Annons:
Etikettunder-sömnen
Läst 37463 ggr
Pauliine
6/5/13, 2:40 PM

drömmer för mkt = vaknar DÖDSTRÖTT

Har ett "litet" problem, jag har svårt att somna på kvällarna.. Men när jag väl somnar så drömmer jag hela actionfilmer och vaknar jätte utmattad hur länge jag än sover ut.

Sen jag slutat äta precis innan läggdags har jag börjat drömma 20% mindre ca, men det är fortfarande ett problem.

Ngn som har tips på hur jag kan sluta drömma?…

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Annons:
kvekki
6/10/13, 2:36 AM
#1

Det problemet har jag haft i alla tider. Man är inte direkt utvilad efter en sån natt! Har frågat mina sömnläkare o ingen haft något bra tips på hur man slipper! Nu i skrivande stund är kl 2:30, jag har drömt mardrömmar halva natten o nu den sista drömmen var så hemsk så nu vill jag inte gärna somna om! Tittar jag ut i mörkret ser jag "saker", blundar jag ser jag skräckfilm… O jag är så trött att ögonen går i kors o de riktigt värker av att se på telefonskärmen! O vad jag önskar det fanns ett piller mot drömmar! (frfa mot mardrömmarna!)

OlgaMaria
6/26/13, 10:46 AM
#2

En liten tanke jag har är att försöka låta hjärnan vila och tänka fritt så mycket som möjligt under dagen. Undvik att läsa, titta på tv, kolla telefonen, prata mycket, studera, lyssna på musik, göra krångliga saker. Ägna istället tiden åt praktiska saker - laga mat, städa, gå långa promenader, pyssla, bada, pyssla om kroppen, gå runt i skogen, plocka blommor eller rensa i trädgården, umgås med djur. Jag tror vi behöver ge hjärnan tid att processa saker och tänka fritt utan en massa intryck hela tiden. Om vi inte gör detta måste den jobba hårt på natten istället. Värt att testa!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Illusion
6/29/13, 10:03 PM
#3

Vi drömmer jämt, det är hjärnans sätt att bearbeta allt vi går igenom. Du drömmer även fast du inte minns det. Det går tyvärr inte. Att du är trött kan bero på annat, för när jag drömmer blir jag inte trött? Det låter skumt


☮ and ❤ among each other ✿

Illusion
6/29/13, 10:03 PM
#4

Du tror inte att du har andnings depression under natten? Det gör ju vissa väldigt trötta


☮ and ❤ among each other ✿

Smålänning
8/14/13, 10:35 PM
#5

Jag kan bli väldigt trött av att drömma. Särskilt som du sa "hela avtionfilmer", man är helt slut! Vet inte om det har nåt med adhd att göra.. Vem som helst skulle vara trött av att vara aktiv i 24 Tim. Så det kanske är meningen att vi inte ska komma ihåg drömmar… (Nja d flesta)

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Pauliine
8/19/13, 12:10 AM
#6

Tror inte det är meningen att man ska komma ihåg dem.. Men hjärnans ju i full process hela natten och det känns inte som någon bearbetning när man drömmer något som man skulle kunna göra en action thriller av dagen efter.. Men att försöka göra mer fridfulla saker vore ngt om man nu inte hade en så stressig vardag med jobb och plugg:( ska försöka på helger i alla fall. Nu vet jag klart att jag inte är ensam om problemet iallafall..

Medarbetare på träning -Instagram: PaulineSvorono

Annons:
Smålänning
8/19/13, 10:41 PM
#7

Nä, om vi hade kommit ihåg alla drömmar vore vi nog inte så levande. En period så kunde jag knappt skilja mellan dröm och verklighet, det var läskigt. Trodde jag hade sagt saker, träffat personer som jag inte hade.. Men att försöka göra fridfulla saker är bra, så länge det inte blir ett måste eller dåligt samvete för att man inte gör d:( Mkt är det i livet som skall hinnas med..

"Allt har sin tid"

Sajtvärd på Trötthet i Fokus

www.trotthet.ifokus.se

Choklad
8/25/13, 12:44 AM
#8

Hej Jag är inte medlem här,men hittade hit just precis nu och såg denna tråden.

Det jag tänker på ang att man drömmer för mycket, är att man har fått för många intryck av händelser och filmer och annat under dagen så att kroppen och hjärnan blir "överbelastade" och att de därför måste få göra sig av med alla intryck som påverkar dem.

Och det sker genom drömmarna.

Det man skulle kunna göra då är att försöka ta det lite lugnare på dagarna i den mån det är möjligt, och sluta upp med att se på så mycket filmer (t.ex) på kvällarna (eller när man  nu ser på det)

Även datorns bilder och spel kan påverka hjärnan så att det som sker på skärmen fastnar i huvudet och spelas upp som filmer i ögonen.

Så avlasta kroppen och hjärnan genom att istället vara ute och göra något avkopplande.

U R us

dragonstar
10/11/13, 2:36 PM
#9

Drömmen är ett sett att kategorisera de som hänt under dagen. Du ka näven berabet jobbiga minnen och de kan ta sig konstiga utryck.

Jag drömmer varje natt och läkarna har inte vetat vad de kan göra.

Sen är det så att alla drömmer och innan trodde ma natt det bara var under ytlig sömn men idag tror forskarna att det händer även i djupsömn.

Stäng av allt en stund innan du ska sova. Försök att varva ner och kanske skriv dagbok om dagens händelser så att du får ett annat utlopp för dem.. Annars vet jag faktiskt inte.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: