Annons:
Etikettallmänt
Läst 2820 ggr
TjockaBerta
2013-01-16 18:14

Är detta utmattningssyndrom?

I december blev jag liggande efter att ha överansträngt mig. Jag skulle gå på en rehabilitering 5 dagar i veckan och sa redan från början att jag inte skulle orka det. Men jo då, alla sa att det skulle bli så bra. Det var ett riktigt bra ställe och jag vill gärna gå där så jag försökte i 10 dagar. När jag kom hem dag 10 la jag mig ner och så blev jag liggande där. Bara att duscha var ett helt oöverstiglit problem. Och inga hundpromenader orkade jag med heller. Hela livet står på paus.

Det tog ca 5 veckor innan jag kom tillbaka till mitt vanliga sjuka jag. Så underbart att orka gå med hundarna igen. Bara en sån sak. De förstod på rehaben att jag faktiskt är för sjuk såjag får komma och gå när jag orkar och det blir en dag i veckan, precis som jag sa från början.

En dag rehab, en dag fysisk träning i grupp, en dag för oförutsett (tandläkare, optiker, gyn eller handla mat osv) Mer än så klarar jag inte av. Det vet jag men hur ska jag få alla berörda att tro på vad jag säger?

Idag hade jag planerat en promenad i grupp med ena hunden. Själv kände jag mig trött och det var motigt att komma iväg men har man hund så har man. På promenaden kände jag att det egentligen blev lite för mycket. Väl hemma igen tvärsomnade jag och sov i tre timmar för att vakna och känna mig sjuk igen. Hopplöst. Det känns som om jag har jättehög feber och influensa hela tiden och jag sover och sover. Minsta jag överanstränger mig så däckar jag igen.

Nu gäller det att ta det riktigt lugnt imorgon. Hoppas det är bra på TV.

Jag kan inte få en riktig diagnos. Läkaren lyssnar inte till tröttheten utan ser mera till smärtan bara. Men när man bara klappar ihop hela tiden. Nu fick jag remiss för att se om det är fel i musklerna eller nerverna. Alltid något.

Jag tror inte att fibromyalgi är min huvuddiagnos.

>>>Malum domesticum<<<

Annons:
sarwen
2013-01-18 21:07
#1

Har du några fler symtom? Det kan vara så mycket, från glutenintolerans via utmattningssyndrom till borrelia, depression eller ME/CFS … ja och fibro, som du nämner.

Vilka prover och test har gjorts?

Annars är det verkligen knepigt det där med trovärdigheten, jag vet. Det är ju till och med så att om man vaknar och känner sig lite piggare en stund så tror man det ju inte själv. Ett bra tips är att föra dagbok - ha en anteckningsbok och skriv en rad om hur du mår under en vecka, gärna flera gånger om dagen, kanske till och med varje heltimme eller så, så att du inte glömmer. Då ser du också om det finns mönster, ifall du oftare känner dig bättre någon viss tid eller om du påverkas extra av något särskilt.

Krya på dig och lycka till med de nya remisserna!

TjockaBerta
2013-01-20 18:49
#2

Det är inte glutenintolerans, inte borrelia och heller inte depression.

Ja det ska bli intressant att se resultaten från proverna. De kansk kan ge svar på fibron och värken men jag tror inte att de har med tröttheten att göra. Men kanske. Om musklerna inte fungerar kanske man bli jättetrött av att försöka använda kroppen så det tar all energi.

>>>Malum domesticum<<<

FruJag
2013-02-03 22:09
#3

Fy vad jobbigt det låter. Har inget konkret att säga egentligen. Men frustrationen att inte bli trodd av läkarna och förminskad i sin problematik förstår jag mycket väl.

Hoppas du har någon som kan hjälpa dig kämpa när du inte orkar själv!

Ocensurerat, ärligt och precis som det är.  FruJag.blogg.se

Upp till toppen
Annons: