat rum för att hämta något, och så är det bara borta ur huvudet. På bara 2-3 sekunder.

Jag blir också mycket fysiskt och psykiskt utmattad av ljud och intryck, samt att träffa människor. 

När det gäller tröttheten så kan jag sova hur mycket som helst, om jag får "tillåtelse". Har jag inte sovit mer än 7-8 timmar under en natt så däckar jag alltid senare på eftermiddagen och sover några timmar.

Givetvis har jag varit hos läkaren många gånger. Tagit blodprover, gjort sömnutredning, ADD-utredning osv, men inte fått någon diagnos.

Jag funderar på om detta kan vara utmattningssyndrom. Men är inte det en diagnos man får när man inte hittat några andra orsaker? Eller finns det specifika symtom som inte finns för andra sjukdomar med symtom av trötthet?

Annons:
Mill@
4/8/15, 12:57 AM
#1

Hmm.. Känner igen alla symptomen… För min del handlar det om en sköldkörtel som inte fungerat riktigt. Så de opererade bort den och nu ska man käka medicin som ersättning för de ämnesomsättnings hormonerna som den skulle sköta. Tar lite tid att få det inställt ordentligt, så jag är inte helt återställd (pigg) ännu. Har du tagit prover för ämnesomsättning? Jag har även varit påverkad av stress under många år så det kan säkert vara en del i det också. Svårt dock att veta om båda faktorerna påverkat och gett dessa symptom… Men kroppen i sig blir ju stressad av att inte fungera riktigt, och att man omedvetet pressar sig för att få gjort saker. Blir ju extra påfrestningar då om man inte är på topp i grunden. Jag kan tillägga att jag under lång tid haft ungefär som konstant träningsvärk i kroppen, som inte går över…Det blir man inte heller piggare av. Råkar jag då bli tvungen att ta i lite mer ordentligt någon dag, får man genast påminnelse om det dagen efter.  Ligger helt trasig och mosig  av värk och försöker återhämta sig… Önskar att det  ska bli ordning på medicineringen nu, så man får tillbaka livet igen.

Har du fått tid att återhämta dig på eller har allt rullat på i det gamla vanliga tempot? Kanske inte så lätt att ta paus om man har små barn att ta hand om..? Det tar nog ganska lång tid att återhämta sig om man varit helt slutkörd av stress. Man ska inte jäkta på tillfrisknandet, utan låta det ta tid. Man får inte glömma att ibland tillåta sig att göra nån rolig grej framför alla måsten! För om man alltid gör alla måsten först, så finns kanske ingen energi kvar att göra nåt skoj. Man får ju dessutom ny energi av att unna sig lite roligt någon gång ibland. 

Hoppas du hittar orsaken till dina besvär! Kram!

Annielle
8/12/15, 10:38 AM
#2

Hoppas att de via de undersökningar du har gjort även har kollat ditt järnvärde, speciellt viktigt är då Ferritinvärdet (på det ser man hur mycket järn som finns lagrat i kroppen) Hb visar inte detta, man kan fortfarande ha bra blodvärden fast man håller på att få total järnbrist.

Låter ju hur som helst att det skulle vara mer än så , men det kan ju hur som helst bidra och förvärra det hela.

Jag har levt med utmattningsproblematik i ca 13 år och känner igen mig mycket väl i det du beskriver förutom att jag inte kan sova på det sätt jag skulle behöva för att återhämta mig (sover både dåligt och för lite, får vara glad om jag får ca 5 timmars sömn per natt) 

Undrar visserligen själv om det inte är något med sköldkörteln eller annat fysiskt som gör att jag aldrig lyckas komma ur det här?!?

Mycket stämmer in på fibromyalgi och kroniskt trötthetssyndrom för min del också, men det har ingen velat utreda…..

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Candela
8/12/15, 11:00 AM
#3

Har testat att äta Voxra nu under sommaren, som är ett antidepressivt läkemedel som ska vara "uppiggande", samt slutat med en annan medicin för att se om det möjligtvis kunde vara biverkningar av den. Men, nej ingen skillnad här inte. I höst  börjar jag studerar, och jag hoppas det kommer gå bra..

Jag har en telefontid med läkaren nu i augusti. Han sa senast att han tills dess skulle ta upp saken med en vän och kollega som är neurolog, för att se om han kunde få några nya infallsvinklar.

[Ruffsetuss]
10/7/15, 11:14 AM
#4

Borrelia ?

Sundaychild
2/18/16, 4:38 PM
#5

Är det någon av er som får sjukdomskänsla, ont i halsen och förkylningssynptom när ni överansträngt er? Själv är jag livrädd att jag har kroniskt trötthetssyndrom, blir som en trasa, får värk och alla möjliga konstiga symptom när jag ansträngt mej eller försökt träna.

HjärtaAmor vincit omnia - Kärleken övervinner allt. Hjärta

Annielle
2/18/16, 9:44 PM
#6

# 5

Jo, så var det för mig de första åren hela tiden, min dåvarande läkare nämnde även misstanken om kroniskt trötthetssyndrom för mig.

Men har hittat en nivå som jag ligger på konstant numera i princip, vilket också innebär att bädda ner mig i sängen ett par timmar på eftermiddagen när jag ligger på min spikmatta och lyssnar på mindfulness, men gör jag inte detta dagligen kommer förkylningar el andra infektioner, värre värk m.m. som på posten och blir helt olidligt.

Var dig själv, det finns redan så många andra.

Annons:
Upp till toppen
Annons: