Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 2416 ggr
[Älskamig]
2014-05-19 22:01

Sova gott?

Jag är en tjej på 17 år, som på senare tid haft svårt att slappna av.. Somna.. Är oftast väldigt, väldigt trött på kvällen, men när jag väl ska lägga mig, har stängt av allt runt omkring mig osv, så känner jag mig så tung i kroppen, att jag inte orkar slappna av. Detta resulterar till att jag vrider på mig i 1 timme för att sedan starta datorn, sätta på 1 ljudbok och ligga och lyssna på i någon ytterligare timme.. Svinjobbigt verkligen. 

Hur gör jag för att somna på enklast sätt? Har ni några avslappningsövningar?

Annons:
leemland
2014-05-19 22:06
#1

Brukar du kolla mobilen innan du lägger dig? (asså när du lagt dig i sängen) 

Jag brukar köra med mindfullness och andningsövningar. :) Om det skulle vara för j**ligt så "kittlar" jag min på sidan/magen, det låter kanske konstigt men jag brukar slappna av då av någon anledning. Men detta gör jag bara om jag legat vaken länge. 

Ibland kan jag sätta igång musik väldigt väldigt tyst, det blir jag också avslappnad av :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Älskamig]
2014-05-19 22:09
#2

#1: Försökt att inte vara inne på en mobil/dator fram tills en timme innan läggdags.. Men har inte hjälpt… 

Andningsövningar..Berätta mer?

leemland
2014-05-19 22:17
#3

#2 Okej. Få de kan verkligen hjälpa annars. Synd att det inte går för dig :/ 

Jag ska försöka förklara. :P 
Jag sluter ögonen och tar ett djupt andetag och sedan andas jag ut långt. Det funkar nog bäst om du ligger på ryggen( i alla fall i början tills du är van) Detta upprepar jag 3-4 gånger. Sedan berättar jag för mig själv vad jag ska göra, i huvudet inte högt. 

Ungefär något i stil med: "Ta ett djupt andetag ända ner till magen, och andas sedan ut. Vid tredje andetaget känner jag hur hela kroppen blir avslappnad. För varje andetag så slappnar jag av mer och mer. kroppen känns lätt." 

Ja något sånt säger jag oftast. Ibland kommer man inte så långt utan man somnar av just avslappningen. :) Du kan testa googla på Mindfullness det finns så otroligt mycket som man kan läsa om det :) 

Har du värk av något slag?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Älskamig]
2014-05-20 09:16
#4

#3: Brukar ha ont i mina ben, men tar jag alvedon så lugnar det sig. :)

leemland
2014-05-20 10:11
#5

#4 Okej. Då kan man utveckla "övningarna" lite. Jag kan försöka förklara mer sen ,sitter via en pad och de är lite jobbigt att skriva :P haha. Ska vi ta de här eller i ett PM ?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Älskamig]
2014-05-20 13:11
#6

#5: Har du lust kan du ju PMa. Har testat avslappningsövningar tidigare men de har inte visat något resultat, men tänkte om jag skulle testa igen.

HAr nu även kommit på att jag sover i en väldigt liten säng. Den är knappt 1 meter bred… Kan ju vara det problemet med… Fast gillar den så mycket, så vill inte byta den, haha…

Annons:
leemland
2014-05-20 21:07
#7

#6 Okej. Jag ska försöka få skriva ner lite bättre till imorgon. Orkar mig inte på det riktigt ikväll :( 

Ja ge övningarna ett försök till , förhoppningsvis blir det bra :) 

Är du "van" vid att sova i en större säng och har nyligen bytt till denna sängen; så ja det kan ändra din nattsömn faktiskt. Men om du bara bytt från en, som du säger, liten säng till en annan så bör det inte göra något. 

Men som sagt håll utkik under morgondagen så ska jag ha fått ihop något till dig :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Älskamig]
2014-05-20 21:11
#8

#7: Vore jätte gulligt :)

Hm.. Hade innan en alldeles för stor säng.. Denna sängen har jag haft i 2 år nu… 

Provade att bädda rent idag… Nytvättade sängkläder och pyamas vädrade i vackra sommarsolen. Så hoppas jag sover lite goare ikväll :D

leemland
2014-05-20 21:38
#9

#8 Okej. Men om du haft den i 2 år så tror jag inte det har så mycket med sägen att göra :P 

Ja i nybäddad säng sover man alltid lite bättre :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

Blanksteg
2014-05-21 18:23
#10

Jag har läst någonstans att det kan hjälpa om man vänjer hjärnan med ett ljud som man lyssnar på varje kväll när man ska sova, och att man ska lyssna på detta ljud (eller rättare sagt, ha på ljudet i bakgrunden) antingen tills man somnar eller under hela natten. Om du har en iphone så finns det massor av appar för detta syfte. Jag laddade ned nyligen appen Sleep Genius. 

"The sleep genius app was developed by experts in neuroscience, sleep, sound, and music following our research helping NASA get astronauts to sleep".

De som utvecklat appen ratar "white noise" (t.ex. vågor, regn, vind, osv) som många andra appar har som "sovljud".

Jag har själv inte testat den ännu. Min hjärna vill tydligen bara lyssna på Harry Potter vid sovdags. Tycker faktiskt att det är lite avslappnande att lyssna på något när jag ska sova, speciellt ljudböcker eller ljud från TV:n.

Sover också bättre när sängen är nybäddad!

Har läst också att det kan hjälpa om man använder sängen enbart för att sova, och inte för att sitta och plugga i och titta på TV osv. (jag har tyvärr ingen soffa, och använder sängen som säng, soffa och skrivbord, så vet inte om denna metod funkar, för mig iaf).

Upp till toppen
Annons: