Annons:
Etiketttips-och-råd
Läst 3989 ggr
[typellisch]
2013-03-20 20:08

Extrema sömnproblem

Jag har de senaste månaderna sovit otroligt dåligt.

En riktig dålig natt kan jag vakna upp till 7 gånger. Då sover jag oftast mellan 22.00/23.00 - 06.00/07.00.
Jag får sova en timme, sen vaknar jag. Sedan fortsätter det sådär.. visserligen har jag en hund i sängen men hon har aldrig rubbat min sömn förut så att skylla mina problem på henne är ingen idé känner jag.

Enda gången jag kan få sova en hel natt, och kanske vakna 1-3 gånger/natt, är om jag tar alvedon och/eller ipren. Det fick jag göra härom natten, för jag var så slutkörd och ville bara få sova. Men jag vill inte sabba min lever heller.

Jag lever ett aktivt liv. Har ju min hund som kräver promenader 4-6 gånger/dag samt busar och stojar vi mycket. Så får ju frisk luft och motion.
Jag äter regelbundet och bra.

Jag har blödarsjuka, som gör mig trött om dagarna. Jag är trött från att jag vaknar tills jag går och lägger mig. Då spelar det ingen roll hur bra jag får sova på nätterna, är ändå himla trött så fort jag slår upp ögonen till jag lägger mig för natten.
Men nu när jag vaknar så himla mycket så är jag extremt trött och har knappt energi. Får sova mitt på dagen för att orka.

Har mörkläggninsgardiner så jag sover i mörker.

Vad kan detta bero på? Hur ska jag lösa det?

Annons:
[Hadla]
2013-03-22 14:31
#1

Ja sånt är jobbigt. Jag har också sådana perioder då jag vaknar jätteofta på nätterna, typ varannan timme. Känns som att man sover jättelätt. Jag dricker inte kaffe eller svart te. Jag motionerar också dagligdags och får frisk luft. Försöker att äta sunt.

Det bara är så för mig ibland. Ibland blir jag trött på dagarna och ibland inte. Har tyvärr inga konkreta råd att ge dig. Ville bara tala om att du är inte ensam.

Hoppas du kommer tillräta med dina problem.

[typellisch]
2013-03-22 14:38
#2

#1 Tack, det känns skönt att man inte är ensam!

De senaste två nätterna har jag vaknat max 3 gånger, vilket är normalt för mig (sover sällan en hel natt, men att jag vaknar upp till 7 gånger har aldrig hänt förut) så det känns bättre åtminstone. Hoppas det håller i sig eller t.om blir bättre!

[Hadla]
2013-03-22 14:46
#3

Ja det hoppas jag med för din skull.

Jag vaknar också oftast en-två gånger per natt, men lyckas ofta att somna om. Men jag sover inte så värst länge på morgnarna längre. Är däremot extremt kvällstrött.

Försöker att låta bli att stressa upp mig över detta, men ibland när tröttheten griper tag i en sådär våldsamt på dagarna, då bara måste jag lägga mig en stund. Inte så länge.

[typellisch]
2013-03-22 14:51
#4

#3 Jag är likadan; extrems kvällstrött och sover sällan länge på morgnarna.

Vi är rätt lika där som sagt, känns skönt att inte vara ensam!

[Hadla]
2013-03-22 14:58
#5

Javisst är det skönt att veta att man inte är ensam om sina problem. Det är nog många som har det såhär.

I dagens stressade och även teknologiska värld, där många el-apparater, bl a datorer och mobiler ligger på dygnet runt, gör nog också sitt till att människor inte sover riktigt. Tror att sånt påverkar våra kroppar i längden.

Själv ser jag till att alltid ha sånt avslaget när man ska sova. Hur gör du?

[typellisch]
2013-03-22 15:09
#6

#5 Jag bytte ut min touchtelefon mot en knapptelefon.. oftast brukar ingen höra av sig men om det händer så svarar jag inte och sätter mobilen på ljudlöst.
Datorn är avstängd på nätterna samt tven och allt det där.

Annons:
[sakring2]
2013-03-23 19:40
#7

Om du har blödarsjuka ska du nog inte ta ipren. Har du kollat ditt hb?

[typellisch]
2013-03-23 19:43
#8

#7 Jag vet vad jag borde ta och inte 🙂 Har fullt koll på min sjukdom.
Ingen aning. Jag har uppsökt vård för min hemska trötthet och alla möjliga blodprov har tagits utan att visat nåt fel så att säga.

[sakring2]
2013-03-23 20:02
#9

# 8 Men då ska du veta vad du har i hb. Nöj dig inte med att de säger att det är bra. Eller att de säger att något prov är bra. Be att få veta hur mycket samt referensvärdena.

[typellisch]
2013-03-23 20:07
#10

#9 Nej, jag vet inte eftersom jag inte fått något utskrivet på papper utan bara hört ''allt såg bra ut så vi vet inte varför du är trött och utmattad''.
Men ja, jag får nog kolla upp det där någon gång igen om saker inte blir bättre.

Upp till toppen
Annons: