Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 1648 ggr
[Älskamig]
2013-10-30 14:17

Jag vill kunna sova bättre.

Hej på er. 

Jag är en tjej på 16 år, som nästintill alltid har sovit gott. I alla fall från att jag var 10 tills nu ungefär. 
I alla fall, jag har en toppen säng och har sovit gott i den förut, men nu känns det som att det har ändrat sig. 

Har lov nu och det blir ju att man är uppe lite längre. Kanske till halv tolv? Vill givetvis sova ut om mornarna och verkligen utnyttja min ledighet, men det slutar alltid med att jag vaknar åtta eller nio, och så blir jag dödstrött utöver dagen. Känner mig inte utvilad.

Kan tillägga att när skolan i vanliga fall är, så vaknar jag halv sex, så det kan ju vara så att min kropp är inställd på det. Men det är hemskt, för jag är alltid trött nu för tiden.

Vad kan jag göra för att sova bättre? Känna mig mer utvilad?

Annons:
[Moa-]
2013-10-30 14:23
#1

Du sover ju 8 - 9 timmar per dygn, din kropp får den sömn du behöver. Jag tror att det är din aktiva tid du för förändra inte dina sovtider…

Rör du dig under dagarna? Motionerar? Är ute och får sol och frisk luft? Alla tråkiga mamma/mormor-tips är väldigt vettiga och gör dig piggare… =)

[Älskamig]
2013-10-30 14:24
#2

#1: Brukar springa ibland, men nu på höstlovet har jag inte varit ute och gått så värst mycket. Kanske får ta mig en runda sen. Fast var ute och cyklade innan. Hoppas på att det hjälper. Tack!

[Moa-]
2013-10-30 14:27
#3

Försök med det, om du brukar göra det och brukar sova gott kan det vara en faktor. =) Ett annat tips är att dra ned på socker/kaffe/te och likande under kvällen, vissa är känsliga andra är det inte. Jag själv kan dricka en stor kopp kaffe och gå och sova direkt, men många kan det inte…

[Älskamig]
2013-10-30 14:31
#4

#3: Jag kan ju dricka sånt och ändå somna… :/ Men ska prova att ut och röra på mig mer..

[Moa-]
2013-10-30 14:35
#5

Hoppas att det hjälper. =)

dragonstar
2013-11-03 13:07
#6

Att tänka på är ju att föröka hålla kvar vid samma sov tider. Låter jätte tråkigt att gå upp i skoltid på hälgen men testa och se om de kanske får dig piggare under dagen. Se till att aktivera dig både att få igång syretillförseln och att använda hjärnan. Under en skoldag går du ju mycket, det är mycket socialkontackt och du får ju "gnugga geniknölarna".

Kanske du kan gå upp så tidigt och sätta dig och mysa framför tv, gå ut och se solen stiga.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
Upp till toppen
Annons: