Behandling och hjälpmedel

Trött av allergitabletter?

2013-06-09 22:39 #0 av: [luneri]

Jag hittade detta forum som jag tror passar till mitt inlägg. 

Jag brukar för det mesta vara väldigt trött, då jag misstänker att jag ofta har lågt järnvärde eller blodvärden. 

Men nu på senare tid är jag ännu tröttare, och det känns inte som jag fått sova ut även om jag sovit länge. Jag tar allergitabletter och insåg nyligen att det mycket väl kan vara dessa tabletter som orsakar min trötthet, då det bla finns med som biverkningar. 

Är det någon annan som äter allergitabletter och upplever ni samma sak? 

Jag äter just nu dessa för att jag ska minska mina nässelutslag. Jag vet inte varför de uppstår, och tar dessa eftersom jag blir galen av allt kliande annars, men jag vill ju inte vara trött hela tiden heller... 

Vad ska jag göra? 

Jag upplever mig som världens lataste när jag blir trött så fort på jobbet även om jag inte jobbar så mycket än. Detta påverkar mig verkligen på jobb, men även när jag kommer hem. 

Medarbetare på Konstnärer I Fokus

Anmäl
2013-06-09 22:41 #1 av: dynamitella

Absolut. Jag ramlade nästan av en moped i farten efter att ha tagit en allergipilla för första gången. Somnade sittandes.

Efter det tar jag bara pillerna om jag verkligen inte klarar mig utan, och med säkerhetskudde ;)

Daniella Alexandersson - Geckouppfödare https://www.facebook.com/DynamiteGeckos

Anmäl
2013-06-09 22:42 #2 av: Hera

Killen blir väldigt trött av allergitabletter.
Jag blir lite dåsig, men han blir riktigt trött.

Anmäl
2013-06-09 22:48 #3 av: [luneri]

jag tog en annan tidigare som hette Loractadin Actavis. Den blev jag inte märkbart trött av. Men den jag tar nu känner jag mig väldigt trött av. Minns inte vad den heter, men det ska vara ungefär samma innehåll men ett annat varumärke som producerat dem. 

Medarbetare på Konstnärer I Fokus

Anmäl
2013-06-15 15:12 #4 av: mayolica

Trötthet brukar ofta vara en vanlig biverkan på många allergitabletter,särskilt i början. Om  inte tröttheten ger med sej snart så kan du ta upp problemet med läkaren ,kanske det finns någon annan sort som fungerar men som du inte blir så trött av?

~ mayolica ~

Anmäl
2013-06-18 19:27 #5 av: [Mustangcab]

Det beror på om det är en sort som passerar hjärnblodbarriären. De nyare gör inte det och de är inte så effektiva. Själv har jag tagit allregitabletter som passera just denna barriär sen 1985 och kan säga att det går över efter cirka 3 veckor.

Medarbetare på Britter i fokus, Dokumentärer i fokus, Neurologiska sjukdomar i fokus

 

Anmäl
2013-06-26 10:34 #6 av: OlgaMaria

Trötthet är en mycket vanlig biverkning vid många allergitabletter. Ta dem hellre på kvällen än på morgonen. Men ännu hellre - byt medicin. Aerius är riktigt bra, men du kan väl också byta tillbaka till den du hade innan om du mådde bättre av den.

Det är inte alls säkert att tröttheten går över, däremot brukar biverkningarna minska när man inte är lika allergisk längre.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-06-26 10:47 #7 av: [luneri]

de nya tabletterna tog jag i över en månad, men först då som jag insåg varför jag var så trött. trodde jag var obotligt lat eller att det var järnbrist.

Även när jag tar de på kvällen håller tröttheten i sig över nästa dag. Jag blir riktigt dåsig av dem, och det e plågsamt att jobba i det tillståndet. Nu har jag bytt till de gamla. Jag tror även de fungerar lite bättre tillochmed. Jag har inte behövt ta tabletter lika ofta, och jag är mycket piggare. 

Det står på paketet såg jag nu att man får bara ta tabletterna i 3 månader, men jag har använt dem i ett år. Jag har itne tagit dem varje dag utan när jag tycker det är som värst. Men är det verkligen bra att ta tabletterna så länge? 

Medarbetare på Konstnärer I Fokus

Anmäl
2013-06-26 10:58 #8 av: OlgaMaria

Det är något du behöver diskutera med din läkare. Men jag anser att du behöver försöka komma underfund med vad det är som orsakar nässelutslagen och komma till rätta med det. Något belastar din kropp och risken är att du utvecklar många fler allergier om du inte tar hänsyn till de du har.

Jag förstår precis det där med dåsigheten efter alla allergimediciner jag provat. Trötthet och huvudvärk är tyvärr väldigt vanligt och det höll i sig fram till eftermiddagen för mig med fast jag tog dem på kvällen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-06-26 15:43 #9 av: [Mustangcab]


Om du inte tar tabletterna varje dag så försvinner inte tröttheten. Om det är medicin som är receptbelagd ska du naturligtvis ta dem enligt ordination.

Medarbetare på Britter i fokus, Dokumentärer i fokus, Neurologiska sjukdomar i fokus

 

Anmäl
2013-06-27 10:50 #10 av: [luneri]

Jag vet bara inte hur jag ska göra för att ta reda på vad det är. Att utesluta produkter en efter en tar lång tid, jag äter väldigt varierat. Jag har testat, men orkade inte fortsätta. Jag uteslöt både mjölkprodukter och gluten samtidigt i två veckor när jag gick en detoxkur, men märkte ingen skillnad. Men så är det andra som säger att man måste vara fri från mjölkprodukter i ett halvår om man ska märka förändring, medan andra säger tvärtom. Jag vet inte vad jag ska tro på... 

Vårdcentralen har typ gett upp, de skriver bara ut tabletter. Och när jag läser på internet står det att man i många fall aldrig får reda på det. Det känns bara så hopplöst, och det tar så mycket energi att försöka hitta orsaken. 

Medarbetare på Konstnärer I Fokus

Anmäl
2013-06-27 10:52 #11 av: [luneri]

Visserligen när jag tänker efter, när det är något jag verkligen bör utesluta så e det isåfall ägg, det äter jag jättemycket av. Mjölk och gluten har jag ju redan testat i två veckor iaf, och förhoppningsvis är det grönt där. 

Medarbetare på Konstnärer I Fokus

Anmäl
2013-06-27 11:12 #12 av: OlgaMaria

Du kanske kan få hjälp hos en bioresonansterapeut. Vid första besöket mäter de vilka allergener man reagerar på.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2013-06-27 22:24 #13 av: [Mustangcab]


Ifall du inte tål gluten så tar det mer än 2 veckor att konstatera  detta. Tarmluddet förstörs och återbildas väldigt långsamt. Du kan också vara överkänslig mot 2 eller flera olika saker. Be att få göra en allergiutredning.

Medarbetare på Britter i fokus, Dokumentärer i fokus, Neurologiska sjukdomar i fokus

 

Anmäl
2013-06-29 22:01 #14 av: Illusion

Man blir trött av allergi piller, det är ett faktum :) jag kan ta allergi tabletter som sömnmedel

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.