Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 1662 ggr
[Älskamig]
2014-04-10 17:02

Sover dåligt

Hej. 

Jag är en tjej på 17 år som sover jätte dåligt. Eller ja, jag sover om nätterna, men vaknar alltid tidigt, runt 7…. Aldrig för att jag är utvilad, för det är jag definitivt inte…. Utan det liksom bara… blir, om man kan säga det så? 

Det är säkert för att kroppen ställt sig om att vakna runt 7, eftersom att jag innan en flytt, alltid gick upp halv sex om mornarna. 

Men riktigt störigt i vilket fall, då jag har lust att sova ut om helgerna, och inte vakna runt 7, för att sedan vara trött mitt på dagen istället. 

Detta får mig att må dåligt…

Annons:
scheindel
2014-05-06 17:11
#1

det kan finnas många olika skäl till att du inte känner dig utvilad när du vaknar.

går du och lägger dig sent så att du får för få timmars sömn när du vaknar klockan 7 eller får du ändå hyfsat många timmars sömn?

om du känner dig frisk i övrigt så skulle jag om jag var som du satsa på att få ordning på sömnen. det finns sömntips bland artiklarna på sajten. jag skulle också se över motionsvanor och maten. i kroppen hänger allting samman och påverkar allt annat, så näringsbrist eller för mycket av något, t ex socker, kan påverka hur vissa organ funkar som i sin tur påverkar hormoner och dygnsrytm, hur bra man sover och hur pigg eller trött man känner sig.

nyttig mat och motion kan ofta göra större skillnad än man tror.

om de här ganska enkla sakerna inte hjälper och du känner att du får alldeles för lite sömn eller fortsätter att känna dig väldigt trött även om du sover normalt antal timmar så kan det vara bra att prata med en läkare som kan göra tester och se om det är något som är fel.



[Älskamig]
2014-05-07 17:54
#2

#1: Jag rör på mig väldigt mycket, både springer och är ute och går, alternativt cyklar, samt äter så hälsosamt som det går (ingen snabbmat, godis/snacks på veckorna, enbart godis/snacks på helgerna).. Mycket grönsaker och frukt, dricker mycket vatten (ingen läsk/saft/juice) .. 

Får se lite hur det blir framöver :) Tack för alla tips iaf!

Upp till toppen
Annons: