Annons:
Etikettfamiljeliv-och-vardag
Läst 2635 ggr
dragonstar
2/11/13, 12:17 PM

Trötthet och högskola?

Någon här szom har / har haft problem med trötthet och studerat på högskola.

Vad har ni studerat och hur har det fungerat?

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Annons:
emmaaslund
2/11/13, 12:24 PM
#1

Oj vad jag kände att jag måste svara på din fråga, för det är verkligen jag. Jag studerar till beteendevetare och är inne på mitt andra år, har ett kvar till examen. Själva studierna går jättebra och intresserar mig lika mycket idag som de gjorde när jag började. 

Däremot har jag under en tid, ca. ett halvår nu, inte riktigt känt igen mig själv. Jag är otroligt trött hela tiden, även när jag har sovit en hel natt så vaknar jag upp och känner mig inte alls utvilad. Jag känner mig tråkig då jag inte riktigt orkar hitta på saker på fritiden, jag känner inte någon lust eller att jag har energi för det. Jag tänkte väl när det började kännas såhär, att det var en period bara, en trött-period, för det kan man ju ha. Men nae jag vet inte, det går ju inte över. Jag vet faktiskt inte varför jag är så trött som jag är, jag vet bara att jag inte trivs med det. Som student sitter man ju mycket vid datorn och det tröttar ju ut både ögon och huvud, men jag har svårt att se att det påverkar mig såhär.

Jag äter bra (eller alltså, inte jättebra men inte dåligt), motionerar och sover tillräckligt många timmar (oftast mer än jag "behöver"). Har spänningshuvudvärk nästan dagligen sedan 6 år tillbaka, som antas bero på stress, säger läkarna jag träffade för några år sedan.

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

dragonstar
2/13/13, 12:51 PM
#2

Har du gjort en synundersöknign det ka nleda till trötthet och huvudvärk. Stress är ju en anna orsak. Antar att du tagit blodprover för att utesluta några brister. 

Själv studerar jag nu på Formakademin, det ärå keramik och innebär massor med praktiska kunskaper. Jag älskar det för jag har inte på många år mått så bra som jag gör nu. ÄR fortfarande supertrött men jag har fått tillbakak livsgnistan och som sagt planerar jag att studera på Högskolan och då blir det en teoretisk kandidatexsamen och eventuellt högre studier. 

Vad exsakt det blir vet jag inte men är rätt säker på att det blir Museum och kulturvårdar pogramet i stockholm.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

emmaaslund
2/13/13, 2:48 PM
#3

Jag har haft glasögon sedan jag var fyra år och har idag linser. Mycket möjligt att en del av tröttheten kan bero på min syn.
Stressen finns ju dagligen med studentlivet, denna går inte att göra så mycket åt. 

Vad roligt! Härligt att du mår bra !
Det låter som att du har en plan, vad leder en sådan examen till för arbeten? :)

/ Emma
Nidos marsvinsuppfödning - Rex och Self DE white

kvekki
2/14/13, 5:30 PM
#4

Jag har haft Idiopatisk hypersomni sedan jag var 15 och har fått kämpa mot tröttheten i skolan sedan dess. Jag fick dock inte diagnos förrän jag sökte hjälp vid 20-21 nånting. Det var givetvis asjobbigt att plugga både gymnasiet och sedan ingenjörsprogram på högskola. Somnade på lektionerna/föreläsningarna och hemma fick jag plugga 45min sova 15min osv. Och 12-13h nattsömn… Men det är ju bara att bita ihop o se glad ut! Andra valet är att ge upp o hoppa av o jag tänkte iaf inte låta tröttheten få begränsa mig så illa! Jag hann tyvärr inte få medicin förrän året efter jag tog examen, men jag har oändligt många ggr tänkt över hur mitt liv hade varit om jag hade haft medicin för vakenhet medan jag pluggade… För tröttheten gjorde ju faktiskt tyvärr att jag hade taskiga betyg! Godkänt men inte mer… Det är irriterande att tänka tillbaka på det nu, och det faktum att ingen reagerade på min onaturliga trötthet som tonåring… Hoppas du får uppfylla dina drömmar!

Paimon
2/14/13, 5:41 PM
#5

#4 Vad var de för medicin du fick?

FruJag
2/18/13, 10:21 PM
#6

#5 bra fråga. det undrar jag med!

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Annons:
dragonstar
2/20/13, 12:49 PM
#7

Jag vet inte vad jag blir för någe riktigt, kommer inte ihåg vad det heter me nman kandiderar ju i historia och något…Sen kan jag jobba på olika sätt med bevaring både fysisk men även beslutsfattande. 

Vårt att förkalra då jag inte själv riktigt vet. 

Detta med medecin mot trötthet vill jag vetra mer om. Det är svårt att få något sådant utskrivet vad jag förstått och det finns inte mycket som hjälper.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

kvekki
2/22/13, 8:44 PM
#8

#5,6,7

Jag får en medicin som heter Ritalin(samma som ADHD-folk får). Har även prövat Modiodal(mot narkolepsi) men det var så dyrt så jag hade inte råd med mer än två veckor på prov… De ansökte även om amfetamin först(okunnig läkare) men det gavs inte tillstånd till o det är jag glad för!(det är ju narkotikaklassat och skall ges tillstånd för att förskriva). Ritalinet fungerar bra men jag försöker normalt sett hellre sova middag än äta det då det mest känns som att man lånar energi från framtiden. Men det är bra när jag skall på kurs, köra bil långt etc. Jag har ju en trötthet som inte sitter i kroppen utan i hjärnan. Kan tänka mig att ritalin inte funkar på de med kroniskt trötthetssyndrom t.ex.

Jag har inte upplevt svårigheter alls att få medicin! Har fått ett väldigt bra bemötande av läkare/neurologer. Men såklart så har jag ju mina sömnundersökningar i ryggen som bevis för min trötthet. Ritalinet går ju lätt att missbruka som uppåtjack och betingar ett bra pris på svarta marknaden så jag förstår om läkare är restriktiva!

Sök upp en läkare, se till att få en remiss till en neurolog, denne kan skicka till sömnundersökning på något av de stora sömnlabben, där kan du få hjälp! Det kan finnas flera anledningar till trötthet som går att åtgärda! Sömnapné och restless legs t.ex.

Upp till toppen
Annons: